Mivel a Toyoták megbízhatósága és kiszámíthatósága csak akkor dobja fel a néptömegeket, mikor a 30. érettségi találkozónál tartanak, a gyár kitalált egy olyan autót, amivel a fiatalabbaknak is van mit mutatnia. Az Aygo főleg a fiatalok kedvéért lett Aygo by Toyota. Ez úgy működik, mint a Logan by Renault: a terméket tolják előtérbe, nem a márkát, de azért jelzik, hogy a háttérben ott a világcég.
Legalábbis a marketingesek így lőtték be a terméket, de kiderült, hogy az Aygo iránt idős házaspárok is érdeklődnek. Kirepültek a gyermekek, kettejüknek elég egy kisautó, de az azért legyen Toyota, mert ugye a kiszámíthatóság és a megbízhatóság…
Az Aygo jópofa és szimpatikus is, de belül lerí róla, hogy mennyi mindenen spóroltak. Ilyen volna a Tesco gazdaságos utastér. Egy szál madzag emeli fel a kalaptartót, egy utasnak se jut tetőkapaszkodó, a hátsó ablakot nem lehet letekerni, csak kitámasztani. Állítólag azért, mert így több hely marad széltében. Van még mit dicsérni: a műszerfal egy szál kilométerórából áll, a váltószoknya átmenet a nájlonzacskó és a műbőr cekker között. Egy Toyotától jobb anyagminőséget várnánk.
Bármennyire sikít is az ellentét az Aygo merész ára és a feltűnő spórolás között, a Csehországban gyártott kiskocsit ismét nagyon a szívünkbe zártuk. Mert jó autó, sok olyan vonással, ami ebben a méretkategóriában meglepetésként ért. Az új Yaris kisNagy szlogenjét simán elsüthették volna az Aygóra is, mert igazi felnőttes autó, nem pedig egy ugribugri törpejárgány.
Eleve jó benne az üléshelyzet még az olyan zsiráfoknak is, mint amilyenek mi vagyunk a vezessnél. Ekkora autókban szinte sosincs ennyire tág lehetőség az elhelyezkedésre. A ránézésre vékonydongájú első ülések hosszabb kiruccanásokhoz is elég kényelmesek. A kesztyűtartóra rakhattak volna valami fedelet, de annyi polc és rakodóhely van, hogy még ezzel együtt is csudajó a helyzet.
A futómű kicsit kemény kézzel bánik az utasokkal, de ez belefér annak fejében, hogy az Aygo kanyarban nagyon hasít. Mindenféle íven olyan vagány tempóval elfordul, hogy csak lestünk. Látens GTI hajlamok a spórolós kisautóban?
Erről azért nincs szó, ilyenkor az ülés nem sokat tart és a kormányzás sem túl pontos. De legalább szériában rásegítéses. Az érettségi örömére Aygóval jutalmazott kislányok zéró rutinnal is olyan svunggal lavírozhatnak a csúcsforgalomban, mint az élelmes taxisok. Az ember beül és pillanatok alatt kiáll a parkolóból, ahová két mozdulattal betette az autót.
Indulás után a motor csúnyán átdörömböl az orrból, a motorhanggal szemben kevés az esélye a puritán zajcsillapításnak. Sajnos a motor bemelegedve is ragaszkodik a dízelüzem világgá kürtöléséhez, a kulturáltsági versenyt utcahosszal nyerné a benzines. Fogyasztásával viszont pompásan teljesít a dízel. A bejáratás előtti motor, főként városban járva, 5,3 litert fogyasztott százon. A benzinesnél ez kicsivel 6 liter fölött volt, de egy rövid utakra vett kocsiban ezt az egy litert már önmagában az megéri, hogy télen hamarabb bedurranthatunk. Az apró dízelből nem sok hő szabadul fel városi távokon.
Papíron a dízel Aygo 100-ig 2,6 másodpercet kap az egyliteres benzinestől, de ennek nincs jelentősége. Az Aygo a teljesítményben és nyomatékban visszavett HDi motorral is kellően virgonc. Nyilván nem egy turbós Subaru, de amit egy 54 lóerős dízel nyújthat, azt bőven megkapjuk. Az egészséges menetteljesítményeket a váltó is megtámogatja jó áttételezésével.
Az Aygo biztonságán egyáltalán nem spóroltak. A három csillagos Kia Picanto és Fiat Panda, nem beszélve a két csillagos Chevrolet Sparkról, ütközéskor nem nyújt annyit, mint a PSA-Toyota hármas ikrek. A legkisebb Toyota tipikusan az a kocsi, amibe az ember beül és pár nap után felismeri, hogy ez az autó a legtöbbször bőven elég neki. Főleg, ha sokat jár városban és persze csak akkor, ha van rá hárommillió forintja. Ennyiért egy kompletten felszerelt kisautót kapunk, semmit nem fogyasztó motorral, minimális fenntartási költségekkel és az összes fontos extrával. A dízel dolgát a 455 000 forintos feláron kívül az nehezíti meg igazán, hogy a 3 hengeres benzines a világ egyik legjobb benzinmotorja. A várhatóan csekély érdeklődés miatt dízelmotorral csak az Aygo kapható, a Citroën C1 és a Peugeot 107 nem.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1398 |
Furat x löket (mm) | 73,7 x 82,0 |
Hengerek / szelepek száma | 4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 40 (54)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 130/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 16,8 |
Végsebesség (km/h) | 154 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,4 |
Vegyes (l/100 km) | 4,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3405/1615/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2340 |
Csomagtér (liter) | 139/ |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 890-915/330-340 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
Gumiméret | 155/65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 905 000 (5 ajtós) |
Konkurensek (forint) | Fiat Panda 1.3 Multijet Dynamic, 2 790 000 |
Opel Agila 1.3 CDTI Essentia, 2 914 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 175 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első és oldallégzsákok, ABS, elektronikus fékerőelosztó, CD-s rádió 4 hangszóróval, szervokormány, távirányítós központi zár, motoros első ablakemelő |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Valószínűleg sosem térül meg a dízel felára, és esélyeit eleve aláássa a briliáns benzines tökéletessége. Városban a dízel Aygo is nagyon él, anorexiás tüneteket mutat, de ennyi pénzért kulturáltabb autót is kapni. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |