Ha megkérdezzük a törzsben a legvénebb bölcset, hogy melyik autógyár híres régóta a dízelekről, akkor szenilisen is rávágja a Peugeot és a Mercedes nevét. A franciák dízelmotorjai már akkor jók voltak, amikor az olajválság hatására a Volkswagen dolgozni kezdett az első szívódízelen a Golf I-hez.
Dízelmotorban a franciák a hazai piac dízeléhsége miatt voltak mindig erősek. Nem meglepő, hogy ezen a téren a pár hónapja felfrissített 307 is odateszi magát az 1.6 HDi-vel. Ez a 109 lóerős motor mindent tud, amit az ember normál vagy sietős autózáskor elvár.
Egy hétig hiába próbáltuk megpillantani az izzításjelző lámpát, mínusz 10 fokban sem láttuk felvillanni. A máshol még ma is előforduló traktorhang helyett csendben indulhatunk el a ház elől reggelente.
A Ford részvételével kifejlesztett motor igazi univerzális gépcsoda, a Volvo V50-től a Citroën C5-ön át a Ford Focus-ig rengeteg autóban bizonyít. Országúton lehet vele hegynek fel előzgetni, de autópályán sem fogy ki az erő belőle 150-nél. Városban azért tetszik, mert 1500-as fordulat alatt is elviszi az autót.
Eleinte minden beszálláskor feltűnt, hogy a 307-ben elég furcsán ülünk. Az üléshelyzet ahhoz hasonlít, ami már a Citroën C4-ben sem tetszett. A pedálok helyzete tökéletlen, hiába lehet kihúzni tengelyirányban a kormányt, mégis túl messze van az embertől. Pár nap alatt ezt részben megszoktuk, de ez nem azt jelenti, hogy javult volna.
Két felnőtt egymás mögött is jól elfér a tágas 307-ben. Csak akkor romlik a helyzet, ha a hátul ülő magasra nőtt, az ő haját sűrűn megigazítja a tetőkárpit, ha megpróbál hátradőlni. A Peugeot odafigyelt az anyagminőségre, a 307 a maga kategóriájában a nívósnak számít.
Amikor hajnalban elindultunk országjáró zabatúránkra, jól jött a 307 rengeteg rakodóhelye. A CD-ket beszórtuk a hatalmas ajtózsebekbe, elé bepattant a másfél literes víz, a telefonok, pénztárcák elfértek a kézifék és a váltó környékén. Az öblös kesztyűtartóba és az első ülések zsebébe már nem jutott semmi.
Vezetés közben a 307-ben jól éreztük magunkat. Majdnem minden jó helyen van benne, kényelmes az ülés, jó fogású a bőrbevonatú kormány, csendes a motor és a szélzaj sem feltűnő.
Örültünk, hogy alapáron jár a vakító fénytől elsötétedő belső tükör, országúton sötétben autózva ez nagy segítség. A pontos kormányzással és a jól hangolt futóművel a 307 nem jön zavarba, mikor gyorsra vesszük a kanyarokat. A konstrukciósan semmi különös felfüggesztés a kulturált rugózással megkímél minket az aljas gödrök ütéseitől.
Mivel sem kipörgésgátló, sem elektronikus differenciálzár nem jár a motorhoz, havas úton, mikor megjön a nagy nyomaték, a kipörgő első kerekek megcibálják az autót jobbra-balra. Az aktív biztonságot illene valamilyen kikapcsolható elektronikus szerkezettel megtámogatni, de ez csak a 2.0 HDi-hez jár az ESP részeként.
Országúton és autópályán igen haladósan utazva 6,8 liter volt a fogyasztás. Mivel ez a 6-os úton sűrű előzésekkel, autópályán pedig 150-160-nal jött össze, minden elismerésünk a HDi dízelé.
Némi önsanyargatással Kecskemét és Budapest között rászántuk magunkat a minimumfogyasztás megmérésére. Országúton 80-nal, autópályán 90-nel poroszkálva 4,4 litert írt ki a pontosan mérő fedélzeti számítógép.
Számunkra ismeretlen trükkökkel ennél lejjebb is lehet menni, legalábbis egy versenyen a 307 1.6 HDi – a részecskeszűrő ellenére – beérte 3,67 literrel százon. Az az autó 111 liter gázolajjal eljutott Darwintól Adelaide-ig, 3021 kilométert megtéve.
A Sportline kivitelben 4 740 000 forintos alapárat simán beveszi a gyomrunk. Az autó rendes ellenértéket nyújt ezért a pénzért, felszereltsége gazdag és a hasonló színvonalú konkurensek inkább többe, mint kevesebbe kerülnek.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75×88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80 (109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 (260)/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,3 |
Végsebesség (km/h) | 188 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 126 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4211/1746/1514 |
Tengelytáv (mm) | 2608 |
Csomagtér (liter) | |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1250/520 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | |
Gumiméret | |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 740 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus Sport 1.6 TDCi, 4 975 000 |
Mazda3 Sport 1.6 CD TX, 5 414 900 | |
Opel Astra Cosmo 1.7 CDTI, 4 999 000 | |
VW Golf 1.9 TDI Sportline, 5 682 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, ABS, elektronikus fékerőelosztó, ködfényszóró, manuális légkondicionáló, motoros állítású fűthető tükrök, motoros ablakemelő elöl, fedélzeti számítógép, távirányítós központi zár, CD-s rádió 6 hangszóróval, esőérzékelős ablaktörlő, vakító fényre elsötétedő belső tükör, automatikus ablaktörlő, bőr kormány és váltókar, 16 colos könnyűfém felni |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A futómű és az utastér minden 307-ben színvonalas, aki pedig a 109 lóerős dízelt választja, biztosan nem nyúl mellé. Csak a pedálok elhelyezésén kéne javítani, de ez részben ízlés dolga. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |