A Renault Mégane 2002-es bemutatásakor a merész formajegyekről és a kategória legbiztonságosabbja címről harsogott a sajtó. Az azóta eltelt néhány évben a kocsi vitatott fara szinte teljesen megszokottá vált, hiszen sikeres modellként rengeteg Mégane rója az utakat. Ami a biztonságot illeti, lassacskán a többi gyártó is kezdi utolérni a franciákat, mivel egyre több kategóriatárs hódítja el a legjobb minősítést.
Átlagos helykínálat
Az utastérben is érződik, hogy a Mégane már nem a legifjabb modell, a helykínálat tekintetében a konkurensek az elmúlt években jócskán beleerősítettek. Elöl még minden rendben van, az ülések kényelmesek, a vállszélesség is bőven elegendő, ám hátul már nem ilyen jó a helyzet. Itt a térdek már csak szűkösen férnek el, de a fejtér a merészen szabott karosszéria miatt még így is elegendő. A látványos farkialakítás kárvallottja a csomagtér, ami 330 literével a kategória gyengébbjei közé tartozik.
Ezt némiképp ellensúlyozza az utastérben található több, mint negyvenliternyi rakodórekesz. A rekeszek számában még mindig kiemelkedő a Mégane, mert szinte minden elképzelhető helyre tettek zsebet. A méretes kesztyűtartón kívül a térképzsebek is elnyelnek bármit, sőt pohártartót is kialakítottak bennük. Az ajtókon lévő könyöklők alatti rekeszek további kedvező lehetőséget nyújtanak apróbb tárgyak elhelyezésére.
Kedélyes belső
A beltér kialakítása nagyon kedélyes és elegáns. A Privilege felszereltségben az üléseket bőr-szövet kombináció borítja, ami nem csak szép, de kényelmes is. A színválasztás telitalálat, a világos tónusnak köszönhetően az autó belseje sokkal vidámabb. A szövet és bőr nagyon kellemes tapintású, ám a műanyagok csak közepes minőségűek. A beltér kialakítása már néhány évvel ezelőtt sem volt forradalmi, ami mostanra gyakorlatilag unalmassá vált. Egyetlen egyedi megoldás benne a repülőgépek gázkarjára emlékeztető kézifék, ami inkább érdekes, mintsem praktikus.
A kulcs nélküli indítást megvalósító kártyarendszer továbbra is zseniális, nem kell bíbelődnünk a távirányítóval. Ha a kártya a zsebünkben van, könnyedén nyithatjuk az ajtókat, és gombnyomásra indul a motor is.
Visszafogott turbó
A nálunk járt Mégane érdekessége a motorja, hiszen az ötajtós modellbe egy kétliteres, alacsony töltőnyomású turbómotort szereltek. A 163 lóerő és a 270 Nm-es maximális nyomaték jól hangzik, ám aki kegyetlen aszfaltszaggató dinamizmust vár, az csalódni fog. A kisméretű feltöltő miatt ugyanis a motor karakterisztikája nem durva teljesítmény-leadásra, hanem az egyenletes erőkifejtésre hangolt. Nyoma sincs a klasszikus turbólyuknak, a kétliteres egység alapjárattól szinte az egész fordulatszám tartományban jól húz; ám így a turbókra jellemző kirobbanó erő is elmarad.
Persze azért a 163 lóerő bőven elég a tempós haladáshoz. A gyorsulás 100-ra a gyár szerint 8,3 másodperc, ezt a valóságban valamivel többnek érezzük; ám az tény, hogy a motor tényleg nagyon rugalmas. Ennek igazi hasznát nagyobb sebességénél érezzük, komoly meglepetést okozhatunk az autópályán, mivel az autó 150 feletti sebességnél is gyorsan és egyenletesen húz egészen 210 körüli tempóig; e fölött már csökken a lendület. A hatfokozatú váltó jól illeszkedik a motor karakterisztikájához, ám a kapcsolása kissé pontatlan, így nem igazán jó partner a sportos gyors váltásokhoz.
A gyár adatai szerint ez a motor kevesebbet fogyaszt, mint a kétliteres 136 lovas szívó benzines. Ám ez csak akkor igaz, ha óvatosan bánunk a technikával és szép finoman közlekedünk, így el lehet járni városban 10-11 literrel. Ha az utolsó lóerőt is kierőszakoljuk a gépből, ne csodálkozzunk, hogy a fogyasztás 15-16 literre is felmegy.
Kellemes utazóautó
A Mégane futóműve inkább a kényelemre, mintsem a sportosságra hangolt, a felfüggesztés jó hatásfokkal vasalja ki az út egyenetlenségeket, csak a nagyobb kátyúknál jön zavarba. A Mégane ezen verziója nem a sportosságról, hanem a biztonságosan uralható erőről szól. A franciák üdvöskéje inkább a gyors kényelemes utazásra való, mintsem utcai versenyzésre.
Kinek ajánlható?
A kétliteres Mégane csak a csúcsot jelentő Privilege felszereltségben rendelhető. Ebben viszont szinte minden benne van a teljes körű biztonsági csomagtól kezdve, az automata kártyásrendszeren át, egészen a félbőr-kárpitozásig. Ez a motor 350 ezer forinttal drágább, mint a turbó nélküli kétezres. Ezért a pénzért tényleg sokkal dinamikusabb autót kapunk, ám a letaglózó erő továbbra is megmarad a Mégane RS privilégiuma. Így a turbós verzió leginkább azoknak ajánlható, aki szeretik az ötajtós formáját és nyugodtan, de tempósan akarnak autózni.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 82.7 x 93 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 120 (163)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 270/3250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,3 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 7,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 184 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4209/1777/1457 |
Tengelytáv (mm) | 2625 |
Csomagtér (liter) | 330/1190 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1275/540 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 235 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Astra 2.0T Cosmo, 5 959 000 |
SEAT Leon 2.0 TFSI Stylance, 5 941 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első, oldal- és függönylégzsákok, ködfényszóró, automata klímaberendezés, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, motoros ablakemelők elöl-hátul, központi zár, bőr-szövet üléskárpit, fedélzeti számítógép, CD-s rádió 6 hangszóróval |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A gazdag Privilege felszereltség ellenére sem magas a turbós Mégane ára. Kényelmes autó, erős motorral, átlagon aluli térkínálattal. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |