Első bemutatkozás: jól bevágtam a sípcsontomat abba az űrhajós műszerfalba, ami teljesen körbeöleli a vezetőt. Második bemutatkozás: nekitolattam a parkolóban egy oszlopnak. Kicsit korábban: egy halom ember veszi körbe az összes Honda Civic-et a Frankfurti Autószalonon, én meg nem értem, hogy miért.
Mi a szép ebben az autóban? Valószínűleg semmi, de mégis vonzza a szemet. Egy perc teljes döbbenet, tátott szájjal lesem és nem tudok betelni a látvánnyal. Pedig még túl sem jutottam a lámpákon. Első találkozáskor aprólékosan szemrevételeztem a Civic-et, mint egy jó nőt az irodában. Először az arcát, aztán a domborulatokat, majd az egészet egybe, le s fel, újra és újra.
Ezen az autón aztán van mit nézni. Nem mondanám kifejezetten szépnek, de olyan érdekes fajta. Mint a C4-es, csak az megbízhatatlanul francia, ez meg ugye Honda.
Erre szokták mondani, hogy állóhelyben is vadállat. Elhiszem, hogy amikor elindul, apró darabkákra szaggatja az aszfaltot. Ilyen gagyi átlátszó burát a lámpák között még életemben nem láttam, legfeljebb tuning Ladákon és Lego autókon. Mégis működik. Nem bírod levenni a tekinteted róla, elhiszed, hogy ez a japán acél!
Nem tudom eldönteni, hogy hátulról vagy oldalról szebb-e; talán kicsit az oldala kerekedik felül. Ahogy a feneke felfelé mutat, mintha direkt hívogatna, hogy ugorj csak rá, bátran. Máris ugrok, bele!
Rettentően kék, de nem zavar. Gonosz tesztelő vagyok, direkt hosszú órákon keresztül mentem vele éjszaka, hátha kiég a szemem a sok kéktől. De nem. Ennyire kék, ennyire villogó, ennyire összetett műszerfalat talán még nem is láttam. Minden kék, és minden máshol van, mint ahol keresném. De ez nem baj, egyáltalán nem baj. A fedélzeti számítógép és a kilométeróra van a központi helyen, ez a két legfontosabb info. A sebesség kicsit beljebb, a szélvédő tövében, a többi meg hozzám közelebb.
Érdekes mód, elsőre minden ott van, ahova nézek. Az a marhaság, hogy a sebességmérőt középre kell tenni, engem sosem győzött meg. A Hondában ez a szélvédő tövében van, de nem középen. Velem szemben, ahol egy normális ember az utat nézi.
Hely van bőven, rakodni is lehet
Amikor autóba ülök, különösebb igényeim nincsenek a pakolást illetően. Legyen egy kis doboz, ahova a telefonom elfér és legyen két pohártartó, hogy az üdítős dobozokat se kelljen kézben tartani. Hátra ritkán ülök, nem érdekel, hogy két méterrel el lehet-e férni vagy sem. Egyébként el lehet.
Egyáltalán nem sportos
Lehet, hogy fájni fog, de a látszat ellenére egyáltalán nem sportos autó az új Civic. Jóval inkább kényelmes, utazós, budapesti úthiba-elnyelős. Nem kemény a futómű, nem rázza szét a vesémet, és nem forralja fel a véremet: szóval, ha elmúltál már húsz, és nem zselézed a hajad, akkor pont jó lesz.
Ráadásul ennél jobb 1,8-as benzinmotort én még életemben nem láttam – az utóbbi idők agyonfojtott motorjai között. 140 lóerős, ez 1,8 literből elég jó. Persze a Honda szokott tudni ennél többet, de ne legyünk telhetetlenek. Ahogy én általában közlekedek, kicsivel 2000-es fordulat felett váltva, van ereje a motornak, nem rángat, nem gyengélkedik.
Persze igazi Hondás módjára bele lehet csapni a lecsóba: 6500-nál elemében van a változó szelepvezérléses motor. Csíp, rúg, harap. Negyedikben 160-nál még gyorsul, 180-nál kéri az ötödiket. És még van hatos is. A vége valahol 205-nél van, de ott nem jártunk.
És mindezek közben 7000 forintból pótolni lehet a háromnegyed tankot. Emberek, hogy lehet, hogy a Honda pöpec motorja 8 litert fogyaszt, míg a többiek erőtlen darabjai 10 litert követelnek magukba? Valamit tudnak ők ott Japánban! Nem kéne kémeket küldeni, vagy egy Honda benzinmotort miszlikbe szedni?
És ez még nem is a csúcs. Szokatlan módon egy dízel tett meg királynak a Honda. Az Accord 2,2 literes (140 ló, 340 Nm) dízelje az übercsászár. Maradjunk az 1,8-as benzinesnél, mert a dízel tesztautónk egyhamar nem lesz.
Kéne, nagyon. Nem tetszik kifejezetten, de lágyan körbeölel, kellemesen elszállít, és keveset fogyaszt. Mindig is nyitott voltam az új dolgokra – leszámítva a férfi-férfi szexet -, az új Civic megdöbbentő modernsége magával ránt. 4,6 millióért pedig egyáltalán nem drága, főleg ennyi extrával.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1799 |
Furat x löket (mm) | 81,0×87,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/6300 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 174/4300 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,9 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 152 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4.245/1.765/1.460 |
Tengelytáv (mm) | 2.620 |
Csomagtér (liter) | 456 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1.265/485 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 549 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus Sport 2.0 (145 LE): 4 840 000 |
VW Golf Comf. 2.0 FSI (150 LE): 6 234 000 | |
Alfa Romeo 2.0 Distinctive (150 LE): 6 090 000 | |
Renault Megane Dynamique 2.0 (136 LE): 4 590 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 637 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromosan állítható, fűtött külső tükrök, MP3-as CD lejátszó, elektromos ablakok, hűtött kesztyűtartó, központi zár távirányítóval, légkondicionáló, első, oldalsó és függönylégzsákok, állítható magasságú vezetőülés, fedélzeti számítógép, VSA (ABS +EBD + kipörgés- és kisodródás gátló) |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Tetszik nekünk az új Honda Civic, nincs mit tenni. Az 1,8-as benzinmotor isteni darab, 8 litert fogyaszt és egész jól is megy. A sportos Honda szerelmesek csalódni fognak a futóműben, mert az eléggé családiasra sikerült. Az ár remek, úgyhogy hajrá! |
Pontszám (max. 10) | 9,0 pont |