Vezettük: Peugeot 407 Coupé - Nehézbombázó

204, 304, 404, 406, 504: az utóbbi évtizedekben a Peugeot kupéváltozatokat Itália talán legpatinásabb formatervező stúdiójában rajzolták. A Pininfarina-korszak – legalábbis átmenetileg – lezárult, mivel a 407 kupéváltozata a Peugeot saját designereitől származik és gyártását is házon belül oldják meg.

A látványos masszívság nem optikai trükk, a 407 Coupé karosszériamerevsége az eddigi legjobb a gyár történelmében. Moszkvicsok esetében ettől nem hatódnánk meg, de a Peugeot-nál ez már jelenthet valamit, ha már kicsiben (1007) és nagyban (407) is kaptak már öt csillagot az Euro NCAP törésteszten.

Magasságát kivéve a 407 Coupé minden irányban terjedelmesebb a limuzinnál. Mivel a tengelytáv azonos, hosszirányban a túlnyúlások gyarapodtak. A műanyag csomagtérfedél és az alumínium motorháztető ellenére a benzines V6-os bő 100 kilóval húsosabb az elődnél, de a dízel még nehezebb, 1,7 tonnánál is többet nyom üresen.


A Peugeot nagyon sikeres a 206 CC-vel és a 307 kupé-kabrióval, így felmerülhet, miért nem lett a 406 Coupé utódja is keménytetős kabrió. A felmérések szerint ebben a kategóriában az autóvásárlók nem a sokoldalúságra utaznak, mint a kisebb kupé-kabriók mellett döntők, másrészt egy ekkora autót értelmetlen volna CC-nek megépíteni.

Egy 407 Coupé csak fél centivel rövidebb a BMW 6-os kupénál, tehát jókora autó, erre a méretre a kétrészes vagy háromrészes nyitható keménytető nem megoldás a gyár véleménye szerint. Egy 407 CC túl puha lenne és még el is csúfítaná a tetőelemek elnyeléséhez szükséges puttony.

Érdekes a váltókiosztás a motorok között. A 120 kW/163 lóerős 2.2-es benzineshez hatfokozatú kézi váltó jár, a V6-os háromlitereshez pedig hatfokozatú kézi és automata váltó is rendelhető. A duplaturbós dízel kizárólag az Aisin gyártmányú hatfokozatú automatával választható, mert a Peugeot-nak nincs olyan kézi váltója, amely tartósan bírná a 440 Nm-es forgatónyomatékot.

Granada környékén a két V6-os motorral vezethettük az új kupét. A legsportosabb összeállítás a benzines 211 lóereje és 290 Nm-es forgatónyomatéka kézi váltóval. A finoman surrogó hathengeres a szívó oldalon folyamatosan változó szelepvezérléssel nagyon jól illik az autóhoz.

Ezzel az igazán jó hathengeres benzinessel belekóstolhatunk az autózási kultúra felső szférájába. A 407 Coupéban a motor nagyon szuverén, mégha nem is feledteti az 1,6 tonnás önsúlyt.

Hasonlóan kifinomult túraautó a dízel változat is. A 407 Coupé a V6-os HDi 440 Nm-es nyomatékával átütő erővel gyorsul, az automata váltó ellenére. A 204 lóerős hathengeres még a mai modern dízelekhez képest is külön klasszis.

Nem elsősorban ereje miatt, van elég nagyteljesítményű dízel a piacon. Azért annyira jó, mert elért a fejlődésnek arra a fokára, hogy hangja és járáskultúrája alapján alig különböztethető meg a benzinre éhes másik hathengerestől.

Meglepett, hogy a széria részecskeszűrő ellenére a dupla kipufogó lefelé görbül, pedig nem kormozná össze a lökhárítót.

Elindulásnál szívesen váltottunk volna kuplungra és kézi váltóra, hogy a gázadást követő tétovázást kiküszöböljük. Hiába a tengernyi nyomaték és lóerő, az automata dízellel nem lehet úgy igazán elrajtolni.

Menet közben egy áldás az érzéssel kapcsolgató automata, gyorsan és finoman válogat az áttételek között. Aki akar, kézzel is válthat, de a nyugodt és elegáns 407 Coupéban nem hiányzik a matatás a fokozatválasztókarral.


Sport gomb a váltón kívül a futóműhöz is van, de itt sincs rá szükség. A hathengeres motorokhoz alapáron jár az automatikusan módosuló lengéscsillapítás, kilencféle csillapítási karakterisztikával. Az elektronikus vezérlés 2,5 ezredmásodperc alatt kiválasztja a körülményekhez legjobban illőt: mire elhatározzuk, hogy sportosabban megyünk, az autó már elő is állt a határozottabb csillapítással.

Sokan félreértik a gran turismókat, tehát a klasszikus erős és elegáns túraautókat. A 407 Coupéhoz hasonló gépek nem sportautók, nem az a cél velük, hogy a szerpentinen megalázzuk velük a speedmotorokat. Ettől függetlenül abban a kulturált száguldásban is valódi öröme telik az embernek, amit a kupé a 407 limuzin átdolgozott futóművével nyújt.

A nyomtáv elöl és hátul is szélesebb, a súlypont 2,5 centit csökkent, a rugók rövidebbek és merevebbek, és a keresztstabilizátorok is erősebbek a limuzinhoz képest. Mindehhez hozzáadva az elöl kettős háromszöglengőkaros, hátul többlengőkaros független konstrukciót, jól látni, milyen nívós munka a 407 Coupé futóműve.

Gyors kanyarokban a 407 Coupé úgy fordul, mintha felülről legalábbis egy úthenger nyomná oda az útra. Ebben a 235/45 R18-as Pirelli P Zero Nero gumiknak is biztosan szerepe van. A kormányzásban, bár a többi 407-hez képest átdolgozták, nekem továbbra is túlzottnak tűnik a rásegítő erő, de autópályán így sem megterhelő egyenesen száguldani.

Több modellhez alapáron 18-as felni jár, aki nagyon elszánt, 19 colos gyári kerekekkel extrázhatja autóját. A hazai szériafelszereltséget nem ismerjük, de a 407 Coupé várhatóan mifelénk is alapáron kettős xenon fényszóróval és temérdek más extrával lesz kapható.

Ebben a valóban luxuskivitelű autóban néhány megoldás eléggé zavaró. A hátsó oldalablakok nem nyithatók, a motorháztetőt sima fémrúd támasztja ki és a lökhárítókra is elkelt volna némi védelem, ha már a parkolóradar az alapkivitelben feláras és az autó ennyire nehezen áttekinthető.

Főként alacsonyabb termetűeknek okozhat gondot az ablakemelők és a tükörállítás túlságosan hátra beszerelt kapcsolója az ajtókárpiton. Volna még egy vágyunk, a panoráma üvegtető, amit a 407 SW-ben annyira szeretünk.

Többször is visszahőköltünk a kilométerórára nézve. Ha az ember nem figyel oda, jól kiépített országúton 140-160-as utazótempó adódna, ami még autópályán is szabálytalan. Ezek után azt már le sem merjük írni, hogy autópályán milyen sebesség fekszik a kocsinak.

Nagy sebességnél hasonló csenddel, nyugalommal és biztonságérzettel sokszor csak luxusautók kényeztetik el az utasokat. A motor felől érkező rezgésekkel elbánnak a rafinált motortartó bakok, a szélzúgás is alulmarad a harcban a kitűnő szigeteléssel és a dupla üvegezéssel.

Ehhez a pazar zajkomforthoz illenek az új ülések is. A többi 407 modellnél két centivel mélyebbre helyezett vezetőülés oldaltartása és formája is kifogástalan, a hab a tortán nagyon jól beállítható üléshelyzet.

A műszerfalat és a kormányt valódi alumínium betétek díszítik, de a belső térben a legnagyobb húzás a bőrkárpitozású műszerfal, amiért mi kifizetnénk a felárat.

Magyarországon a Peugeot márkakereskedők kínálatában 2006 tavaszán jelenik meg a 407 Coupé, akkor, amikor az importőr az új 2.2 HDi motort bevezeti a többi 407 modellben. A hazai ár még nem dőlt el, de a 407 Coupéra szerintünk érdemes várni.