Jelenleg a 2,2 literes D-4D dízel a létező legerősebb négyhengeres dízelmotor szériaautóban. 177 lóerő, 400 newtonméter. Fajlagosan van erősebb, de akkor is szemet gyönyörködtető számok. Már a 136 lóerős Corolla Versóban is hasra estem a menetteljesítménytől, pedig azt jócskán lebutították ehhez képest.
Lehet, hogy túl sokat vártam, de a csúcsdízel nekem nem hozta a várt hatást. A plusz lóerőkből és a nyomatékból alig érezni valamit, a papíron lényeges különbség ellenére. Pedig miután sikerült a motornak kikapaszkodnia a meglehetősen mély turbólyukból, megindul és vehemensen húzni kezd, és ezzel nem is hagy alább még 130 felett sem.
Az 1 másodperces előny százig mégsem érezhető igazán. A tesztautó jól megy, de ez nem tűnik 177 lóerőnek, ha a 136 lóerős tényleg 136 lóerős. A nagy hidegben nehézkesen melegedett be a motor, de erről legalább tájékoztatott egy kis kék lámpa. Ez jó, mert így nem hajszoljuk halálba a dízelt, viszont a motor még 10 kilométer megtételével sem lett üzemmeleg, közben pedig megfagynak az utasok.
Szerencsére az elrejtett plusz lóerőkhöz minimális fogyasztásnövekedést társítottak, 9,5-ről 10,3 literre ugrott fel városban a fogyasztás. Persze ez most sem az óvatos közlekedés eredménye volt, gyerekülésenként biztosan spóroltam volna még egy-egy litert 100 kilométeren. A környezetet így is-úgy is kíméljük, mert ehhez a motorhoz jár a részecskeszűrő.
A leírtak alapján senki ne gondolja úgy, hogy a legerősebb dízel kompakt egyterű csak hencegésre jó, mindössze a nagyon jó 136 lóerőshöz képest kevésbé érezhető az előrelépés. A 160-as utazótempó viszont meg sem kottyan neki, sőt gyanítom, még ennél többet is tud, visszafogott menetzaj mellett.
Elámító úttartás
Az úttartáson újra elámultam. Jó autónak tartom a Toyotákat, de a futóművel szerintem sokszor nem alkotnak nagyot. Ha a márka többi modellje annyira biztosan tartaná az utat, mint egyterű létére a Corolla Verso, akkor egy szót sem szólhatnék.
Magas felépítése ellenére nem dülöngél részegesen jobbra-balra, lehet vele jókat kanyarodni, szépen fut egyenesen, és nem is túlságosan kemény. Két egymást követő napon érzésre biztonságosabban kanyarodott ugyanakkora tempónál, ugyanabban a kanyarban, mint egy E-osztályos Mercedes. Persze ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.
Nagy és szűk egyben
Csomagtérben viszont könnyen alulmarad a Verso egy családi autóval szemben, valaki csúnyán elbánt vele ezen a téren. Nem sok a 397 liter, ami a csomagtérroló alatt marad, fölé pedig több szempontból sem biztonságos pakolni. 7 üléssel épp befér egy kabát, maximum kettő.
Mindjárt más a helyzet, ha néhány hanyag mozdulattal eltüntetjük az útból a második sort is. Ekkor mehetünk tehertaxizni is, a másfél köbméterrel gyorsan megy a költözés, befér a hűtő, és/vagy a nagy TV is.
A hátsó lábtér mérete alaphangon is bőséges, bár a kényelmes utazáshoz ez mégsem lesz elég. Hosszabb távon egyáltalán nem jó a második sorban ülni, pedig látszatra elfér több felnőtt is. Az ülőlap rövid és kemény, így az állítható meredekségű háttámla már nem sokat segít. Alátámasztás hiányában gyorsan elfárad a lábunk, erről még a kemény szivacsozás okozta zsibbadás sem vonja el a figyelmünket.
A két kihajtható pótszéken nincs ilyen probléma, azok már ránézésre is kényelmetlenek. Persze pohártartó van a leghátsó sorban is, de aki oda befér, az még biztosan nem képes egyedül inni.
A Verso utastere egyébként ergonómikus, minden praktikus és a helyén van, még az anyagminőséggel sincs baj. Csak egyet nem értek: hogyan sikerült a világ legnehezebb módon kinyitható tárolórekeszét kifundálni a középkonzol tetejére. Nem vicc! 10-ből 7-nek biztosan nem sikerül kinyitnia az első próbálkozások alkalmával, aztán meg hiába csapkodják mérgesen, az sem vezet eredményre. A türelem a titkos rekesz nyitja, ezek szerint a Verso 177 lóerővel is egy nyugodt autó. Az, de nem ennyire!
A kicsit kérném
Nem mintha a 6,6 millió forint túlzottan magas ár lenne egy ilyen erős és jól felszerelt egyterűért, én mégis inkább a 136 lóerőset választanám a hipermarketben, ha beszámítható állapotban lennék a döntés pillanatában. Aki hozzám hasonlóan utálja a lomha, billegős családi autókat, de kell a hely a családnak, annak a Verso 2.2 D-4D erős alternatíva. Viszont a plusz 350 ezer forint nem is olyan sok, ha cserébe nekünk van a legerősebb dízel egyterűnk a környéken. „Várjon csak! Mégis a nagyobbikból vinnék!”
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2231 |
Furat x löket (mm) | 86 X 96 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 130(177)/3600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2000-2600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 175 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4360/1770/1665 |
Tengelytáv (mm) | 2750 |
Csomagtér (liter) | 397/65 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1605/525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 63 |
Gumiméret | 215/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 600 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Zafira 1,9 CDTI (150 LE) Cosmo: 6 528 000 |
Mazda5 CD 143 GT : 6 899 900 | |
Tesztelt autó ára (forint) | kb. 7 420 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Automata klíma, szervokormány, elektromos ablakok elöl-hátul, elektromos tükrök, tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, elsötétedő belső tükör, fedélzeti számítógép, központi zár távirányítóval, hét légzsák, menetstabilizáló rendszer, fékassztisztens, kipörgésgátló, részecskeszűrő |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A 177 lóerős dízel nem megy érezhetően jobban a 136 lóerős változatnál, viszont nem sokkal drágább. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |