Mielőtt rátérnék az említett új autóra, a Peugeot 207-esre, engedjék meg nekem, hogy eláruljak néhány kulisszatitkot. Általában egy autóbemutató három fázisból áll: egy statikusból, egy dinamikusból és egy hazaiból. A statikus bemutató az a műfaj, ahol még nem lehet vezetni az autót. Elvisznek egy csapat újságírót egy közeli ország eldugott raktárépületébe, vagy félreeső gyárába, ahol megnézhetik, megtapogathatják az autót, és fontos kérdésekkel zaklathatják a gyári fejlesztőket.
Na ez az a bemutató, amit az esetek többségében meg sem tartanak, vagy csak erősen limitált számú újságírót visznek oda. Az autógyártóknak mostanában nem megy jól, nem szívesen költenek erre – feltéve, ha nem valami orbitális fontosságú modellről van szó. A Peugeot 207-es most ilyen.
Európa legkelendőbb hátsója
Ötmilliónál is több eladott autóval a 206-os rettenetesen fontos modell Peugeot-nál. Egyértelmű, hogy miben rejlik sikere: zseniális formájában. Akadtak az elején minőségi problémák az autóval, időközben a konkurensek nagyobbak és ügyesebbek is lettek – a 206-os mindennek ellenére a mai napig rendkívül népszerű kisautó.
Valahogy ezért van az, hogy a 207-es láttán mindenképpen az elődöt akarjuk megtalálni az autóban. Az pedig nincs benne sehol, a 207-es teljes egészében új autó. Elölről kiköpött mása a 307-esnek, félig ittasan könnyen elbizonytalanodnék, hogy melyik-melyik. Ez a zavaros állapot kísért egy pillanatra a bal egyben is.
No nem azért, mert a 207-es a 307-esre akarna hasonlítani odabent. Egy csöppet sem. Viszont a hely és a kényelem a nagyobb Peugeot-t juttatja eszembe. Régebben a 206-osban egyáltalán nem találtam meg a kényelmes üléshelyzetet. Gondolom a célközönség, a hölgyek jól érezték magukat az autóban – én soha. Kihallgatva a gyengébbik nem reakcióit az új autóról, azt gondolom, hogy a 207-es mindenkinek kényelmes. Nekem legalábbis az volt, és ahogy hallottam, a cseh újságíró kolleginák is hasonló véleményen voltak.
Ez főként a mindenfelé állítható kormánnyal és a több hellyel magyarázható. Bizony, a 207-es jó nagyot nőtt: 20 centivel hosszabb az új autó. Hátulra ha kosárlabdázók nem is, de széles dongájú 180-as teremtések biztosan be tudják szuszakolni kezeiket és lábaikat. Én 187 centivel és 82 kilóval elfértem – persze nem mondom, egy Budapest-Frankfurt útra már nem vállalkoznék.
Két véglet
Ha emlékeim mély bugyraiban kutakodom a 206 után, rögtön felrémlenek a kemény műanyagok, mint éjjeli rémálmok. Ezen valamicskét javítottak két éve a modellfrissítéskor, de a 207-es ennél jóval többet tud. Az egész autó valahogy megkomolyodott. Létezik olcsó belépőmodell, egyszerű műanyag belsővel és kárpitozással, de a sportos és elegáns végletek igazán csinosra sikerültek.
Hatalmas újdonság nincs a középkonzolon, eddig ismerős Peugeot építőkockákból rakták össze a középső részt. Választhatunk automata vagy manuális légkondit, MP3-as hifit, komoly JBL hangrendszert, vagy beépített illatosítót.
Kétféle orrú lehet a 207-es, de ez nem a három- vagy ötajtós karosszériától, hanem a kiviteltől függ. Mindkettő hatalmasra tátja a száját, de a klasszikus elejű 207-es ködlámpáit kijjebb tolták, a sportos orrúaknál viszont a száj húsos részén belül van a ködlámpa. A hűtőrács betét a sportos verziókon kockás, a klasszikusokon vízszintesen csíkos. Ez az összes a különbség, mégis egészen más hatású a két autó.
Nagyobb és erősebb
Nagyjából a 206-os motorkínálatát veszi át az új Peugeot. 1,4 literes dízellel és benzinessel indul a kínálat. Kicsit balra, a képek alatt pontosan megtalálják a teljes választékot. Ha Ön, kedves olvasó a Peugeot 206-osból egyedül a 177 lóerős RC-t szeretné viszontlátni az utódban, most minden bizonnyal csalódni fog. A 207-es legerősebb motorja 160 lóerős, és az a motor is csak valamikor a gyártás második ütemétől lesz elérhető.
Ez a 160 ló egyébként érdekes mód 1,6 literből jön elő. Egy közvetlen befecskendezéses turbómotorból, amely BMW és PSA Peugeot Citroën együttműködéssel született meg. Létezik haloványabb új 1,6-os motor, 115 lóval.
Na jó, az elején picit hazudtam. A 206-os igazából nem is szűnik még meg. Jó darabig a két autó párhuzamosan marad gyártásban. Mivel év végétől csak és kizárólag a három- és ötajtós 207-es kapható, a jó öreg 206-os marad a boltokban.
Ráadásul a 207-es ugye jóval nagyobb, jobban felszerelt, mint az előd, ezért elég valószínű, hogy drágább is lesz. Ugyanígy csinálja a Fiat és a Renault is, az új Punto és az új Clio mellett a régiek is kaphatóak egy darabig. A Peugeot 207-es is úgy érkezik meg valamikor az év végén a hazai kereskedésekbe, hogy a 206-os is mellette marad.