Jelentem, ez az IS nagyon más! Eltűnt az a varázslatos hármas BMW hangulat, amit ezer százalékos tudatossággal épített a Lexus az 1999-es IS 200-ba. Akkor az volt a feladat, hogy a középkategória legjobbjának érzése köszönjön vissza a Lexusban. Sikerült neki – hátsókerék-hajtásával, zseniális váltójával, pöpec kormányzásával az IS 200-as minden egyes autóbuzit megvadított.
2005-ben már egészen más kell a Lexusnak. Az új IS sokkal inkább tűnik egy kicsinyített GS-nek, mint az előző IS utódjának. Sebaj, titkos forrásból úgy tudjuk, hogy annak is lesz „igazi utódja”. Gyorsan tekerjen az oldal aljára, ha nem bír kíváncsiságával, mi is az utód. Aki nem lapozott, annak folytatom a jó hírekkel: ez az autó egyszerűen zseniális!
Fanatikusok kíméljenek!
Azzal a nem titkolt céllal érkezett az IS menetpróbára az újságírók 90 százaléka, hogy most aztán újra beszerezhetik azt a jól megérdemelt flash-t, amit annak idején a Lexus IS 200-as és 300-as tesztautókkal szereztek. Majd szépen lassan rájöttek, hogy az IS-ből nem csak a kronográfos óra-műszerfal tűnt el, hanem az eredeti érzés is.
Nemhiába készült ez az autó is az L-finesse tradicionális japán filozófia szellemében, az IS kiköpött mása a GS-nek. Jönnek-mennek a homorú és domború felületek, ettől kap akkora erőre a forma.
Elcsépelt mondat, de valóban úgy tűnik, mintha az IS álló helyzetben is száguldana. Bent folytatódik a teljes kopírozás, még a középre tett hatalmas érintőképernyőről is a GS ugrik be. Nincs egyetlen részlet, gomb, mütyür vagy kapcsoló, ami az elődre emlékeztetne.
IS 250
Az előző IS 200-as nyersen hozta tudomásunkra képességeit, még akkor is, ha csak 155 lóerőt tudott magából kicsikarni a kétliteres benzinmotor. Csattogott a kétcentis utat bejáró váltó, a kormány milliméteres pontossággal fordította az autó elejét, a futómű csillapítatlanul közvetítette az ember fenekéig az apró úthibákat.
Papírforma szerint az új IS vadabb jószág lenne, még sincs meg benne ez a fajta állatias ösztön. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóművet alkalmaznak – Sport kivitelben feszesebb rugókkal és 10 milliméteres ültetéssel. A V6-os motor végtelenül szerény teremtés, noha 208 lóerős teljesítménye egyáltalán nem lebecsülendő.
Soros hathengeres volt az előző IS kétliteres benzinmotorja – mint a hármas BMW-é -, ez az új 2500 köbcentis benzinmotor V6-os, változó szelepvezérléses. Ez a motor valahogy jobban fekszik a finom luxusautós imidzsnek. Hangja visszafogott, csak igazán állat kipörgetéskor tör elő belőle finom nyögés.
Sajnos automata váltóval adták, mert a Lexus szerint arra nagyobb lesz az igény. Sebaj, a hatfokozatú szerkezet kézzel is kapcsolgatható, akár a kormány mögé ültetett fülecskékkel. Ebben túl nagy élvezetet nem leltünk, ezért inkább teljes egészében az automatikára bíztuk magunkat.
Ő úgyis hamarabb gyorsítja az autót százra, mint ahogy a leggyorsabbak a kézi váltóssal tennék. Az automata 8,1 másodpercet tud, a másik 8,4-et. Végsebességre a kézis jobb, 230 km/óra áll szemben a 225 km/órával.
Az első Lexus-dízel
Íme elkészült a Lexus első dízelmotorja, amiről az igazság kedvéért tudni kell, hogy egy az egyben a Toyota Avensis-ben és a Corolla Versóban is benne vagyon. És? 177 lóerős, maximális nyomatéka 400 Nm. Automata váltó egyelőre nincs hozzá, de ha Sport kivitelben rendeljük, akkor rövidebb fokozatelosztással szállítják az autót. Ez elméletileg azt jelentené, hogy jobban gyorsul, ami a technikai adatok szerint nincs így. Mindkét autó 8,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebesség 215 km/óra. Fontos adat a fogyasztás, ami gyári átlag szerint 6,3 liter 100 kilométerenként.
Sokan mondták, hogy a halkan csörgő dízel nem igazán passzol a Lexus sportos vénájához. Szerintem kifejezetten jól áll ez a dízel az IS-nek, még a kézi váltóval is. Ereje nem kirobbanó, de épp ezért azt érezni, hogy minden fordulatszámon képes ugyanolyan lelkesedéssel gyorsítani. 180-ig végtelenül csendes és nyugodt teremtés, vadabb énünket csöppet sem hozza lázba.
Mekkora!
Tizenhét és fél centivel hosszabb az új IS a réginél, hat centivel nagyobb a tengelytáv. Mindebből az következne, hogy az IS irdatlan tágas elődjéhez képest. Szégyenszemre az elődben hátul kizárólag gyermekek számára elegendő lábhely maradt egy 180 centis vezető mögött. Az új autóban ennél több hely van. Most sem igazán tágas az IS, de összekuporodni legalább nem kell.
Elfér a golfzsák a csomagtartóban, állítólag az előző IS-ből azért kellett álkombit készíteni, mert csak abba fért bele a termetes sporteszköz. Lehet, hogy az új IS-ből ezért nem is lesz kombi? Nem árulták el.
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management – integrált járműdinamikai rendszer) néven egy kalap alá hozták az IS összes létező biztonsági rendszerét. Ennek az az értelme, hogy például a blokkolásgátló vagy a menetstabilizáló elektronika egyetlen kommunikációs csatornán keresztül bonyolítja az adatátvitelt, így az egyes rendszerek jobban össze tudnak dolgozni.
Pre-Crash rendszert is építettek a legkisebb Lexusba, ami érzékelőivel felderíti, ha az IS netán belerohanna az előtte haladó autóba. Ha úgy látja, hogy az ütközés nem elkerülhető, megfeszíti az első ülések övfeszítőit és a legnagyobb fékerőt produkálja attól függetlenül, milyen erővel nyomja a vezető a pedált.
Itt az utód!
Köszöntöm a kíváncsiakat, és azokat, akik kibírták eddig a cikket! Aki az előző IS vadállatias ösztöneit keresi az új IS-ben, csalódni fog. Nekik azt ajánlom, várják meg az LF-A hivatalos premierjét, az az autó állítólag száz százalékban kárpótolni fog a most elveszett élvezetért. Aki viszont az új IS finomságát, úriasságát részesíti előnyben, nem fog csalódni ebben az autóban. Én különösen a dízelt ajánlom, ha minden igaz, az a változat alig lesz drágább a régi kétliteres benzinesnél.