Teszt: Skoda Fabia Sportline 1.4 - Nem kalapos típus

Harc a vevőkért

[bekkep]Megy a harc! Egyre másra jönnek ki az akciós modellek, az importőrök egymás alá ígérnek azonos kategóriájú autóikkal, a kereskedések pedig újabb engedményekkel próbálnak vevőt csalogatni.

Valami ilyesmi ajánlat a mostani Sportline felszereltségű Fabia is, bár ez nem a legolcsóbb kategóriában indul. Viszont a hasonló teljesítményű és felszereltségű autók között abszolút meggondolandó ajánlatnak tűnik.

A Fabia már többször belopta magát a szívünkbe, és abszolút többségben a kisautók között dobogós helyet szavaztunk neki a szerkesztőségben. Most újra bizonyíthatott, és a 100 lóerős 1,4 literes motor az eddigieknél is magasabbra tette a lécet.

[bekkep]A Sportline változat két 100 lóerős motorral kapható, az egyik a most próbált 1,4-es benzines, a másik az 1,9-es PD TDI turbódízel . Látatlanban kikiáltjuk győztesnek a dízelt, de látván a közel 1 millió forintos árkülönbözetet, már érdemes újragondolnunk a dolgot.

Végsebességre és gyorsulásra azonos adatokat prezentál a két motor, mindkettő 11,5 másodperc alatt teljesíti a 100-as sprintet, és mindkettőből 185 km/órás sebességnél fogy ki s szufla.

A sportos a divat

[bekkep]A benzines motor tipikus 16 szelepes jellemzőkkel bír, azaz pörgetésre jön meg az ereje. Maximális teljesítményét 6000-nél, 126 newtonméteres nyomatékát 4400-as fordulatnál mérték le valamikor.

A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy kis fordulaton relatíve gyenge, ugyanakkor hengerűrtartalmából adódóan már elég erős ahhoz, hogy ilyenkor is kellő dinamikával ruházza fel a Fabiát. Ha viszont tempósabban akarunk haladni, akkor össze kell törnünk a tojást a gázpedál alatt, és szigorúan csak 6000-es fordulat felett kapcsolni a következő fokozatot.

Pontosan ezt az érzést szerették volna megragadni a látványban is, ami nagyjából sikerült is. Alapáron kapjuk a 15 colos könnyűfém felniket, amin a 185/60-as abroncsok jól feszítenek. Az alapváltozathoz képest jelentősen feldobják a külsőt a színrefújt tükrök és kilincsek, a ködlámpa és a sötétített hátsó ablakok pedig kifejezetten sportos benyomást keltenek.

[bekkep]Egyébként ezen cicomák nélkül sincs baj a Fabiával, ami elismerés egy 1999-ben bemutatott modell esetén. 2003-ban ugyan volt némi igazítás, de az csak a látványt érintette, a ruha alatt változatlan maradt.

Nem maradt érintetlenül viszont a Sportline belseje. Jár nekünk az egyedi váltókar, a 3 küllős bőrkormány, és az RS modellhez hasonló „Boardcomputer-es” műszerfal, de a legfeltűnőbb jelenség a bordó színű biztonsági öv, bár ennek sok hasznát nem veszzük.


Kalapot baseballsapkára

[bekkep]Ez nem az RS, nem is az ültetőrugós Dynamic modell, mégis bírja a tempót a futómű. Ideális a beállítás a kényelmes és a kemény között, bár azért inkább a feszeshez közelít, ha pontosabban jellemeznem kellene.

Az oldaldőlésen lehetne még csökkenteni valamelyest, de így sem a kecmergős, imbolygós tempót kedveli a Fabia, könnyedén igazodik a száguldozós baseballsapkás stílushoz. Pörgetve kellő, de nem zavaró szinten jut be a motorzaj az utastérbe, a többi menetzajból szerencsére nem hallunk sokat.

Autópályára tévedve sem fogy el a motor ereje, 160 környékén még erőlködés nélkül haladhatnánk célunk felé, amennyiben erre a közlekedési szabályok lehetőséget adnának.

[bekkep]A száguldozás nem hálálja meg magát a fogyasztás terén, ilyenkor nehéz teljesíteni az 5,4 literes gyári adatot az országúti fogyasztásra, ami nem tűnik reálisnak már első blikkre sem.

Szimpatikus viszont, hogy a városi használatban már a gyári érték szerint is 9 liter benzin fogy 100 kilométerenként, ami közel teljesíthető is. Muszáj szót ejteni arról, hogy a motor a feliratok tanúsága szerint a 98-as oktánszámú üzemanyagot jobban szereti, mint a 95-öst, ami egyszerűen indokolatlan egy ilyen teljesítményű motor esetén.

Minden adott a vezetéshez

Magasságom miatt szinte mindennél többre értékelem a kényelmes üléspozíciót egy kisautóban. A Fabia ilyen téren boldoggá tesz, mivel a kormány négy irányban állítható, az ülés pedig kellőképpen hátratolható, ráadásul itt sportülések járnak – ezek jól tartanak és kényelmesek is.

[bekkep]Nem kell fizetnünk az MP3-as rádióért , elöl az elektromos ablakokért sem, de ami ennél is fontosabb, hogy a légkondicionáló is benne foglaltatik az árban, kisautó szintjén nem kell ennél több.

Hátul is elfogadható a helykínálat, a csomagtartó könnyen pakolható, de a 260 liter megtöltése azért nem okozhat gondot egy nagyobb bevásárlás alkalmával.

Házon belül ezt venném

Ugyan házon belül az Ibiza és a Polo is versenyképes darabokat kínál ugyanezzel a motorral, a három közül én mégis a Skodára szavaznék. A Polót árával, az Ibizát kifinomultabb belsejével és kellemesebb összhangjával übereli a Fabia.

De nem csak hazai vizeken állja a sarat a Skoda kisautója, bármelyik konkurens gyártó mellé büszkén állhatunk be a lámpánál. Ez már nem a „kalapos típus”!


Műszaki adatok – Skoda Fabia Sportline 1.4
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 76,5 X 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74(100)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 126/4400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,5
Végsebesség (km/h) 185
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,4
Vegyes (l/100 km) 6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 161
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3970/1646/1436
Tengelytáv (mm) 2462
Csomagtér (liter) 260-1016
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1140-1230/515-425
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 185/60 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 149 000
Konkurensek (forint) Seat Ibiza 1.4 Sport: 3 218 000
Volkswagen Polo Comfortline 1.4: 3 286 000
Renault Clio Authentique Plus 1,4: 3 430 000
Peugeot 206 1.4 Premium: 3 090 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ASR, sportülések, klíma, 2 légzsák,MP3-as rádió,ködfényszóró, 15 colos alufelni
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Megbízható autót kapunk fiatalos köntösben ha a kedvező árú Sportline Fabiát választjuk.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont