Kétség nem fér hozzá, hogy az új Octavia a kategória egyik legigényesebb példánya, tágas, kényelmes, praktikus, sőt attraktív is. Az alap adott, innen nem nagy kunszt némi extrával egy közel tökéletes autót készíteni, drága pénzért.
Valami ilyesmi az Edition 100 kiadás. A Volkswagen fennhatósága alatt működő Skoda gyár 100 éves évfordulójára készítette ezt a kivitelt, limitált példányszámban és egyedi felszereltséggel.
Ezek a modellek kizárólag fekete metál színben kaphatóak, és csak a motorpaletta néhány darabjával. Az 1,6 FSI mellett a 105 és a 140 lóerős dízel választható, utóbbit próbáltuk ki. Egy nagyon jó dízelmotor már önmagában is élvezetéssé teszi az utazást, de ezt egy jó váltóval még tovább lehet fokozni.
Valószínűleg a VW konszern rendelkezik a világ legjobb automatájával, úgy hívják: DSG. A lényeg, hogy kuplungolás nélkül, az automata váltóval megegyező módon kell használni.
A DSG váltó a hagyományos automaták minden gondjától megszabadítja használóját. Nincs többletfogyasztás, nincsen késedelmi idő a váltások között, sőt gyorsabb a kézi váltónál is. A szerviztapasztalatok szerint megbízható is, állítólag 200-300 ezer kilométert is gond nélkül átvészel.
Aki nem szeret kuplungolni, annak nincs mit tanakodni, a DSG a jó választás! Halkan jegyzem meg, hogy az Octaviában a hagyományos automata is jóval gyorsabb és kifinomultabb az átlagos automatáknál.
A hatsebességes DSG váltót egyedül a nyomaték korlátozza, jelenleg 350 newtonméternél. A kétliteres dízel 320 newtonméterrel tol, úgyhogy ide tökéletes. Viszonylag alacsony fordulatról is jól húz a dízelmotor, a menet közbeni rugalmasság pedig lehengerlő.
9,5 másodperc kell ahhoz, hogy 100-hoz érjen a mutató, a 208 km/órás végsebességgel nem maradunk szégyenben az autópályán. Sőt, eszeveszett sebességgel is száguldhatunk kedvező fogyasztás mellett. Városban 8-9 liter körül alakult a fogyasztás, miközben folyamatosan időhiánnyal küszködtem.
Nagy dolog, hogy a végsebesség közelében is csendes marad az utastér. 180 körül még nyugodt hangulatban diskurálhatunk, alig emelkedik meg a szélzaj, a futómű felől pedig még ennyi sem zavar.
Nem hátráltatat a gyors haladásban az Octavia futóműve sem, az autó kezes bárányként viselkedik gyors kanyarokban, természetesen némi
Ehhez az átlagosnál feszesebb futóműre van szükség, így az apró útfelgyűrődésekből több érezhető. A rossz utakon kicsit pattogós érzés, de még elfogadható mértékben.
A 17 colos méretű felnikre talán nem volna szükség, enélkül kényelmesebb lenne az autó és az abroncsokhoz sem csak egy kisebb vagyon fejében juthatnánk hozzá. Az első szovjet műholdról (Szputnyik) elnevezett könnyűfém felnik ráadásul még nem is valami szépek.
Mindezek ellenére zörgést nem hallani az utastérben, az összeszerelés és az anyagok minősége átlag feletti szinten van. Tapintásra több a puha borítás az Octaviában, mint a Passatban, ami meglehetősen fura.
A fekete kárpit a szürke bőrülésekkel inkább hűvös eleganciát áraszt, mint meghitt családi légkört, de a minőségérzet jó. Szemet szúr az is, hogy az Octaviában jóval nagyobb a hely, mint gondolnánk.
Hátul kényelmes a fejtér a felnőtteknek, és ami legalább ennyire fontos, elegendő a lábhely is. Elöl is gondtalan az élet, az ülések eléggé hátratolhatóak, a puha középkonzol nem nyomja a térdet, a kormány minden irányban állítható. Az Edition 100 felszereltsége tartalmazza a tempomatot és a bőrborítású, multifunkciós kormányt is, egy jó minőségű hifi rendszer mellett.
Ez a sok szép már önmagában sem kevés, de az igazi meglepetést a csomagtér rejtegeti. A hatalmasra nyíló ötödik ajtóval egy pince nagyságú csomagteret tárhatunk fel. Nem kell okosan gazdálkodnunk, az 560 liter rengeteg mindent képes befogadni, akármilyen hanyagul is pakolunk.
Ez az Octavia szinte a tökéletesség határát súrolja, teljesen összeegyeztethetetlen a régi Skodák által keltett emlékekkel. Persze árában sem, de az igazság az, hogy nem kell 7,1 milliót kifizetni ahhoz, hogy egy jó Octaviában ülhessünk.
Ha beérjük a kisebbik dízellel és nem ragaszkodunk a DSG váltóhoz, valamint néhány felesleges és drága extrákhoz, – mint pl. a bőrülés, vagy a 17 colos alufelnik – akkor milliókat spórolhatunk az árból, és még mindig nagyon jól fogjuk érezni magunkat új autónkban.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 209 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,9-8,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9-5,1 |
Vegyes (l/100 km) | 6,0-6,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 162-168 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4572/1769/1462 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 560 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1620/470 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/55 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 990 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus Ghia 2.0 TDCi: 5 361 000 |
Peugeot 307 Supreme 2.0 Hdi: 5 140 000 | |
Renault Mégane Privilege 1,9 dCi: 5 325 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elegance felszereltég + DSG váltó,ESP,tempomat, bőr kárpit, 17 colos alufelni, CD-s rádió, 12 hangszórós hifi rendszer |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Tágas, kényelmes, és feltűnően jó minőségű autó az Octavia. Az Edition 100 kiadás szinte tökéltes, de drága |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |