Teszt: BMW 316i vs. 330xd

Látszólag nem sok értelme van egy alap benzinest összehasonlítani, egy csúcsdízellel, mégis megtesszük. Arra keressük a választ, valóban ér-e kétszer annyit a 330xd, mint az alap 316i. Az árlistára pillantva 6 725 000 és 12 082 000 forint áll egymással szemben, a különbségből már kapni egy garzont, igaz, csak paneltömbben.

Ég és föld!

Menetteljesítményben nem szabad összehasonlítani a két BMW-t, mert hatalmas szakadék tátong a kettő között. Ha a 316i élményszintjét köbre emeljük, akkor közelítünk a 330xd nyújtotta élvezethez.

Néhány számadat a bizonyításhoz: a 330xd 5 másodperccel jobban gyorsul 100-ra, kétszer olyan erős (plusz egy a ráadás), automata váltója és összkerék-hajtása ellenére is csak ugyanannyit fogyaszt gázolajból, mint a 316i benzinből. A legdurvább a nyomatékkülönbség: itt 150-nel szemben 500 newtonméter áll, ráadásul a dízel már 1750-nél leadja ezt, szemben a benzines 4300-as fordulatával.

Szintén fontos adalék a rugalmassági adat a bizonyításhoz. Míg a 316i szinte nem is akar 80-ról 120-ra gyorsulni (16,2 s), addig a 330xd-nek mindössze 5,3 másodperc kell ugyanehhez a művelethez, és közben egy csepp erőlködést sem érezni a motoron. Olyan erőkülönbség van a két autó között, mint Update Norbi és Fekete Laci között.

Néhány aranyszabály

115 lóerő szánalmasan kevés egy hármas BMW-be, előzni, élvezetből autózni reménytelen. Másfajta vezetési stílust kell magamra erőltetni. Nem szabad vele leállni gyorsulni a lámpánál, és nem szabad vele driftelve kanyarodni. Utóbbi nem is lehet egyszerű feladat.

Ha képesek vagyunk betartani ezeket a szabályokat, úgy hogy közben nem szökik az egekbe a vérnyomásunk, akkor tökéletesen boldogok leszünk a 316i-ben, sőt ujjal fogunk mutogatni a többi hármas tulajra, akik akár kétszer annyit költöttek az autóra.

Bármilyen hihetetlen, de kiegyensúlyozottsága miatt a 115 lóerős benzinmotor is képes kielégíteni egy átlagember igényeit. Nem remeg alacsony fordulaton sem, érzésre nincs híján nyomatéknak, a hatsebességes kézi váltó pedig igazi kincs egy ekkora motor esetén.

Ha meguntuk a városi tötymörgést, a 316i akkor is képes alternatívával szolgálni, némi türelemért cserébe. Bár Utah államban a gyorsulási rekordokhoz használt bonneville-i sóstó kiszáradt medre sem lenne kellően hosszú, hogy elérje 205 km/órás végsebességét, de semmi szégyenkeznivalónk nincs autópályán. A 180-190 km/órás tempó megtartása nem okoz nehézséget.

Amit lehet, és amit nem

Alapjában véve helyváltoztatásra szolgál mindkét jármű, de azért van minőségbeli különbség a két modell között. A 330xd-vel nem kell többször átgondolnunk, hogy adott mellékutcából kiforduljunk a főútra a nagy tempóval közeledő nyerges vontató elé. Az automata váltó és az intelligens xDrive rendszer megoldja a kérdést, mindössze annyi a dolgunk, hogy odacsapjunk a gázpedál formájában megtestesülő gyeplőnek, és vágtára bírjuk a 231 lóerőt.

Ezzel szemben a 316i-vel induljunk mindenhova 10 perccel előbb, kicsit lassabban és nyugodtabban így is oda fogunk érni. Gyorsan közelítő kamion elé ne forduljunk ki, mert a teljesítmény és a nyakbehúzás sem gyorsít elegendő mértékben.


– „Még beférünk!” – hangzik el a mondat gyakran a városi forgalomban kollégáim és közöttem. A 316i egyszerűen nem fér be! Nem azért, mert annyira nagy lenne, hanem mert egyszerűen nem lehet vele ráverni senkire. A 330xd-vel szinte nincs lehetetlen, mindenhová be lehet hajtogatni. A nagyobb tempóról fejlettebb fékrendszer segíti a megállást.

– A szebbik nem meghódítása mindkét autóval könnyű feladat, csak ügyesen kell takargatni a 316i feliratot. Ha tehetnénk, nem kérnénk. A legtöbb nyugati országban nem is tudnák mire vélni az 1,6-os motorra utaló számokat. A törökökön és rajtunk kívül még Romániában is az 1,8-as benzinmotor az alap.

– Kényelmesen és takarékosan utazni mindkettővel lehet, de míg a 330xd-nek meg sem kottyan az előzés, a 316i-nél ki kell használni a futómű előnyeit, és csak az utolsó pillanatban elrántani a kormányt, ha előzésre adjuk a fejünket 100 felett.

A 316i gyors vegyesben 9,3 litert fogyasztott. Ennyi kell a 330xd-nek, ha nagyon gyorsan haladunk. 200 felett sem fogyasztott többet útban Genf felé, hiába a három liter, az automata és az összkerék-hajtás.

– Városi araszolásra sokkal kényelmesebb az automata, érthetetlen, hogy a 316i-ben miért ilyen kemény a kuplungpedál. Az RS4 ehhez képest női autó volt, ilyen ellenállást utoljára egy szalonon kiállított GT3-as Porschéban éreztünk.

Nincs számottevő különbség

Ugyan 316i tesztautónkon ez nem látszik, az alapmodellre azért ráfér néhány csinos extra. Alaphelyzetben csak 16 colos acélfelniket kapunk, nem fényezik le a kilincseket, nem jár az automata légkondi és a ködfényszóró, nincs hátul könyöklő és olvasólámpa, a bőrkormány helyett műanyag jár, xenon fényszóró helyett pedig halogén.

Ezek hiánya sem gátolja viszont meg, hogy belülről nagyon élvezzük az 1,6-ost. Az alap futóművel is hihetetlen jól kanyarodik a hármas, sőt, az egyel kisebb átmérőjű keréknek köszönhetően kényelmesebb városi használatban, mint az összkerék-hajtású xd, ami néha bizony odaver a vesénknek rendesen.

A háromliteres dízelben sem széria a sportülés, amit mi szeretünk, de a testesebb egyéneknek kényelmetlen lehet a szűkre szabott háttámla.

Melyiket válasszam?

Valószínűleg ezt a kérdést egyetlen földi halandónak sem kell megválaszolnia. A két autó két külön világ, teljesen más pénztárcára méretezve. A 330xd őrülten jó autó, mindenképpen ő a nyertes, minden pillanat öröm vele.

Örömhírrel tudunk szolgálni a kevésbé sportos vezetőknek is: a 330xd előnye szinte kizárólag a motortérben jelentkezik. A 316i gyengécske hajtása ellenére egy átgondolt, kiegyensúlyozott és kompakt autó benyomását kelti. Költsék másra a megmaradt 5 milliót!


Műszaki adatok BMW 316i BMW 330xd
 
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1596 2993
Furat x löket (mm) 72,0/84,0 84,0 x 90,0
Hengerek / szelepek száma S4/16 S6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 85(115)/6000 170( 231)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 150/4300 500/1750-3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,6 6,7
Végsebesség (km/h) 205 240
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,8 9,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,9 6,0
Vegyes (l/100 km) 7,7 7,4
CO2 kibocsátás (g/km) 184 218
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4520/1817/1421 4520/1817/1418
Tengelytáv (mm) 2760 2760
Csomagtér (liter) 460 460
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1340/520 1725/520
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 63 61
Gumiméret 205/55 R 16 225/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 6 725 000 12 082 000
Konkurensek Mercedes C180 Kompressor: 8 036 000 Mercedes C 320 CDI: 10 970 000
  Audi A4 1.6: 6 177 000 Audi A4 3.0 V6 TDI quattro tiptronic: 11 522 000
  Alfa 159 1.8: 6 095 000  
Tesztelt autó ára    
A szériafelszereltség fontosabb tételei klíma, 4 elektromos ablak, el- tükör, ABS, DTC, CD-s rádió, 6 légzsák, 16 colos acélfelni automata klíma, 4 elektromos ablak, részecskeszűrő, el- tükör, ABS, DTC, CD-s rádió, 6 légzsák, 17 colos könnyűfém felni
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Rettenetesen alulmotorizált autó a 316i. Ha ezen túltesszük magunkat, szinte hibátlannak is tekinthető. A 316i szinte hibátlan, akkor a 330xd egyszerűen tökéletes. Talán egy leheletnyivel lehetne puhább a futóműve.
  8,0 pont 9,0 pont