Teszt: Volkswagen Jetta 1.6 Comfortline

Alapvetően szeretem vezetni a Volkswageneket, de a mostani modellkínálat valahogy nagyon nem az én stílusom. A dögös és máig kortalan négyes Golfot egy nyugdíjas külsejű ötössel váltották le, a Passatot meg úgy elrondították profilból, hogy azt se az eleje, se a hátulja nem képes feledtetni.

[bekkep]A Jetta elődje ezzel szemben eddig is unalmas volt, ebből a helyzetből könnyebb volt nagyot dobni. Elődjénél, a kissé szürke kinézetű Boránál egy jóval nagyobb feltűnést keltő és jóval tágasabb autóvá vált az utód.

Más kérdés, hogy az autó legtöbb részletében a Passatot másolja, de kisebb méretéből adódóan mégis arányosabb jelenség annál. Magához képest viszont jelentős méretnövekedésen ment keresztül, ezért az átlagember nehezen képes megkülönbözteti a Passattól. Büntetésnek éreztem, de abszolút igaza volt a tesztautót kiadó Porsche Hungariának, hogy hatalmas matricákkal rondította el az autót.

Olyannyira megtévesztő a hasonlóság, hogy egyszer a kocsi mellett beszélgetve kérdezték meg tőlem: „Na és milyen az új Passat?” A Passat jó, de nekem a Jetta jobban tetszik. – feleltem és a Jetta feliratra mutattam.

„Dzsetta”

[bekkep]Nem tudom pontosan miért hagyták el a Jetta nevet és tértek át a Vento-ra, majd a Borára, de az biztos, hogy ez a két szó közel sem ragadt meg annyira a köztudatban. Még általános iskolás koromból is jól emlékszem a Jettára, vagy „dzsettára”, ahogyan sokan ejtették.

Mostanra sikerült akkora mennyiségű empatikus képességet felhalmoznom, hogy nem kapok rögtön az arcomhoz, ha valaki így ejti ki az autó nevét. Odaát Amerikában mindig is „dzsettának” hívták a Golf limuzin változatát, és sokat is beszéltek róla, mivel ő büszkélkedhet a legnagyobb példányszámban eladott európai autó címmel az Amerikai Egyesült Államokban.

Sőt, egyetlen Kanadában élő rokonom barátja is egy 1.6-os Jettával jár, és talán vesz majd egy újat is. Frank abban az érdekes helyzetben van, hogy az új Jettát már igen, de az ötös Golfot még nem is ismeri, mivel kint annak csak jövőre lesz a bemutatója.

Nem fér a bőrébe

[bekkep]Az inkább szűkös, mint tágas Bora utódaként jelentős méretnövekedést könyvelhet el az új Jetta. 4,5 méter feletti hosszával majdnem 18 centivel hosszabb annál, vállasabb és magasabb is valamivel. Most már felnőtteknek sem kínszenvedés az utazás hátul, a tengelytáv növelése jótékony hatással volt a hátsó lábtérre. Ennél már csak a csomagtartó nagyobb, ami egyszerűen hatalmas. Pontosan 527 literes!

Mostanra ideális családi autó vált a Jettából, jól gondoljuk át, mielőtt a Passatra voksolunk. Engem most nagyon nehezen lehetne meggyőzni a nagyobb limuzin mellett. Itt is elegendő a lábhely hátul, egy öttagú család is elfér, feltéve, hogy nem nőtt mindenki 190 centisre. Ezzel a mérettel hátul már közel a plafon.


Széria sörnyitó

[bekkep]6 lufi, légkondi, elektromos ablakok, fékelektronikák hada, és egy sörnyitó. Gazdagon felszerelve érkezik a Jetta, ami belülről tökéletes mása egy ötös Golfnak. Jók az anyagok, patent az összeszerelés, bőven üti a Passat elegáns, de kemény műanyagokból álló utasterét.

Számomra külsőleg is egyértelmű a fölény, biztosan nyeri a meccset a Jetta a Passattal szemben. Ahogy egyre többet nézem, ez is csúnya oldalról, de kevésbé gnóm. Kulcsról nyitható a csomagtérajtó, amit valamilyen ismeretlen eredetű erő hol résnyire, hol teljes egészében kinyit.

1,6-os a legkisebb

A Golffal ellentétben az öreg 1,6-os benzinmotor az alap, az egyetlen a Jettában, amelyik nem közvetlen befecskendezéses. 102 lóerővel már jól szalad az autó, városban 10,5 liter körüli fogyasztással.

[bekkep]A motor egyetlen hibája, hogy rövid áttételezésű ötsebességes váltót kapcsoltak hozzá, így az jobban pörög a kelleténél. Ezáltal nem alkalmas nagy sebességű utazásra, a zaj és az üzemanyag-fogyasztás növekedése miatt.

1,6-os motorral 185 a vége és 12,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót. Nem lenyűgöző, de nem is megrázó. Kiegyensúlyozottan teszi a dolgát, a Jetta ezzel a motorral inkább kényelmes, unalmas kocsikázásra való.

Egyben van

A legtöbb VW képes ezt az érzést átadni, akárcsak a Jetta. Az autó nem libeg rossz úton, kellemesen csillapítja az úthibákat, de azért megfelelően feszes. A kellően stabil érzésre azért rásegítettek a kormányművel is, ami jó indulattal sem nevezhető közvetlennek. A kormányt őrült módjára rángathatjuk, cibálhatjuk, a Jetta végig hűvös marad, kimérten viselkedik.

Ugyanilyen hatást kelt, de tökéletesen funkcionális és ergonómikus a belső. Nem zörögnek a műanyagok és viszonylag praktikus is, tipikus VW. Egyszerű, de elegáns mivoltáért könnyen megszerethető.

Meggyőző

[bekkep]A Jetta mexikói származása ellenére sem csípős, egyáltalán nem hat az érzelmeinkre. Maximum annyira lehet érte rajongani, mint egy öreg bútordarabért. Inkább a józan ész meggyőzésére koncentrál, és ebben sikeres is.

Azt az abszolút megbízható benyomást kelti, amire a legtöbb embernek szüksége van. Meg sem fordul a fejünkben, hogy elromolhat, és ez nagyon kényelmes. Ez a feeling nagyjából 1 millióval kerül kevesebbe, mint a Passatnál.

4,3 millió forinttól indul a már jól felszerelt Trendline kivitel, Comfortline tesztautónk ára 4,5 millió forint volt.


Műszaki adatok – VW Jetta 1.6 Comfortline
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1595
Furat x löket (mm) 81,0 x 77,4
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 75(102)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 148/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2
Végsebesség (km/h) 186
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0
Vegyes (l/100 km) 7,4
CO2 kibocsátás (g/km) 178
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4554/1781/1459
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 527
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1268
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 602
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 509 000
Konkurensek (forint) Renaul Mégane Aut.Plus 1,6: 4 045 000
Ford Focus 1.6 Ghia: 4 490 000
Toyota Corolla Sedan 1.6 Terra Ice: 3 950 000
Skoda Octavia 1.6 Ambiente: 4 295 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ASR, 6 légzsák, tempomat, CD-s rádió, klíma, 4 elektromos ablak, 16 colos acél keréktárcsa
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Több, mint egy mini Passat! Igazi családi autó a Jetta igényes kivitelben, kellő helykínálattal.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont