Két voksolás között most újabb választás előtt állunk. Az egyik jelölt a Színt a Kisembereknek Tömörülést, a másik a Racionalista Néppártot képviseli. A Daewoo Kalos utódja új néven indult neki a kampányszezonnak, a másik nem tagadja meg sötét múltját és Dacia néven küzd.
Motor nélkül jobb az Aveo
Ha álló helyzetben választanánk a két autó között, akkor a Logannak nem volna esélye. Az Aveo annyival gusztusosabb belülről, hogy a kétpárti erőtérben leveszi az embert a lábáról. Itt egy ötlet, ott egy zseb, a műanyagszag meg majd elmúlik. Ha kőműves brigádnak keresünk csapatszállítót, akkor a román autó funkcionalitása és tágassága verhetetlen, de egy családi autóban fontos volna a körítés is. Az Aveo kívülről nem olyan baltával faragott, lényegesen szebb műszerfalával, igényesebb műanyagaival nem hagy esélyt a Daciának. Ebben nincs szerepe annak, hogy a fotókon a legolcsóbb alap Logan szerepel, a többi sem szebb, csak több bennük az extra. Az Aveo csomagtere kisebb, viszont alapáron osztottan lehajthatjuk a hátsó üléseket, a Dacia ilyesmit egyáltalán nem tud.
Mozgosít a Logan
Egy szavazóval elfogadhatóan megy az 1,2 literes Chevy. Ahhoz, hogy legyen benne valami halvány tűz, muszáj erősen forgatni, de ezt jól bírja és zaja sem töri meg a kampánycsendet.
A Loganba átülve alig hihető, hogy papíron csak 3 lóerővel erősebb a román batár. A Loganhoz képest a koreai autó végképp enervált, a Daciában több az erő kis fordulaton, és ha nem riadunk meg rusnya hangjától, akkor kihúzatva is jobban megy.
Ha viszünk magunkkal még egy embert, netán ígérethegyek lassítják az autót, még többet számít a Dacia kicsit öblösebb motorja és szerencsésebb váltója. Az Aveo harmadikban majdnem 140-ig felküzdi magát, kár ilyen hosszúra venni az áttételeket a gyenge motorhoz. A váltók közül az első fordulóban egyik sem nyerne, a második körben az Aveóra szavaznánk, kisebbik rosszként. Tesztünkön a Logan 100 km-es programjához 7,9 litert kellett elfüstölni, az Aveo esetében csak 7,3-at.
Oldaldőlésben a Logan és az Aveo egymásra licitál, az ülések alig tartanak, a sportosság egyikük programjában sem szerepel. A teszthez választott felszereltséggel mindkét autóban van szervokormány, az üléshelyzet kicsit jobb az Aveóban, az első ülések egyaránt kényelmesek, hátul a Logan a jobb.
Forintválság? Itt nem
Bármely oldal győz, jelöltje nem dönti forintválságba a családi költségvetést. Az Aveo a Plus-ra épülő Comfort Edition felszereltséggel korteskedett nálunk, 2 519 000 forintos vonzó áron. A Loganból ennyiért beikszelhetjük a Laureate modellt, Arctic csomaggal. Ebben a felállásban mindkét autóban van légkondi, központi zár, elöl motoros ablak és szervokormány.
Ha ragaszkodunk az összes Aveóban széria CD-s rádióhoz, az felborítja a képet, mert a Loganhoz ez csak Laureate kivitelben rendelhető, irreális áron. A tesztelt Aveóban széria utaslégzsák és ABS a Daciánál mindig feláras. Szégyen, hogy a magyar piacnak ez a két tétel ennyire semmit nem ér, máskülönben nem hagyhatnák ki a csúcsmodell felszereltségéből. Én óvatosan vezetek, mondják az okosok. Aki a gyári helyett megél egy utólagos fejegységgel, az a felextrázott Loganhoz jut hozzá olcsóbban (Ambiance Arctic 1.4: 2,2 millió+rádió).
4 csillag: 1 innen, 3 onnan
A biztonságban van a legnagyobb különbség a két autó között. Az Euro NCAP-nél a nagyon jó oldalütközéssel az Aveo elvileg több pontot szerzett a Logannál (21:19). A frontális tesztet viszont nem bírta ki a karosszéria és a vezető mellkasát érő életveszélyes terhelés miatt levontak 1 csillagot. A lábfejet, a nyakat és az utas mellkasát kivéve a Logan mindenhol jobban védi az elöl utazókat a teszt alapján, így a szabványosított töréstesztről a Dacia három csillaggal távozott, az Aveo eggyel. Gyalogosvédelemben sokkal, gyermekvédelemben némileg jobb az Aveo, ami árnyalja a képet.
Megvan a győztes!
A Dacia olyan, mintha a haszonjárműves brigádot ráengedték volna a személyautók tervezésére. Ők legjobb tudásuk szerint összehoztak egy autót, amely a kategóriájában a legtágasabb, a legolcsóbb, biztonsága és kényelme vállalható, nem fogyaszt sokat és egész jól megy. Azt nem mondták nekik, hogy ezt emészthetőbb formában kéne tálalni, mint egy dobozosban.
Centikben és literekben mérve az Aveo alulmarad, de nem annyival szűkebb, amennyivel vonzóbb. Utastere és csomagtartója így is elég nagy családi használatra. Jobb érzés ebben az autóban utazni, mert odafigyeltek arra, hogy az ember egy érző lény, nem pedig robot. Motorja jóval gyengébb, de lényegesen kevesebbet is fogyasztott tesztünkön. A hosszú mérlegelésben kissé megfáradva, mi végül a biztonságosabb autó mellé húznánk be az ikszet, ez pedig a Dacia Logan. Aki újraszámolná, írjon ide!
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1150 | 1390 |
Furat x löket (mm) | 68,5×78 | 79,5×70 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 53 (72)/5400 | 55 (75)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 104/4400 | 112/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,7 | 13,0 |
Végsebesség (km/h) | 157 | 162 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 8,4 | 9,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 159 | 166 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4310/1710/1505 | 4247/1740/1534 |
Tengelytáv (mm) | 2480 | 2630 |
Csomagtér (liter) | 400 | 510 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 997-1060/430-493 | 1050/485 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 | 50 |
Gumiméret | 185/60 R14 | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 2 519 000 | 2 279 000 |
Tesztelt autó ára | ||
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, vezető és utas oldali első légzsák, CD-s rádió 4 hangszóróval, motoros ablakemelő elöl, 60:40 arányban lehajtható hátsó üléstámlák, szervokormány, központi zár, manuális légkondicionáló | Egy szál vezető oldali légzsák, ködfényszóró, szervokormány, manuális légkondicionáló, motoros ablakemelő elöl, távirányításos központi zár, fedélzeti számítógép, motoros, fűthető tükrök |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Listán és egyéniben is kemény ellenfél volt az Aveo. Végül az ellenzéki szerep marad neki a következő ciklusra, amíg biztonsága meg nem javul. | Mozgósításban jobb a Logan, nagyobb is, de ilyen faragatlan stílussal nehéz megnyernie a szavazókat. Több biztonságot ígér a családnak, ezért nyert. |
7,25 pont | 7,5 pont |