Hadi titkot árulok el, ne tessék továbbadni! Autószalonokra jó előre leszervezzük, hogy milyen tesztautóval induljunk, mert egy kicsi, kényelmetlen jármű megkeserítheti az egész utat, amit utána Önök, kedves olvasók szenvednek végig. Első hivatalos autószalonunkon még rutintalanok voltunk, ezért csak egy 1.4-es Corsa jutott nekünk. Ketten mentünk, kibírtuk.
Odáig fejlődött autószalonos túránk, hogy idén már komoly csapattal, négy fővel céloztuk meg az európai autógyártás Mekkáját. Olyan autóra volt szükségünk, amely képes magába fogadni ennyi felnőtt embert, illetve a lehetőségekhez képest gyorsan, kényelmesen és takarékosan haladni.
Ez ilyenkor nem úgy működik, hogy keresünk egy tesztautót, ami az igényeinknek leginkább passzol, hanem az aktuális kínálatból úgy próbálunk választani, hogy a szempontokból a lehető legtöbbet lefedje az adott autó. Egy Avensis-nek örülhettünk. Nem a legerősebb dízel és nem is kombi, mégis belevalónak látszódott.
Az Avensis D-4D
Bevallották, elaludtak. Egyszerűen a Toyota nem győzte kapacitással az európaiak dízelmotor éhségét. Eddig csak egy vérszegény 116 lóerős 2,0 literesre tellett tőlük, míg a német és francia keménymag már javában 140-150 lóerő körül járt ugyanekkor literből.
Na most aztán a Toyotánál is belehúztak, és rögtön jó magasra tették a lécet. A 2,2 literes dízelmotor 150 vagy 177 lóerőt présel ki magából – harmadik generációs közös nyomócsöves technológiával, piezoelektromos befecskendezőkkel, változó lapátgeometriájú turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel.
Utóbbit már vezettük, a 177 lóerőtől és a 400 Nm-es nyomatéktól valósággal elaléltunk. Érdeklődve vártuk a -27 lóerő és -90 Nm ellenhatását.
-27 lóerő, -90 Nm
Papíron minden rendben van, hiszem ez a gyengébbik dízel Avensis 9,3 másodperc alatt van százon és 210 km/óra a vége. Ha hozzávesszük a dízelfaktor relatív szorzószámát, amit élményben egy dízelmotor nyomatéka pluszban ad egy benzineshez képest, akkor ez egyáltalán nem tűnik rossznak.
És ez már az első kilométerek alatt be is bizonyosodott. Még Frankfurt előtt a budapesti forgalom adta a tesztfelületet. Rég volt már, de élénk emlék él bennem a 116 lóerős dízel Avensis-ről. A 150 lóerős autó hozzá képest csendes tünemény, és már alacsony fordulaton is alázza a régi dízelt. Közben a fogyasztása kimondottan szerény: 1400 kiló mellett 7,0 liter araszolva, dugót kerülve kevésnek számít.
Igazi terep
Már rég nem arról van szó, hogy a benzin- és a dízelmotor között csak országúton vagy autópályán jön ki a különbség. Ennek ellenére a dízel Avensis igazi terepe az autópálya. Az országutat is szereti, csak eszünk ágába ne jusson száguldozni, kanyarról kanyarra vágtázni. Az Avensis ugyanis kényelemorientált autó, lágyan szeli a habokat, ha hirtelen fékezünk vagy figyelmeztetés nélkül kanyarodunk, meglibben, ami elsőre baromira ijesztőnek tűnik.
Ez persze mind csak akkor derül ki, ha versenyzővénájú autótesztelők minden közlekedőtársban veszélyes ellenfelet látnak. Normál közlekedési szituációk közepette az Avensis higgadt egyéniség, dízelmotorja révén gyors haladásra képest, de semmi többet ne várjunk tőle.
Az Avensis, mint utazóautó
Ha négy felnőtt ember együtt utazik, akik ráadásul kollégák és hétköznapjaik javát egymás arcától 30 centire élik, akkor egy frankfurti utazás valóságos túlélőtúra. Eleve nem könnyű négy 180 centi feletti útitársat komfortosan berendezni, ha még ráadásul csomagjaikat is női módra túltervezik.
Mégis elfértünk. Jobban örültünk volna, ha kombi vagy ötajtós csomagteret kell megtölteni, mert a négyajtósnál mindig logikázni kell, hogy mit hova, milyen sorrendbe pakoljunk. Végül megoldottuk, de mérnök nélkül nem ment volna az 520 liter optimális kitöltése.
Kórosan étvágytalan
Németországban tettük meg a táv javát, traffipaxveszély-mentes övezetben. A gyors haladást nem mint örömgerjesztő eszközt használtuk, hanem pusztán a közlekedés gyorsítására éltünk vele. Az a tempó, ami a 150 lóerős dízel Avensis-nek leginkább fekszik, valahol 160 és 180 km/óra között tanyázik.
Ekkor kellemes fordulaton, 3000 körül fekszik a fordulatszámmérő 6. fokozatban, zaj alig van, egyedül a sikító bal oldali tükör érte el, hogy inkább 170 alatt tartsuk a tempót. Egyébként bőven tudna többet is az Avensis, 200-ig próbáltuk, de még akkor is volt benne lendület.
Költségvetésünk szempontjából roppantmód nem elhanyagolható szempont, hogy az adott tesztautó mennyi üzemanyagot szeret elfogyasztani. Az Avensis kóros étvágytalanságával igazi kedvencünké vált, mivel az autópályás száguldást 6,7 literes fogyasztással tolerálta.
Lehiggadtaknak
Megadta magát az első ülések közötti fedél, egyszerűen nem volt hajlandó becsukódva maradni. Ennél több hibát nem tudtunk felfedezni az Avensis-ben, még abszolút japánautó gyűlölő munkatársunk is megbarátkozott a volánforgatással, alig bírtuk visszaűzni saját bejáratú MG-F járgányába. Egyedül a libegő rugózás okozhat kellemetlenséget az arra érzékenyeknek, higgadt vérmérsékletű vezetők azonban mindebből mit sem érzékelnek.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2231 |
Furat x löket (mm) | 86,0×96,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/3600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310/2000-3200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,3 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 7,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 156 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4630/1760/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 520 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1435/460 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 725 000 |
Konkurensek (forint) | Alfa Romeo 156 1.9 JTD (150 LE) Progression: 6 985 000 |
BMW 320d (163 LE): 8 435 000 | |
Honda Accord 2.2i CTDi Sport (140 LE): 7 132 750 | |
Peugeot 407 2.0 HDi Symbole (136 LE): 6 750 000 | |
Ford Mondeo 2.2 TDCi Ghia (155 LE): 6 890 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 825 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromosan mozgatható tükrök, elektromos ablakemelők, ködfényszóró, blokkolásgátló, menetstabilizáló, első, oldalsó légzsákok, függönylégzsák, térdlégzsák a vezetőnél, CD-s rádió, fedélzeti számítógép, kétzónás automata légkondicionáló |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem tűnik különösebb lemondásnak, ha a 177 lóerő helyett beérjük a gyengébb 2,2-es dízel Avensis-szel. Tágas, takarékos, gyors középkategóriás autót kapunk, sportostól messze álló futóművel. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |