Kígyót-békát kiabáltak a 156-osra. Még jó, hogy nem öntötték szájon híg salétromsavval. A német – és a németet követő magyar – sajtó nem győzte pocskondiázni az autót. Mondván szűk, megbízhatatlan, sokat fogyasztó, vacakul összerakott autó. Némely ponton mi is egyetértettünk előbbi megállapításokkal, főként, ami az összeszerelés minőségét és az autó szűk utasterét illeti. Azt viszont kár lenne tagadni, hogy az elmúlt években folyamatosan, érezhetően javultak az Alfák.
Aztán jött a hideg zuhany: az Alfa megbolondult. A szívbemarkoló hangállat 3,2 literes motort elküldi a francba, és a GM hasonló méretű V6-osát teszi helyébe. Ezzel párhuzamosan agresszív minőségpolitikába kezdenek, olasz fejjel elindulnak a német precizitás irányába. Az alfásokat már-már kerülgette a sikító frász. Joggal tartottak attól, hogy egy újabb balul sikerült Fiat Stilo reinkarnáció jön létre, ezúttal az Alfánál. Golfot utánzó olasz autó, ocsmány formában, de jól felszerelve és drágán – amibe a Fiat majdnem belehalt.
De nem úgy lett. Gyönyörű autó kapta a legendás nevet – 1951-ben Tipo 159 névvel illették az Alfa nyitott versenyautóját, amit egy bivalyerős, 1,5 literes kompresszoros benzinmotor hajtott.
Karakteres a forma, amiben egyszerre látom az elődöt és a jövőt. Giugiaro közreműködésével, de az Alfa házi csapata rajzolta az autót. Az látszik rajta keményen, hogy „Gyuri bácsi” időnként keményen beleszólt a dolgokba, nem hagyta, hogy egy nyamvadt híg autó szülessen a neve alatt.
Nevetnem kell, amikor Clio RS-re és az Opel Astra OPC-re írják, hogy agresszív fellépésű. Ők vajon látták már szemből az Alfa 159-est? Tessék csak megnézni! Ez az arc, amit minden reggel szeretnék látni a tükörben. Mint James Bond, kemény fellépésű, bomlanak utána a nők. Azzal a különbséggel, hogy a 159-es után a férfiak is bomlanak.
Bedobta a nagy trükköt 156-osnál Walter de’ Silva, a hátsó ajtók kilincseit elrejtette a karosszériában. Aztán Szilvia gyaur módon átment a Seathoz, majd jól elsütötte ott is ezt az ötletet. A 159-esnek nincs is szüksége erre a varázslatra. Mivel ez az autó hosszabb is az elődnél – bő 20 centivel – nem is állna jól neki a kilincs nélküli kupésítás.
Hátulról hiányolom belőle az újító szellemet. De amit még ennél is jobban hiányolok, az egy normális kapaszkodó, amit megragadva fel tudnám nyitni a csomagtérajtót. Apropó csomagtartó, literbőség ébredt ránk, 27 literrel többe, pontosan 405 literbe tölthetjük a teljes menetfelszerelést. Ez igazából dicséretnek tűnik, pedig nem az. A 159-es a csomagterével még így is a mezőny végén kullog.
A 159-es pont olyan méltóságteljes és gyönyörű, ahogy egy Alfától elvárható. A velúr kárpit, a hamuszürke műanyag, a narancsfényű világítás és a vörösben izzó műszerfal bámulatos hangulatot áraszt. Mintha csak át akarnának verni. Valami nagy disznóságról akarják elterelni a figyelmemet, azért ilyen szép ez az autó.
Disznóságnak, vagy a szagának még csak nyoma sincs. Hely van bőséggel, ez szokatlan érzés a 156-os után. Ez az a pont, ahol a prémium konkurensek – 3-as BMW és Audi A4 – messze vannak.
Kedvenc Alfa motorunkat leváltották, bár állítólag a GM eredetű 3,2 literes V6-os sem rossz, mi most a 150 lóerős dízellel vigasztalódtunk. Persze a két autó teljesen más dimenzió, de az 1,9-es
180-at megyünk, a fordulatszám alig lépi túl a 3000-et, a 159-es kőkeményen markolja az utat. Érzem, hogy lehetne többet is, sokkal többet. Ez a sebesség a majdnem legnagyobb Alfa számára csak bemelegítő, meg sem érzi. Ezt javarészt a minimális zajnak, másrészt az irtózatosan merev kasztninak köszönjük meg szépen.
Nemhiába 1,5 tonna ez a dízel autó. Kell bőven vas a karosszéria szilárdságához. A futóműnél viszont igyekeztek könnyűfémet használni, mert így javítható a rugózás kényelme. A szívem szakadt meg, amikor a 156-ossal kátyúba hajtva majd’ kiszakadt a futómű. A 159-es gyengéden huppan át az úthibákon, miközben stabilan veszi a fordulókat. Nem tudom, hogy csinálják, de az biztos, hogy az auto motor und sport is elismerő szavakkal illette a futóművet, amikor a 3-as BMW-vel hasonlították össze. Csak igazat adhatunk nekik.
Illik felelni a felvezetőben magamhoz intézett kérdésre: vagyis érezhetően változott-e az Alfa? Egy egyhetes, 1000 kilométeres teszt után nehéz egy autó megbízhatóságára megalapozott kijelentéseket tenni. Azt viszont könnyen állíthatom, hogy ez a valaha volt legjobb Alfa, amit vezettem. Ettől függetlenül a 159-es igazi Alfa: belegázol a lelkedbe, elcsábít és örökre magához tapaszt. Lehet neki ellenállni?
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,4 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 6,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 159 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4660/1828/1417 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 405 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1535 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 215/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 595 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A4 2.0 TDI 140 LE: 8 135 200 |
BMW 320d 163 LE: 8 425 000 | |
Mercedes C220 CDI 150 LE: 9 042 000 | |
Saab 9-3 1.9 TiD Linear SP 150 LE: 7 697 500 | |
Volvo S40 2.0D Kinetic 136 LE: 6 830 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Légzsák a vezetőnél, az első utasnál, oldallégzsákok, függönylégzsákok, térdlégzsák a vezetőnél, blokkolásgátló, elektronikus kulcs, elektromosan állítható, fűthető tükrök, elektromos első és hátsó ablakemelők, kétzónás légkondicionáló, fedélzeti számítógép, CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Olaszos temperamentumú, egyedi karakterű autó a 159-es, kívül-belül gyönyörű. Nemcsak az elődhöz képest, hanem abszolút értékben is tágas az utastere. Az 1,9-es dízelmotort még mindig nagyon szeretjük, mert 150 lóerejével rettentő jól megy, és cserébe alig fogyaszt valamit. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |