Végre kézi váltós! Úgy hívják, C2 VTS! A Sensodrive váltós VTR 109 lóereje óta átesett egy kisebbfajta szteroidkúrán is az 1,6-os benzinmotor, így az ötsebességes kézi váltónak már 125 lóerővel kell megbirkóznia.
Első benyomás
[bekkep]Többre számítottam. Most felszaggatom, széttépem az aszfaltot, lefüstölöm a gumit – gondoltam magamban. Ehelyett kapásból csalódtam. Aztán kezdtem szépen ráérezni az ízére, átgondoltam, és rájöttem, mit csinálok rosszul.
Hiába lett erősebb a motor, de maximális teljesítményét jóval feljebb, csak 6500-as fordulat mellett adja le. Kezdeti lelkesedésemet valószínűleg az lombozta le, hogy nem tapostam elég bátran a gázpedált.
Emlékeim alapján erősebbnek tűnt a 109 lóerős változat, de még erősebben élt bennem az, hogy minden váltáskor a sírba kívántam a Sensodrive-nak elnevezett robotizált automata váltót. Nem, mintha nem végezné a dolgát, de olyan lassan, hogy az semmiképpen sem való egy sportos modellbe.
[bekkep]Ehhez képest az ötsebességes kézi váltó hatalmas előrelépés, mondhatni pöpec, még ha nem is túlzottan precíz, sőt, sok sportosság sem szorult bele. Nem jár rövid úton a váltókar, nem is túl határozott, de a lényeg, hogy nem tart 2 másodpercig egyik fokozatból a másikba kapcsolni.
Persze a Sensodrive-hoz képest bármilyen kézi váltó előrelépést jelentett volna, feltéve, hogy beveszi a fokozatot. A VTS-nél ezzel nem volt gond, meglepő módon egyszer sem recsegtek a fogaskerekek.
Megdöbbentő, de a 15 lóerő plusz és az ominózus kézi váltó alkalmazása 3,4 másodpercet javított a gyorsuláson. A VTR szégyenletes 11,7 másodperces értéke, most elismerésre méltó 8,3-ra javult. Ebből több mint 2 másodperc biztosan a váltóé, a maradék a lóerőtöbblet eredménye.
Taposd tövig!
[bekkep]5000-es fordulat alatt nagy dolgokat ne várjunk, bár a lendületes autózáshoz már így elegendő erőt csikarhatunk ki az 1,6-osból. Mivel a C2 VTS családi autónak alkalmatlan, feltehetőleg sokan fogják izomból taposni a gázpedált. És kell is!
6-7 ezer körül él igazán a motor, élményekért folyamatosan ebben a magasságokban kell tartani a VTS-t. Ez nem lesz nehéz, mivel a váltó fokozatai rövidek. Egy stabil autópályás utazás ezért fárasztó lehet hatodik fokozat híján, de nem is erre való a C2 VTS.
Mikor először odaléptem a C2-nek, egyből az jutott eszembe, hogy hazaérés után első dolgom lesz megkeresni a füldugóimat. Talán nem is ültem még ilyen hangos autóban, a motor olyannyira ércesen jár, hogy 7000-nél már a fájdalomküszöböt súrolja. Idővel ez megszokható, de az ordító motorhang helyett jobban örültem volna némi kipufogóhangnak, amiből most semmit sem hallani.
Ideges természet
[bekkep]A nyálkás útviszonyok között hatásos segítséget nyújtott a szériában kapott menetstabilizáló elektronika, amely a műszerfalról bármikor kiiktatható. Persze messze nem csak az elindulás segítése az ESP feladata.
Ugyan a kerekeket olyan távolra rakták egymástól, amennyire csak lehetett, a C2 VTS mégsem szeret sokáig egyenesen menni. Alapvetően ideges típus, izeg-mozog. Pont így lehet felspannolni egy kisautót, amiben nincs óriási teljesítmény, bár biztosan van, aki megijed tőle.
Bevallom, a gyárilag megadott 205 km/órás végsebességet még autópályán sem szívesen próbálnám ki, a VTS sokkal inkább a kanyargós útszakaszokra való.
[bekkep]Élvezetesen terelhető egyik ívről a másikra a kisautó, de számolni kell azzal, hogy ilyenkor könnyen mozgásba jön a fara. Ezen az ESP, vagy némi ellenkormányzás segíthet. Alapvetően jól kanyarodik a VTS, szinte késedelem nélkül reagál a kormánymozdulatra és szerencsére alig dől valamit oldalra.
Tulajdonságait nem csak az országutakon, de városon belül is jól kamatoztathatjuk. A lényeg, hogy jó minőségű út legyen alattunk, mert hiába a híres ralis háttér, a C2 alapvetően nem bírja a rossz utat. Pattog és amilyen pici, olyan nagy erővel kezd el zörögni, főként a csomagtér környékén.
Kicsi, de nem könnyű
Ugyan a C2 ránézésre pirinyó, mégsem 800 kiló (még az 1.1-es sem), hanem közel 1100. Ez alapvetően nem tesz jót a gyorsulásnak, és rossz hatással van a fogyasztásra is. Az autóhoz illő stílusban ez akár 12 litert is jelent, városban nem hiszem, hogy 10 alá szorítható.
[bekkep]A rövid váltó miatt autópályán sem számíthatunk sokkal kedvezőbb értékekre, mert 130-nál már több, mint 4000-et mutat a fordulatszámmérő. Ralis beütés, hogy magas fordulaton sárgán, majd pirosan villan fel egy kis lámpa, ami a váltásra figyelmeztet.
Kisautóhoz mérten elöl kényelmes a hely, és nem szokványos a négy irányban állítható kormány sem. Hátul ezzel szemben nyomorúságos körülmények fogadják az utasokat, ezen a csúsztatható üléssor is csak minimális mértékben javít.
Pirinyó a csomagtér is, amelynek ajtaja két részletben nyílik. Elsőre az üveg és a körülötte lévő rész nyílik felfelé, utána nyitható az alsó rész lefelé. Látványos megoldás, de nélkülöz minden hasznos funkciót, sőt, csak akadályoz a rámolásban.
Árban van
4 millió forint nem kevés egy kisautóért, de ennyit kérnek a C2 VTS-ért. Mindjárt kedvezőbbnek tűnik az ajánlat, ha a konkurencia, a lóerők száma és az élmény felől közelítünk. Hasonló élményautóért ennél csak többet tudunk fizetni. A Ford Fiesta ST-ért 4,5 millió körül, a jóval erősebb Renault Clio Sportért, és a Peugeot 206 RC-ért már 5 millió felett kell fizetnünk.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1587 |
Furat x löket (mm) | 78,5 x 82 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 90(122)/6500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 143/3750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,3 |
Végsebesség (km/h) | 202 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 163 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3666/1659/1461 |
Tengelytáv (mm) | 2315 |
Csomagtér (liter) | 166/224 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1045/349 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 41 |
Gumiméret | 195/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 010 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Fiesta ST: 4 390 000 |
Renault Clio Sport 2.0: 5 149 000 | |
Peugeot 206 RC: 5 090 000 | |
Mini Cooper S: 6 173 000 | |
Seat Ibiza FR: 4 790 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, 4 légzsák, automata klíma, CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kevés dologra jó a C2 VTS, de arra nagyon. Igazi városi élményautó, amivel a szerpentinek is meghódíthatóak. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |