Most itt ülök, kezemben egy laptoppal, és próbálom összeszedni, miért is annyira jó ez az új Zafira. Mert jó, az biztos. Emlékszám rá, és az utasok is egytől egyig azt mondták. Pedig igazándiból semmit sem változott az előzőhöz képest. Praktikus rekeszek, jó nagy hely, egyszerű forma, hét ülés.
[bekkep]Tegyék fel a kezüket, Önök hányszor szándékoznak heten utazni egy időben? Fogadok, évente kettő-háromnál többször biztosan nem. De mi van, ha mégis? Akkor Önök, akik ötüléses autót választottak, most bizonyára bajban vannak.
Ketten kénytelenek egyéb közlekedési eszközt bevállalni, vagy szerencsétlen sofőr úrnak kelletik eggyel több fordulót megtenni. Én már jártam így. Sajnálatos módon az esetek többségében a hétszemélyes egyterű nem akkor érkezik tesztelésre, amikor ez az igény fennáll.
Hét ülés
[bekkep]Adott Zafira tesztelésénél sem volt éppen létszükség a sok ülés, de igyekeztünk optimálisan kitölteni a teret. Öten indultunk viszonylag hosszabb útra, és a tesztelés kedvéért az ötödik utast a csomagtartóba száműztük. Hipp-hopp a csomagtartóból előrántottuk a pótszékek egyikét, a maradék helyet pedig kitöltöttük ötünk csomagjával.
Pótszékes utasunk elmondása szerint ez a kiközösítés egyáltalán nem érintette kellemetlenül. Mivel jó érzésű emberről van szó, egyedül a második sor utasaiért aggódott. A Zafirában ugyanis a második sorban nem különálló székek foglalnak helyet, hanem egy háromszemélyes pad.
Ez a pad előre-hátra tolható, külön csak a háttámlák dőlésszögét lehet állítani. Ha valaki leghátulról ki akar szállni, akkor vele együtt mindenki kénytelen beleszagolni a friss levegőbe.
[bekkep]Ennél fejlettebb rendszert tud például a Toyota egyterűje, ahol a második sorban is különálló székekkel oldották meg a lakberendezést. Ám abban az autóban kevesebb a hely. Hm-hm.
Hazugság
Amikor az elején azt mertem állítani, hogy az új Zafira semmiben sem más, mint az előző, tulajdonképpen hazudtam, illetve csak az ülésekre értettem. Az új Zafira jóval finomabb jármű, mint amilyen az előző volt. Korábban megelégedtek azzal, ha egy kapcsolót sikerült jó helyre tervezni és a fűtés tekerentyűit is elérte a vezető. Ma az is fontos, hogy minden kapcsoló, gomb, kijelző vagy műszer szépen mutasson. Ettől van zamata az új Zafirának.
[bekkep]No meg a panorámatetőtől. Ez sem szenzációsan új találmány, évekkel ezelőtt a Citroën Berlingóban már láttunk valami hasonlót. Ennek ellenére remek találmánynak találtuk a rengeteg dobozból és üvegből álló kilátás-csomagot. Órákat lehet eltölteni azzal, hogy a rekeszekbe rejtett apróságokat újra előszedjük.
Bármit, csak ezt ne
Zafirát nagyon szeretnék, de kizárt dolog, hogy szabad elhatározásból ezt a 2,2 literes benzinmotort választanám. Eleinte még azzal is problémám volt, normális kuplung és gázpedál használat mellett rángatás nélkül hozzam iramba az autót. Valahogy nem kattantunk egymásra – én és a Zafira.
[bekkep]Igyekeztem ebből messzemenő következtetéseket nem levonni, ezért a tesztelő kollégák véleményét is kikértem az ügyben. Hasonlóan vélekedtek. Talán a sport módban, amikor a gázpedál hevesebb reakciót mutat jobb lábam óvatos mozdulataira, szebb állórajtot lehet venni, de az sem az igazi.
Ez a közvetlen befecskendezéses benzinmotor alacsony fordulaton egyszerűen megtorpan, mintha vízbe merülés előtt még gyorsan levegőt venne. Ilyenkor ösztönszerűen nagyobb gázt ad minden vezető, ami átlendíti a lusta motort a holtponton, aminek következtében óriási motorhang kíséretében még egy nagyot ránt a Zafira. Ez kívülről roppant komikus lehet, belül inkább kínos.
Megszóltuk a Volkswagennél is a drága pénzért fejlesztett közvetlen befecskendezéses benzinmotort, ugyanez a véleményünk az Opel hasonló erőforrásáról. Inkább költötték volna gyógyszerre azt a sok fejlesztési pénzt. 2,2 literes benzinmotorból 150 lóerőt előhozni nem nagy szám. Egyedül talán a fogyasztást látva dörzsölgethetik elégedetten tenyerüket a rüsselsheimi mérnökök. 9,5 litert fogyasztott vegyesen a Zafira, öt személlyel, sok csomaggal, 100 km/órás átlagsebességgel.
[bekkep]Ilyen a sport
Sport felszereltségű Zafiránk futóműve alaphelyzetben ültetett, ám a Sport Plusz csomag megrendelésével hozzájutunk az IDS Plusz futóműhöz, ami magába foglalja a folyamatos csillapítás-szabályozást. Ugye érthető?
Kezdjük elölről. Amíg nincs Zafira OPC, addig a maximális sportosságot a Sport kivitel jelenti. Ez az autó keményebb, ültetett futóművel kerül utcára, kecses kiegészítőkkel, 16 colos könnyűfém felnikkel. Nem tudom, miért jó ez egy családi egyterűnél, de ilyen is van, tessék kipróbálni.
[bekkep]Tesztautónkat ráadásként megbolondították a Sport Plusz csomaggal, melynek része az aktív csillapítású futómű. A rendszer egyszerűen ráérez az út minőségére, és annak megfelelően variálja a lengéscsillapítás keménységét. Külön kedvesség gyanánt 17 colos könnyűfém felnit is adtak a Zafirához, ami egyszerűen mesésen mutat. Az egész hóbelevanc azonban arra jó, hogy a Zafira keményen veszi az akadályokat.
Valóban együtt él az autó a vezetővel, követi annak minden mozdulatát, lélegzetét és arcizomrándulását, de sajnos az út menti gödrök, kátyúk és mélyedések finom ütéssel jutnak be az autóba.
Megjegyezhetetlen, de zseniális
Remek találmány a Zafira, ha akarom ötszemélyes sok csomaggal, ha akarom hétüléses kis táskával. Formára semmi meglepőt nem tud az autó, ha csukott szemmel kéne magam elé idéznem, csak az embléma jutna eszembe, meg az, hogy milyen nyugodtan és kényelmesen autóztunk együtt.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2198 |
Furat x löket (mm) | 86,0×94,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 215/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,4 |
Vegyes (l/100 km) | 8,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 197 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4467/1801/1635 |
Tengelytáv (mm) | 2703 |
Csomagtér (liter) | 140/645/1820 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1570/565 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 298 000 |
Konkurensek (forint) | VW Touran 2.0 FSI (150 LE) Highline: 6 838 000 |
Toyota Corolla Verso 1.8 VVT-i SOL (129 LE): 5.825.000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 055 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektronikus menetstabilizáló, sport futómű, sport kellékek, légkondicionáló, állítható magasságú vezetőülés, CD-s rádió, elektromos ablakemelő és tükörmozgatás, blokkolásgátló, távirányítású központi zár, légzsák a vezető és az utas oldalán, oldallégzsák |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kimagasló képességű családi autó a Zafira, de kizárt dolog, hogy ez a 2,2 literes benzinmotor hozzá való. Noha egyáltalán nem vészes a nagy benzinmotor felára, ha ránk hallgatnak, inkább jófajta dízelt választanak! |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |