Csak, hogy világos legyen: a Wrangler tulajdonképpen annak a háborús terepjárónak az utóda (Willys Jeep), amivel a katonákon kívül Clint Eastwood, Telly Savalas (Kojak) és a többiek furikáznak a háborús filmekben. Az eltelt hatvanegynehány évben nem is történt sok változás.

A Wrangler név maga 1986-ban született meg, ez váltotta le a CJ7-est. A külsőben ennyi eltérés sincs. A függőleges osztású hűtőrács és a két kerek fényszóró ma is a Jeep legősibb terepjárójának védjegye. Sőt, a legutóbbi Wrangler alaphelyzetben egyszerűbb, mint valaha

A Wrangler ma is jól néz ki, bár a design nem változott sokat a 40-es évek óta

Egyszerű, de nagyszerű

Kifejezetten bután néznek ki az első, oldalra kilógó szögletes sárvédőívek, dögös krómozott hűtőrácsról, vagy nagy terepgumikról ne is álmodjunk szériában. Minden egyes pontjáról lerí az egyszerűség, de a Wrangler pont ettől néz ki jól, pont ez adja a zamatát.

A Jeep tulajdonképpen egy időutazó gépnek számít a mai autók között, a kőkorszaki technikát mindösszesen egy modernizált műszerfal és egy hatsebességes kézi váltó próbálja palástolni. Utóbbin többen is elcsodálkoztunk, egy amerikai autóban ritkaságszámba megy a hatodik fokozat. Az opcionális automata is csak négysebességes.

A fekete műszerfal szabványos amerikai design, teljesen jól néz ki. A kormány egy normális személyautóban is megállná a helyét, még tempomat is van rajta. Az extrák sora – a 2 légzsákon, az ABS-en és a CD-s rádión kívül – viszont itt véget is ért. Nincs klíma, központi zár, elektromos ablakok, sőt belsőlevegő-keringetés sem.

A Wrangler hagyományos autós szemmel a nélkülözésről szól. Ez egy terepjáró, amely mindennapi közlekedésre nem éppen ideális.

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 47

Árkon-bokron át

A Wrangler terepezni, vadászni, vontatni és ehhez hasonló dolgokra jó. Alaphelyzetben a hátsó kerekek hajtottak, a terepváltóval lehet kapcsolni a négykerék-hajtást és a felezőt. Nincs túlbonyolítva a szerkezet, ezért ehhez a karhoz csak laza, vagy csúszós talajon szabad hozzányúlni.

Mivel kellően magas, rövid és a kerekeit pedig kitolták sarokra, a Wrangler olyan kiváló képességekkel bír a terepen, amit utcai autós nem érez át. Ezt még differenciálzárral lehetne fokozni, ami rendelhető is hozzá.

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 48Jöhet a fekvőrendőr

A laprugók lecserélésével már aszfalton is jól használható a Wrangler, jóval kényelmesebb, mint elsőre kinéznénk belőle. A városi közlekedést a viszonylag nagy fordulókör hátráltatja kissé, valamint az oldalra kilógó első sárvédők. Mivel a magas motorháztető miatt ebből semmit sem látunk, nagyon kell figyelni parkolásnál.

Ezenkívül viszont semmi sem hátráltat. Jöhet vizesárok, félméteres kátyú, fekvőrendőr, a Wrangler megállíthatatlanul megy előre, szinte fékezni sem kell vele. A rugózási kényelem nem személyautós, de cserébe érzésre olyan masszív és elpusztíthatatlan, ami minden földi halandót jó érzéssel tölt el.

Vélhetően másként gondolják ezt a hátul ülők. Fejtámla nincs, a háttámla hónalj magasságig ér, az ember lába nagyjából nyakmagasságban. Mögötte több, mint 300 liter marad, de egy értékes mozdulattal könnyedén előreboríthatjuk a padot és akkor jóval bővebb a hely. A hátsó ajtó oldalra nyílik, rajta a pótkerékkel, érdemes arra is odafigyelni, hova csapódik.

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 49

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 50Nem tahó

Mostantól nem tahózóm le az ablakon kikönyöklő Wrangler-eseket sem, ebben az autóban ugyanis nem lehet máshogy kényelmesen elférni. A kormány olyan közel van az ajtóhoz, hogy eleinte a kormányzás is gondot okozott.

A kikönyökölés mellett a másik megoldás, hogy pár perces művelettel leszereljük az ajtót, amit két csavar tart mindössze. Persze ez is csak nyáron működik. Az ajtónak egyébként egyetlen állása van, és ha nem tartjuk meg, akkor bizony kivágódik, és letarol mindent, ami az útjába kerül.

Aszfalton elviekben csak a kétkerék-hajtás megengedett, mivel kanyarodás közben szétgyepáljuk a hajtást középső differenciálmű hiányában. Erősen kitekert kormánnyal így csak darabosan, rángatva fordul az autó 4×4-es állásban.

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 51

Nincs V8-as

Az általános vélekedés szerint egy amerikai autó csak V8-as motorral az igazi. A Wranglerbe ezzel szemben egy négy- és egy hathengeres benzines választható, ennél eredetibb amerikai vasat mégis nehéz lenne találni.

A nagyobbik, a 4 literes, 177 lovas. Nálunk a kisebbik, a 143 lóerős járt, 2,4 literes motorral, ami jókora szabad hely társaságában árválkodik a motortérben, ami egyébként kívülről nyitható kizárólag. Amolyan lendületből autózásra elegendő csak a négyhengeres, gyorsulni nem akar. A gyári adatok cseppet sem elkeserítőek, de ezeket fenntartással kezelnénk. A lényeg, hogy elvisz, ahova kell, sőt még azon túl is.

A váltógomb ugyan egy hosszú bot végére van felszúrva, kapcsolhatósága mégis egy sportautóéval vetekszik. Biztosan nem itt vész el a lendület. A Wrangler amúgy sem száguldozásra való, 80-90 km/órás sebességnél már fütyül a szél az utastérben, az opciós keménytető alatt is. Ennél már csak a motorzaj erősebb, ami megtévesztésig hasonlít egy Ladáéhoz. Hangosan pörög, de nem megy igazán.

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 52

Lego

Néhány perc alatt lecsavarozható a keménytető, amit hátul csavarok, elöl pedig két gyorszár rögzít. Az ajtók eltávolításához még ennyi sem kell, ráadásként még a szélvédő is ledönthető. A műanyag tetőtől butaság lenne védelmet várni, a vászontól pláne, úgyhogy a teherviselő elem szerepe a felső, párnázott bukócsövekre hárul.

Műmájerek kíméljenek

6 millió forint nem vészesen nagy összeg az alap Wrangler-ért, mégsem lehet vele igazán gizdulni a diszkó előtt. Nem is igazán cicaautó, kicsit kényelmetlen, ráadásul egy magas fém küszöb is nehezíti a ki-beszállást.

Nem olcsó a fenntartása sem, a 2,4-es is megeszik 14 litert százon városi használatban anélkül, hogy folyamatosan a gázpedált tipornánk.

Ezek után az igazi férfiak maradnak vevőnek és/vagy azok, akik valóban képesek kihasználni a Jeep képességeit. Finnyásak, kényelemre utazók kizárva.

Teszt: Jeep Wrangler 2.4 Sport 53

 

Műszaki adatok – Jeep Wrangler 2.4 Sport
 
MOTORADATOK
 
Lökettérfogat (ccm) 2429
 
Furat x löket (mm) 87,5 x 101,0
 
Hengerek / szelepek száma S4/16
 
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 105(143)/5200
 
Max. nyomaték (Nm/ford.) 215/4000
 
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,9
 
Végsebesség (km/h) 164
 
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,5
 
Lakott területen kívül (l/100 km) 8
 
Vegyes (l/100 km) 10
 
CO2 kibocsátás (g/km) 246
 
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3883/1732/1782
 
Tengelytáv (mm) 2373
 
Csomagtér (liter) 337/419
 
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1615/390
 
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 72
 
Gumiméret 215/75 R15
 
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) kb. 6 000 000
 
 
Tesztelt autó ára (forint)  
 
A szériafelszereltség fontosabb tételei Tempomat, 2 légzsák, ABS, CD-s rádió
 
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Elpusztíthatatlan vasdarab, kellő amerikai feelinggel fűszerezve, világháborús technikával
 
Pontszám (max. 10) 8,5 pont