Míg a Dacia Logan azoknál domborít nagyot, akiknek korábban a Wartburg 353 volt a legmegfelelőbb, az Albea inkább olyasmi autó, mint a Thalia vagy a Chevy Aveo. Alapjaiban egy kiskocsi, mögötte jó nagy csomagtartóval. A török gyártósoron akkora hátsót hegesztenek az autóra, hogy 515 literrel csomagtartója a legnagyobb a kategóriában. A marketingesek szerint minden termékhez kell legalább egy jól hangzó elsőség, és az Albeának ezzel a mérettel nem egészen 1 százalékot sikerült ráverni a Thaliára és a Loganra (510 L).
Vetkőzés a vásznon
Az autót nemrég beutalták modellfrissítésre, ami jót tett neki. Az új műszerfallal kulturáltabb lett belül, kívülről pedig az új orr-rész teszi csinosabbá. Ez az autó volt a több új Fiat modellt érintő bemutató fő attrakciója, a rendezvény fénypontja pedig a török reklámfilm az Albeáról. Itthon ez a spot nem fut majd, ezért az importőr nem tudta rendelkezésünkre bocsátani és sajnos a neten sem akadtunk rá, ezért elmeséljük. Nyitásként látunk egy igazán jó nőt (csador nélkül), aki izgalomba jön az autótól, levetkőzik (kicsit), kibontja haját, ráfekszik a motorházra, majd még a katarzis előtt pittyeg a riasztó. A következő képen egy családapa és két fia bámulja a hölgyet, aki gyorsan összekapkodja eldobott táskáját, a levetett cuccokat és zavartan eloldalog a vérforraló autótól.
Menet közben a 77 lóerős motornak nem sikerült hasonló izgalmat felszítania, de nem is erre készült. A Grande Puntóból átvett motor a 80 lóerős 1.2-est váltja le, amelynél nyomatékosabb és gyári adatok szerint 7,0 helyett 6,2 litert fogyaszt. A rövid próbaúton kiderült róla, hogy arra, amire egy Albea tulaj az autót várhatóan használja, megfelel. A hengerenként kétszelepes motor nem szenved kis fordulaton, nyomatékleadása jó és hangja is kulturált. A lágyra hangolt futómű hű maradt a gumikígyós életérzéshez, imbolygó kasztnival róttuk az utat. Belül nagy előrelépés az új műszerfal, a térkínálat továbbra is barátságos. Az Albea csomagtartója nem a lábtér rovására tágas, mert igazán jól elférni hátul.
Vidéken erősebb
Itthon az Albeák legnagyobb részét Budapesten kívül értékesítik, például a gyöngyösi és a salgótarjáni kereskedőnél kimondottan jól szalad. A Fiat az eddigieknél nagyobbat dobhat ebben a kategóriában, mert az autó továbbra sem drága. Az Active alapmodell egy szál légzsákkal 2 390 000 forintért kapható, ebben az autóban szervokormány és központi zár jár alapáron, illetve áprilistól az összes Fiat típust érintő akció erejéig légkondi is. A Dynamic Albeákban mindig széria a klímaberendezés, ezenkívül a többletet utas oldali légzsák, motoros tükör és első ablak, illetve CD-s rádió jelenti. Ezt a modellt 2 690 000 forintért mérik.
Cuki Panda a MINI ellen
A Pandából kétféle új változat kapható itthon. Ha nagyon sémákba akarjuk gyömöszölni őket, akkor egyik a lányoknak, a másik a fiúknak szól. A Panda Alessit a hasonló nevű olasz formatervező cég munkatársai kreálták, fehér tetősínnel és antennával, egyedi dísztárcsával és még néhány apró csinosítással.
A név itthon alig forog, de kávéfőzőt, citromfacsarót vagy dugóhúzót valószínűleg sok olvasónk látott már az Alessitől, anélkül, hogy a tervező kilétét ismerték volna. Én például régóta hajkurászok egy mosolygós dugóhúzót, amiről most kiderült, hogy ez is Alessi. Ezzel a modellel a Panda elmozdulhat felfelé, jópofasága és gazdag felszereltsége miatt esetleg olyan hölgyeket is meghódítva, akik MINI-vel, vagy Lancia Ypsilonnal szemeznek. Ez a kivitel 60 lóerős benzines motorral 2 990 000 forintba kerül, amiben a CD-s rádió, a Bluetooth kihangosító és az automata légkondicionáló is benne van.
Barlanglakó
Más csapáson halad a Panda Cross. Essünk túl a nehezén, a Panda 4×4 terepjáró kivitele a 70 lóerős dízelmotorral 4,2 millió forintba kerül. A képeken esőtánc zöldben látható, ami még drágábbá és még vonzóbbá teszi. A tesztelt 4×4-es Pandánál komolyabb terepjáró, mert elektronikus differenciálzár próbálja megakadályozni a kerékkipörgést.
Terepen egész jól zúzhat az apró Panda, ami kis méreteiből is fakad. A dízelmotor nagyon otthon van az autóban, a Cross nem olyan lomha, mint a sima 4×4-es volt a 60 lóerős benzinessel. Kár, hogy ezeket a külső kiegészítőket nem lehet megrendelni dízelmotor és összkerék-hajtás nélkül. Cross optikával minden Panda nagyon belevaló lenne, a terepjárás pedig sokakat egyáltalán nem érdekel.
A legolcsóbb hétszemélyes
Korábban már írtunk a megújult Doblóról, amely személyautóként 3,1 millió forinttól kapható. Az orr-rész alapos átrajzolása mellett a motorválaszték is más, mint eddig. Az 1.2-es benzines nem erőlködik többé az autóban, mert helyét átvette a 77 lóerős 1.4-es. A dízelek között 85 illetve 120 lóerőre nőtt az 1,3 és az 1,9 literes motor teljesítménye. Az 5+2 személyes vagy nagyobb egyterűk a sokgyermekes családoknak sokszor túl drágák. Family kivitelben a Doblo Panorama két pótüléssel várja a csomagtartóban a kisgyermekeseket, így 3 490 000 forinttól ez ma a legolcsóbb új személyautó hét üléssel. Dízelmotorral 3 990 000 forint az alapár.