Nyáron szép csendben módosult kicsit az Audi A3. Megkapta a nagy Singleframe hűtőmaszkot, az átdolgozás óta az ESP besegít a kormányzásba, a hill hold assist elinduláskor meggátolja a visszagurulást.
Máskülönben minden maradt a régiben, ami az előző A3-as Audikat ismerve nem baj. Elöl változatlanul jól beállítható az üléshelyzet, tisztességesen kihúzható a kormány tengelyirányban és minden kézre esik.
Hátul kevés a hely, az azonos tengelytávú Golfban vagy a SEAT Leonban sokkal jobb a térkihasználás. Az A3-ban egy magas hátsó utas elfogadható lábtérrel és viszonylag szűk fejtérrel találkozik.
Ha már a csomagtartó térfogata közepes, legalább ügyesen alakították ki. Van például szatyorakasztó és a kalaptartó alatt hálóba aggathatjuk az összes olyan apróságot, ami egyébként csak szerteszét gurulna.
A finomított A3-ból kis sem néznék, mekkora a teherbírása, 560 kiló egy nagyobb kombinak is becsületére válna.
Az A3 biztonságos autó, ami ma már vizsgabeugró feladvány. Míg az Euro NCAP törésteszten elért 4 csillag jó szint, de ma már semmi különös, a szintén elég kemény amerikai törésteszteken nemrég kitüntették az autót.
Az A3 az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety – közlekedésbiztonsági biztosítóintézet) frontális és oldalirányú töréstesztjén remekelt.
A tesztautó világos kárpitjai kiemelték a belső tér kulturáltságát. Elegánsan oldották meg a belső világítást, a plafonra szerelt lámpákkal fényárban úszik az első sor.
Olyan apróságok is hatással vannak a minőségi és igényességi összbenyomásra, mint például az ülésfűtés. Néhány autóban igen-nem állása van csak a kapcsolónak, az A3-ban 6 fokozatban szabályozható az ülés áldásos melege.
Néha azt érezzük, hogy a sok elegáns részlet helyett inkább egy pohártartóra vagy normális rakodóhelyekre kellett volna koncentrálni a tervezőknek, de az A3-mal nem volt ilyen bajunk. Gondoltak a parkolójegytartóra, zsebet találunk az első utas lábánál, háló feszül az első háttámlákon és van hova bepakolni a telefont, a bukszát.
A beköszöntött télies időben szörnyű hangok törtek elő a motortérből hidegindítás után. Igazi régimódi direktbefecskendezéses kerepelés, amit sokan egyszerűen traktorhangként foglalnak össze. Alapjárati fordulaton bemelegedve is csúnya a motorhang, de a zajártalom természetesen enyhül.
Ezzel a fellépéssel a kétliteres TDI megbukna a tánc és illemtan órán. Ahol viszont az erő és a fogyasztás számít, ott visszavág a jólfésült közös nyomócsöveseknek. A négy hengerből a turbófeltöltés és a hengerenkénti adagoló-porlasztó elem irdatlan nyomatékot szabadít fel.
Elég minimális fordulatszámot hagyni a motornak és máris erőből válaszolhatunk a vezetés közben felmerülő helyzetekre. Jó érzés olyan motornak adagolni a gázt, amelyből így árad az erő. Az erőfolyamnak 4000-nél szakad vége, amin egy váltással segíthetünk.
Olajozottan, rövid utakon és finom mozdulatokkal kavarhatunk a sebességek között. A motor erejét hat fokozattal oszthatjuk be menet közben. A jól áttételezett váltó pompás alternatívája a duplakuplungos DSG, de ennek jó félmilliós felára kemény érvágás.
Az első felfüggesztés zajait könnyűfém segédkeret szigeteli el az utastértől, a futóművet hátul is segédkeretre szerelik. A szél- és futóműzajból illetve rezgésekből alig jut be valami az utastérbe, a rugózás barátságosan elnyeli az úthibákat.
Autópályán 160 nyugodt utazósebesség, de a futómű, a fék és a kétliteres TDI sokkal gyorsabb tempót is simán elbír. A csendet csak a motor monoton dörmögése zavarja, ami talán a négyhengeres TDI bejáratásával csökken (a tesztautót mindössze 28 kilométerrel vettük át). Az első ülések nagyobb utazóautókban is megállnák a helyüket.
Kényelmünk része, hogy a kis fogyasztás miatt ritkábban kell leszerelni a benzinkutasokat, akik minduntalan le akarják húzni az embert a náluk csapolt táltosbenzinnel. Az inzultusok számát a 7 liter körüli átlagfogyasztás és az 55 literes tank csökkenti.
A 6,6 milliós alapár ekkora autóért sok pénz, de a kategóriában nem számít magasnak. Inkább az a baj, hogy ezért az összegért még egy kazettás rádió sem fér bele az a alapárba, nemhogy CD-s, netán MP3 képes fejegység.
2006-hoz közeledve ez nagyon kínos, nem beszélve a függönylégzsák feláráról. Míg a gyári sajtóoldal a fékrendszer leírásakor alapvetésként említi a menetstabilizáló elektronikát a műszaki adatok között, az ESP-ért itthon külön pénzt kérnek. A manuális klímberendezés viszont alapáras.
Ebben az autóban a szegényes felszereltség ellenére is megérezni, hogy egy Audi A3 akkor is többet nyújt, ha nyersanyagában szinte minden olyan benne, mint egy sima Golfban. Ebben az autóban felismerhető volt az a működési kultúra, amit a rokonokban nem érezni ilyen magas fokon.
Persze ez nem azt jelenti, hogy érdemes is milliókkal többet fizetni az A3-ért, mint egy szintén jó Leonért, Golfért vagy Octaviáért. De legalább vették a fáradságot, hogy az alkatrészek klónozása ellenére különbözzenek egymástól ezek az autók.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81×95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103 (140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 207 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 148 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4214/1765/1421 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 350/1080 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1330/560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 567 000 (Ambiente) |
Konkurensek (forint) | Alfa 147 1.9 JTD Progr., 6 100 000 |
BMW 120d, 6 973 000 | |
Mercedes C 220 CDI Sportcoupé, 8 606 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 4 légzsák, ABS, légkondicionáló, motoros ablakemelő elöl, motoros állítású, fűthető külső tükrök, automatikus lámpakapcsolás, vakító fényre elsötétedő belső tükör, könnyűfém keréktárcsa, rádióelőkézítés, tempomat |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Menet közben az A3-ból sugárzott, hogy precíz munkával, jó minőségben legyártott autó. Remek futóműve és kulturált utastere is mellette szól. 140 lóerős dízelmotorja amilyen erős, olyan hangos és a felszereltség elég gyér. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |