Vezettük: Új Fiat Dobló

[bekkep]2000 vége óta van forgalomban a Fiat Doblo, és azóta igen sikeresnek mondható az eladási darabszámokat figyelembe véve. Eddig 460 ezer példány talált gazdára, amiből 150 ezer darab volt a személyautó változat.

Sikeres a Doblo

Könnyű kiszámítani, hogy 310 ezer marad a haszonjárművekre, amivel a Doblo a Ducato után a második legkeresettebb haszonjármű a Fiat történetében.

A folyamatos sikerre soha nincs garancia, így felfrissítették a Doblót is. Pofásabb és barátságosabb lett az autó orr-része, ami főként a kissé Audi jellegű, méretes hűtőrácsnak köszönhető. Ez önmagában még kevéske, ezért motorikusan is jelentős változtatásokat eszközöltek a tervezőasztalon. Ezek a változások gyors sikert hoztak a Fiatnak, mivel az átdolgozás után a Doblo kiérdemelte az Év Haszonjárműve címet is.

Megújult motorpaletta

[bekkep]Előnyben a dízelek. Ezentúl négyféle teljesítményszinttel kapható a dízel Dobló, kettő az 1.3-as, kettő az 1.9-es Multijet változatból. A 16 szelepes 1.3 Multijet 75 és 85, a 8 szelepes 1,9 literes motor 105 és 120 lóerős verzióban lesz elérhető. Az erősebbik mindegyik változatban a változó geometriájú turbófeltöltéses motor, a gyengébbek fix geometriával készülnek, de az összes változat megfelel az Euro 4-es normának.

Próba alapján a 75 lóerős dízelmotor terheletlen állapotban 100 km/órás sebességig nem tűnik igazán gyengébbnek a 120 lóerős 1,9-esnél, a különbség minden bizonnyal nagyobb sebességnél és a nyomatékban jön elő.

A benzineseket az 1,4 literes 77 lóerős lóerős képviseli, aminek választása erősen indokolatlan ilyen dízelmotorok mellett. Gázos Doblo is készül, amihez az 1,6 literes103 lóerős benzinmotort társították. Magyarországon ennek bevezetése nem várható, mivel nem LPG autógázzal, hanem a hazánkban kevésbé elterjedt CNG-vel (sűrített földgáz) üzemel.

Az Év Haszonjárműve

[bekkep]Bár a korábbi Doblo kinézete ellen sem volt kifogásunk, új arculatának köszönhetően élőben is sokkal barátságosabb lett, és inkább egy személyautóhoz hasonlít, mint egy haszonjárműre.

Pedig az eladási számokat tekintve egyértelmű, hogy a Doblo kishaszonjárműként ért el nagyobb sikereket, és minden bizonnyal így lesz ez a jövőben is. Ezt tükrözik a Doblón végrehajtott módosítások is.


A kibővített motorpaletta mellett mostantól kétféle tengelytávval is kapható a Dobló és növelték teherbírását is. A Maxi elnevezés rejti a hosszú tengelytávú változatot, ami csak teherváltozatban választható.

[bekkep]Ez 38 centiméteres tengelytáv növekedést jelent (2583 mm-ről 2963 mm-re), és ezzel együtt 4 köbméteresre tágult a csomagtér a rövid változat 3,2 köbméteréhez képest. A rövid kivitel kapható magasított tetővel is, ez a modell 3,8 köbméteres raktérrel rendelkezik.

Szintén a teherszállításnak kedvez az a tény, hogy gyarapodott a Dobló terhelhetősége. A Maxinál 850 kg a terhelhetőség felső határa és a rövid változatokból is rendelhető olyan változat, amely ugyanennyit bír.

Dobló a családnak

[bekkep]Személyautóként is megállja a helyét az új Dobló, amiből öt- és hétszemélyes változat is kapható. A hátsó tolóajtót most is értékeltük, mivel jóval könnyebb bejutást tesz lehetővé, mint a hagyományos ajtók.

Személyautós alkalmazásakor ugyanúgy meg kell barátkoznunk egy-két „teherautós” tulajdonsággal, amik az összes hasonló konkurenseknél is felmerülnek. Ezek közé tartozik a merev hátsó tengely és az ebből adódó kényelmetlen rugózás. A magas felépítés ellenére nincs viszont veszélyes oldaldőlés, ami kényelmessé és érzetre jóval biztonságosabbá teszi az autót a mindennapi használat során.

Vészfékezésbe nem bonyolódtunk, de nem tűnt túlságosan könnyűnek a személyváltozat hátulja nagyobb fékezésnél, ami egy üres teherautónál csúnya meglepetéseket okozhat.

[bekkep]A dízelmotorok alacsony fordulatnál is nyomatékosak – már az 1,3-as dízel is -, bőven megfelelnek a városi közlekedéshez és 150 körüli végsebességükkel hosszabb túrákra is alkalmasak. Ötsebességes kézi váltó kapcsolódik minden motorhoz, a váltókar hosszú úton jár, és inkább a határozott és lassú kézmozdulatokat kedveli.

Novembertől itthon

Az új Dobló hazai bemutatója november közepén lesz, árak egyelőre csak a teherváltozatokhoz ismertek. A legolcsóbb Dobló Cargo ára nettó 2 250 000 forint 1,4-es benzinmotorral, az 1.3-as dízel 2,5 milliótól indul áfa nélkül.

Hosszított tengelytávval nettó 2,86, illetve 3,03 millió forintot kell minimum fizetni, attól függően, hogy 1,3-as, vagy 1,9-es dízelmotorral választjuk a Dobló Maxit.