Idén a kínai autógyártóktól volt hangos az autós sajtó. Sokan vannak, nagyon jönnek, mindenkit elsöpörnek. Ha európai autógyár volnék, akkor középtávon Japántól és Koreától jobban tartanék. Félelmem egyik oka a dél-koreaiak nyomasztó növekedése és szélvész gyors fejlődése volna. A koreaiak viszonylag olcsón adják autóikat, mégse keresnek rosszul rajtuk.
Attól még jobban tartanék, hogy máris ott tartanak, ahol, legalábbis az új Kia Rio esetében. Mivel autógyáros már sosem leszek, a tápláléklánc másik végén a többi autóvásárlóval örülhetek annak, hogy a koreai újdonság a legfrissebb eresztésben jó autó és nem drága.
A Rióban a gusztusos, tágas és praktikus utastér a legszimpatikusabb. Bár a kisautók jó ideje teljes értékű kocsik, a Rio térkínálata jobb az átlagnál és érzésre az új Fiat Puntóval áll egy szinten.
Hogy még nagyobb legyen a dicséret, helybőségben a Rio megközelíti a Honda Jazzt, amely persze okos átalakíthatóságával más kategória. A csomagtér viszont nem nőtt nagyobbra a megszokottnál.
Vagy a koreai tervezők ízlése javult drámaian, vagy kerítettek egy hozzáértő külsőst, de a Rio tesztautó szürke-bézs színösszeállítását és a belső design-t a kitűnő ízlésükről híres olaszok is nyugodtan felvállalhatnák.
Mindenkinek jól jön a sok rakodóhely az első utasok körül, a váltó előtt és a kézifékkar környékén. Van parkolójegytartó, többféle kis polc és mélyedés a műszerfalon, le a kalappal! Tengelyirányban állítható kormányra még mindig nem futja, de így sem rossz az üléshelyzet. Mindenki próbálja ki saját maga, de szerintem kényelmesek az első ülések.
A kisautók között a Rio 97 lóerős alapmotorja nagyon erősnek számít. Automata váltóval a Rio 1.4 normálisan megy, teszi a dolgát, de semmilyen különlegességet nem tartogat. Kíváncsiak lennénk a motorra kézi váltóval, mert a 97 lóerő és a nagy fordulaton javuló erőnlét egész sokat ígér.
Ha ragaszkodunk a gázadáshoz, kicsit élénkebb lesz a gyorsulás, de nagy fordulaton mindent elborít a motorzaj. Amennyiben nem élethalál előzésekkel haladunk előre, jobb elkerülni a kihúzatást. Automata váltóval a Rio egy nyugodt, barátságos autó, minek nyüstölni?
Európában csak a felső kategóriás autókban általános az automata váltó, de kapni szerencsére olcsóbb autókhoz is lehet. Az összes benzines Rióhoz rendelhető váltó itthon aligha lesz népszerű. A megfizethetőnek szánt kisautókban negyedmillió forint nagy pénz a kuplungolás és a váltás megúszásáért.
Bár a váltónak csak négy fokozata van, ebben az árkategóriában ez még elfogadható. Az overdrive gomb megnyomásával a váltóvezérlés a negyedik fokozatot kihagyja a szórásból és legfeljebb harmadikig kapcsol fel. A váltó szerényen és rátermetten osztja ki az áttételeket helyettünk.
Vezetés közben a Rio kimondottan nagyfiús. Futóműve határozott, nem túlzottan kényelmes, de ahogy az autó egyenesen fut és kanyarodik, az meggyőző. Nincs zavaró billegés, gyors kanyarban nem ér le a tükör, amit átlagos szinten tudni kell, azt a Rio tudja.
Azoknak, akik 1.4-es, nem túl nagy autót vesznek, biztosan számít a benzinköltség, ami a Rióban kiábrándítóan magas. Az első tankolás után 11, a második után 12 liter/100 km átlaggal kellett szembesülnünk. Ez városi és gyors autópályás utakból adódott, de még így is luxus. Talán az automata váltón múlott, nem tudjuk.
2 040 000 forint a helyből ötajtós és 97 lóerős Rióért nagyon vonzó ár, de jó utánanézni, hogy ebben a kivitelben nincs hátsó ablaktörlő és vízhőmérő sem. Ha a tesztelt változathoz közelítünk, akkor automata váltóval 3,2 millió fölé ugrik az ár.
Akinek belefér az EX Safety modell, az nagyon bőséges kényelmi és biztonsági felszereltséget kap hat légzsákkal és automata klímával. A felszereltségi politika viszont elfogadhatatlan: az alapmodellhez nem is rendelhető utas oldali első légzsák.
Hasonló mélyütés a biztonságnak, hogy míg a csúcsmodellben alapáron hat légzsák van, az összes többihez még felárért sem kapható oldal és függönylégzsák. Ugyanez a helyzet az elektronikus fékerőelosztóval és ami az igazán tragikus, még a blokkolásgátlóval is.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1339 |
Furat x löket (mm) | 75,5×78,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 71 (97)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 125/4700 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,5 |
Végsebesség (km/h) | 168 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 171 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3990/1695/1470 |
Tengelytáv (mm) | 2500 |
Csomagtér (liter) | 270-1145 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1101/499 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 185/60 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 220 000 |
Konkurensek (forint) | Chevrolet Kalos Elite 1.4 16v aut, 3 164 900 |
Fiat Grande Punto 1.4 16v Emo. aut, 3 840 000 | |
Honda Jazz 1.4i ES CVT aut, 3 910 250 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, elektronikus fékerőelosztó, automata klímaberendezés, távirányítós központi zár, motoros ablakemelő elöl-hátul, elektromosan állítható, fűtött tükör, 6 hangszórós rádióelőkészítés |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kiábrándító fogyasztása miatt nem adtunk több pontot a Riónak. Kategóriáján belül egy tágas és kényelmes autó, használható motorral, ízléses utastérrel és átlagos futóművel. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |