Miért a németek építik a világ legpraktikusabb sportkocsiját?
A-ból B-be a legrövidebb szakaszt Németországban egy tetszőleges autópálya jelöli ki. A németek jól tudják, hogy az idő pénz, ezért olyan eszközt terveznek, amivel két ismert pont között a leghatékonyabban tudnak mozogni. Az olaszok ezzel szemben nem bánják, ha tévedésből útközben még betérnek C-be és D-be, ahol amúgy is kitűnő a bor és remek a tészta. A franciák E-ből indulnak, hogy szabad avantgárd útkeresés végén érkezzenek meg bárhová. A pragmatikus angolok pedig igyekeznek az F közelében található autószerviz mellett szobát foglalni. Mivel a németek az olaszokkal, franciákkal és angolokkal szemben nem szeretnek eltévedni, új utakat kipróbálni és autószervizbe járni, megépítették a Porsche 911 Carrera S-t.
Relativitáselmélet
Einstein relativitásra vonatozó összes elméletét igazoltuk pár napos tesztünk alatt. Bizonyítás: A 911-esnek olyan tömegvonzása van, hogy egyszer egy komplett ovis csoport rátapadt. Beszippantja a fényt. Különösen feketében. A tér szabályosan meggörbül körülötte. Mivel mindenki meg akarja nézni, így csak később indulunk a következő helyszínre, ahová viszont a tervezettnél előbb érkezünk meg. Menet közben a többiek állni látszanak. Ebből következik, hogy a gázpedál benyomására 355 lóerő energiája (E) szabadul fel. A hitelkártyánkról az üzemanyag ellenértéke a fénysebesség négyzetével (c2) vándorol a benzinkutashoz. A szívünk pedig nehéz (m), amikor le kell állítani. Azaz E=mc2
Élettér
A 911-es természetes közege az Autobahn. Itt figyelhetjük meg legjobban, hogyan játszadozik társaival. A legtöbb példány már gyűjtők tulajdonában van. Ezek szomorú körülmények között, zárt garázsokban vegetálnak. Habár a 80-as évek közepén a fajt a teljes kipusztulás fenyegette, az elszánt tenyésztőknek köszönhetően mára az új 911 ismét a kékvérű sportkocsik vérvonalát frissíti. Az általunk befogott példány egy fekete 911 Carrera S, azaz a Sport változat, mind közül a legerősebb szívómotoros.
Egy ikon lélektana
Az emberek a 911-es formáját ikonként tisztelik. A kultikus szimbólum a hímeket versengésre, a nőstényeket párosodásra készteti. Karmikus ereje mindenkit hatása alá von. A teszt ideje alatt az is előfordult, hogy egy kitűnő étteremben nem kaptunk ebédet, mert a szakács, a kukta és a kukta asszisztense is a Porsche-val volt elfoglalva.
A férfiak egész életükben kötődnek hozzá. Az ovis medzsózások verhetetlen bajnoka. Az általános iskola linóleum-padlójának ámokfutója, az autóskártya ásza. Pre-pubertás korban ő Heidi Klum és Claudia Schiffer egyben, minden fiú-hálószoba központi oltárképe. Többször szerepelt férfimagazinok poszterein, mint Pamela Anderson. Ez hogy lehet? A Porsche 911-es már 30 éve piacon volt, amikor Miss Február megszabadult Baywatch-bikinijétől. Az eltelt időben egyáltalán nem eresztette el magát, sőt, még feszesebb lett! Amikor egy férfi még nem szenilis annyira, hogy emlékezzen arra, mit akart, amikor még kisfiú volt, könnyen befizeti az árcédulán látható 28-30 milliós összeget. A hiedelem szerint az acéllemezekbe a szabadság és a siker szavakat csomagolták. A valóság ennél kiábrándítóbb: az 50 év átlagéletkorú vevőkör nagyrészt mentális öregedésgátlóként veszi magához. Hiperemancipált nők számára domina fegyver, megfáradt férfiaknak az elhamvadó ifjúság őrlángja. A többiek pedig még gyűjtik rá a pénzt.
Vezetési élmény
Az új 911-es olyan precíziós lézerszike, amivel még Géza, a sarki hentes is képes lenne egy komolyabb agyműtétet elvégezni. A németek az autóipar eddig ismert összes 3 betűs technikáját beépítették. Amíg az autózás első száz évében a vas számított, most a szoftverek vették át a hatalmat. Az autó különböző részei egy központi adatcsatornán keresztül beszélnek egymással. Hat számítógép végez millió és millió számítást minden másodpercben, hogy az autó a kívánt módon haladjon. Amikor a kormány, a gáz és a fék is több rendszer felügyelete alatt áll, előfordul, hogy az ember kiközösítve érzi magát az autóvezetés élményéből. A 911-es nem ilyen. Mindent őszintén megmutat. Még az aszfaltcsíkra felfestett útburkolati jeleket is érzi az ember a tenyerén. Kevés autóban kap a pilóta ilyen pontos visszajelzést. Olyan mintha egy nemes hangszer belsejében lennénk. A 911-es gitárteste a futóműből és a motorból érkező hangokat felerősíti. 7000 fordulat/perc felett pedig hátborzongató rezonanciába jön minden. A motor szólóját ilyenkor nem is illik beszélgetéssel megtörni. A számítógépek mindent előre kiszámolnak. Ha pedig valami olyat tennénk, ami igen valószínűtlen, akkor a központi egység azonnal lefuttatja az autó irányításához legmegfelelőbb tartalék programot. Korábban csak Aszimov regényekben olvastunk ilyesmit. Az autó gondolkodik. A futómű figyeli az útegyenetlenségeket, kerekenként külön-külön változtatja a lengéscsillapítás karakterisztikáját. Sport üzemmódban egy centiméterrel közelebb hasal az úthoz. Pánikszerű gázelvételnél érzékeli, hogy hamarosan olyan dolog következik, amit túl későn vettünk észre. Készenlétbe helyezi a maximális fékrásegítést, beállítja az útfelületnek megfelelő fékerőelosztást, megkeményíti az első lengéscsillapítókat, a váltó visszakapcsol és várja, hogy eltekerjük a kormányt. Ha teljesen kitágult pupillákkal, torkunkban dobogó szívvel nagyot rántunk a kormányon, a higgadt gép innen is lélegzetelállítóan korrigál. Ez olyan érzés, mintha egy almát akarnánk kettévágni. Bekötött szemmel, 100 méterről, késdobáló technikával. Elsőre hihetetlen, hogy sikerül. Másodikra is. Pedig nincsenek véletlenek! Valaki ügyesen mozgatja az almát! Az autó minden porcikáján ötven év tapasztalata látszik. Pedig a 911-esnek meg sem szabadott volna születnie. A farmotoros elrendezés olyan hendikeppel indul, mint egy ólomfejű síugró. Ennek ellenére, az egyik legcsodálatosabb ipari műemlék. Az örök sportkocsi.
Tesztünkben közreműködött: Székely Gyula instruktor, Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399 |