Nem lettünk jobb emberek ezektől az autóktól, sőt. Előhozták a legalantasabb versengő énünket az éjszakában, leszabályozásig. Élveztük, ahogy ezekkel az autókkal el lehet gyorsulni és meg lehet érkezni.

Az RS4-gyel leparkolva zsebünkben van a kidobó, ha látja, mivel jöttünk. Drága autó, sok pénz, nagy hatalom: leveszik az összefüggést. A Focus és az Astra nem biztosít ugyanilyen belépőt, főleg, ha buliba menet valamelyikkel odavertük a portás régi A8-asát és felismer beengedéskor. Ha beélesedtek az ütőidegek, középerős mulatás is kiválthatja az agressziót.

Papírkutyák kíméljenek!

Ha menekülni kell és benyomjuk a Sport gombot, a fekete Astra lehúzza a cipzárt a bőrmaszkon. A végképp megvaduló OPC gépezettel alaposan kisüthetjük az agyunkat. Felemás tapadású úton hisztis szukaként rángatja a kormányt, mikor kitör belőle az állat, viszont pont ez a küzdelem teszi élménnyé az Astra OPC meglovaglását. Az ESP hajlik az anyáskodásra, ha viszont kikapcsoljuk, akkor terhelésváltásra az Astra elindul keresztbe.

100-ig papíron 4 tizedet ad a Focus ST-nek és egyenesen nyolcat a kézi váltós Golf GTI-nek. Ennek menet közben nincs sok jelentősége, de aki ilyen autót vesz, az fejből vágja az összes vetélytárs eredményét, kinek hány centi. Sokan, sokfelé körbecsodálták az OPC Astrát. Bátran hozzányúltak, azoknak szól, akiket zavar a visszafogottság, ha már autójuk literenként 120 lóerős, 244-et megy és ijesztően gyorsul. 19 colos felni, körbespoiler, méhsejtrács gazdagon, sportülés, fémpedál: van minden, ami kell.

Teszt: Audi RS4, Focus ST, Astra OPC 1

Sikítás és szemceruza

Kevesen tudják, hogy az A4-ből van 420 lóerős gép. Néhány turbós Volvónak muszáj volt megmutatni, hogy 200-300 lóerő milyen kevés lehet. Az RS4 más dimenzió, mint a normál utcai autók, ez akkor jött át, mikor az üvegelt Focus ST-t állva hagyta a tököli reptéren. Azonnal megkapjuk a tempót, mindegy, hogy az autóhoz méltatlan, limitált 250 a feladat, vagy egy 0-160-as felpezsdülésre vágyunk az éjszakában.

Az RS4 quattro-ban kikapcsolt ESP-vel sem volt olyan érzésünk, hogy védőháló nélkül szaltózunk a drótkötélen. Székely Gyula vezetéstechnikai tréner a tököli betonon kirakott nekünk egy pályát. Itt az orrnehéz és 1,7 tonnás autó nem táncolt olyan könnyedén, mint az ST, de ennyire erős autóval ennyire könnyen még sosem mentünk tempót. Az RS4 komplett hajtáslánca és elöl 37, hátul 47 milliméterrel kiszélesített futóműve fenomenális. 19 colos kerekkel úgy mozog Budapesten, hogy a sminkelő lánynak nem szalad félre a szemceruzája. Visegrádnál ugyanő sikítva retteg, mikor külső íven előzzük a speedmotorokat a szerpentinen. 3663_34955_784x523

Buták ellen padlógázt!

6000 és 8000 között a V8-as motorhang és a gyorsulás is hisztérikussá válik, a pénzes pasira rábukó csajok pedig kezdik furcsán venni a levegőt. Ha nagyon butákat sikerült összeszedni, csak a gázon kell maradni és beszélni sem tudnak. Aztán a tárgyra térhetünk, hátha attól is elnémulnak. Padlógáznál jó, hogy az erőből 40 százalék előre, 60 pedig hátra megy, két hajtott kerékkel ezt nem lehetne ilyen grandiózusan megoldani. Ahogy az Audi a két ovális csőből érkező hangorkánnal végképp megalázza a többieket, tudjuk, hová lett 21,6 liter benzin 100 győztes kilométeren. A Focus-ból kimaradt a Sport gomb, amivel az Audi a gázreakciót gyorsítja, brutalizálja a kipufogóhangot és megtölti levegővel az ülés oldaltámaszait. Hamar Balázs szerint olyan, mintha egy nő összeszorítana a combjával. Az Astránál még többet befolyásolhatunk egyetlen gombnyomással. Sport módban a motor izgágábban reagál a gázra, a kormányzás és a lengéscsillapítás is sportosabbra vált. Mint a night clubban: az asztaltáncon edződött vendég többet is kaphat, kicsit félrevonulva és sokkal drágábban. 3663_35089_784x523

Focus ST: hardveroldal

A Focus ST hardveroldalról nyújt majdnem tökéleteset. Már a széria Focus felfüggesztésének és kormányzásának is csodájára jár a nép, az ST-vel pedig önmagukat múlták felül a Fordnál ténykedő benzinvérűek. A Recaro sportülések bombasztikus tartását ki lehet használni kanyarban. A Fordnál maradt még lendület, ezért a Volvótól átvettek egy öthengeres turbómotort, amivel nyomban rávertek az összes négyhengeres kompakt GTI-re. Nem lóerőben (ld. Mazda3 MPS és Astra OPC), hanem hangélményben. Öt henger olyan nagypályásan szól, hogy nem kérdés, hova szállnak be a csajok egy gázfröccs után. Ha beültek mellénk, van mivel szórakoztatni őket lámpától lámpáig, mert a 225 lóerő 2,5 literes motorban terem. Árához képest a Focus ST a legnagyszerűbb sportmodell. Elég nagy kaliberű gépezet, de nem olyan drága és erőszakos jelenség, hogy aranyfogú pénzbehajtót sejtsenek benne. Az ST-nek is vannak igényei (13-16 liter százon), de ha kell, tud viselkedni, máskor pedig buja és izgató. 3663_35113_784x523

Dolgozol? Vesztettél!

Te még dolgozol? Az baj, felejtsd el az RS4-et. Eleve kéne hozzá német Autobahn és 21 995 000 forintot nem lehet összespórolni, mással kell szédíteni a csajokat. 22 millióból kijön három Focus ST, amiből egy is boldoggá tesz, villanynarancs (electric orange) fényezéssel 7,3 millióért. Talán jobb választás a tömegbe olvadó kék, vagy a fekete ST, netán öt ajtóval. A narancsos felállás nem minden csajnak jön be, rettegnek a narancsbőrtől. De itt az Astra OPC! Drágább egy gurigával, viszont igazi macho driver vagy benne. Belül ráadásul nagyobb a sminktükör és nem kell külön felkapcsolni a világítását. Mert mamutra vadászva, vagy gumit füstölve, de a nőkért nyomjuk a gázt. 3663_35023_784x523

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399