Az autógyártók jobbá, szebbé akarják tenni autóikat, amikor egy-egy új modellel kijönnek. De eközben valahogy elveszik a lényeg. Hiába kerül egyre erősebb motor az autókba, az egyre nehezebb modellekben a vezetési élmény sokkal szintetikusabb lesz. A korábbi MX-5-ös nekem igazi élményautónak számított.

Teszt: Mazda MX-5 2.0
Ennél jóval több is elfér a csomagtartóban

Ennél jóval több is elfér a csomagtartóban

Ennél jóval több is elfér a csomagtartóban


Kicsi, könnyű autó, pörgős motorral, amit az alacsony súlypont, a közvetlen váltó és a hátsókerék-hajtás tett istenné, amiben persze kabriósága is benne van. Az újat már fél évvel a magyar bemutató előtt lestoppoltam a munkatársaim elől, akartam ezt a kocsit, kíváncsi voltam, sikerült-e megőrizni az MX-5 szellemiségét.

Évek óta sulykolja a Mazda a gyermeki autótologatásban belénk ivódott „vezetési élmény” újraélesztését, amely az autóikat jellemzi. A Zoom-Zoom érzés helyett ezúttal azonban azt mondják: Jinba Ittai. Szittya magyarként nekem ennek a génjeimből kellene jönnie. A Jinba Ittai ugyanis nem más, mint a ló és lovasa egysége, amikor íjjal próbál egy célt eltalálni. Állítólag ez írja le leginkább a Mazda MX-5 szellemiségét.

Lehet benne valami. XXI. századi harcosként nem próbáltam ugyan sem éles, sem paintball fegyverrel semmit lelőni, de az autó biztos segítene. Szinte gyerekjáték a vezetése, pedig elődjéhez képest erősebb lett. 160 lóerős az új motor. Talán nem olyan sok, de ahhoz képest, hogy a kocsi tömege mindössze 10 kilóval több, mint korábban, nem rossz.

Az élményforrás a pilóta keze ügyében van

Az élményforrás a pilóta keze ügyében van

Az élményforrás a pilóta keze ügyében van


Míg az előző generációnál azt éreztem, hogy a kis tömegnek köszönheti fürgeségét, az MX-5-ben most sokkal inkább a motor ereje a döntő. Már nem kell a lendület, a 2.0 literes változat erőből oldja meg a leckét.

Ez pedig még több vigyort csalt az arcomra szerpentinen, persze csak kikapcsolt menetstabilizáló mellett. Kanyarból kifelé, hála az önzáró differenciálműnek, a kocsi rendesen betapad és kilő, drasztikus visszaváltásnál illetve határesetben pedig megindul a hátulja. Több erő, több élmény, ez kell a népnek! Ugyanakkor aktív DSC-vel nagyon buta kanyarban az MX-5. Ha gázzal érkezünk, ahelyett, hogy az ívre fordítaná az autót a hátsókerék-hajtás, a kocsi alulkormányozottá válik. Nagyon keményen beszólt az elektronika.

Annak ellenére, hogy toronymerevítő és Bilstein gátlók kerültek a kocsiba, továbbra sem pattogós, inkább kényelmes a futómű, az alacsony súlypont és a széles nyomtáv miatt viszont nagyon stabil a kocsi. Szerencsére a kormányzás egyelőre még mechanikus és a váltókart sem bitek kötik össze a fogaskerekekkel. Mindkettő remekel, a kocsi úgy fordul mint egy villamos, a váltót pedig etalonként is tekinthetjük sportos autók számára. Az érzés ugyanaz, mint korábban. Király!


Az utastérben is szembekerülnek a racionális és az emocionális szükségletek. A méretnövekedés miatt sokkal tágasabb az utastér. Ennek a 180 centi felettiek örülnek, mert már elférnek, viszont oda az intimitás, az érzés, hogy a kocsit körénk építették. A barátnőm keze, válla nem is érinti az enyémet, mesze van tőlem :-( Sőt, a kocsi teljesen belakható, teli van rekeszekkel, az abszurditás csúcsa, hogy nemhogy két pohártartó, de két palacktartó is van az utastérben.

Egyértelmű, hogy a korábbi olcsó, „mindenki” által megszerezhető élményautótól a yuppie-k felé mozdult el a Mazda. Az autó alternatívát kínálhat akár egy Mercedes SLK, vagy egy BMW Z4 vevő számára is, amiben szerepe van a kiváló minőségnek. Persze azért ők más véleményen vannak, hisz míg egy MG TF vezetője vígan üdvözölt, addig egy hétéves SL tulaj simán keresztülnézett rajtam.

Immár 180 centi feletti sofőrök is elférnek az MX-5-ben

Immár 180 centi feletti sofőrök is elférnek az MX-5-ben

180 centi feletti sofőrök is elférnek


Remekül jellemzi a minőségi előrelépést az ajtók csukódása, a korábbi fémes csapódás helyett most tompa puffanással zárulnak. Érdekes gondolat a távirányítóval nyitható csomagtartó is. A japános racionális gondolkodás több helyen is tetten érhető az MX-5-ben. Nagyon helyesen, nem bízták motorra a tető mozgatását: sem gyorsabb, sem egyszerűbb nincs annál, ahogy itt a vásznat kézzel lehet nyitni illetve csukni. A nyitáshoz a korábbival szemben már csak egy biztosító kart kell oldani.

Ezzel szemben a borzasztó oldalsó irányjelző nem tűnt el az első modell óta. Ha a japán tervezőknél rákérdeznénk, meglepetten visszakérdeznének. „Mi a baj? Ha lenyomod az indexkart, villan. Nem?” De. Megmaradtak a nyolcvanas évek japán elektromos ablakai is, bal oldalt lefelé automata, fel nem, jobb oldalt pedig egyik irányba sem. Érdekes.

Az autó vezetése ugyanolyan érzéseket kelt, mint korábban, de a körítés finomabb lett. Komoly dilemma ezért, hogy ér-e 7,7 milliót ez az autó. Ez még mindig olcsóbb a többi roadsternél és ezért az árért nem csak kiemelkedő vezetési élményt kapunk, de sok kényelmi extrát is. Szerintem MX-5-öst a kettő közül az elsőért kell venni, amiben a korábbi is jó volt, így én lehet, hogy a vezess.hu használtautó keresőjében is szétnéznék.


Műszaki adatok – Mazda MX-5 2.0 MZR Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1999
Furat x löket (mm) 87,5 x 83,1
Hengerek / szelepek száma 4 / 16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 160 / 6700
Max. nyomaték (Nm/ford.) 188 / 5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,9
Végsebesség (km/h) 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,5
Vegyes (l/100 km) 8,2
CO2 kibocsátás (g/km) 193
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3995 / 1720 / 1245
Tengelytáv (mm) 2330
Csomagtér (liter) 150
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1100 / 255
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 204 /45 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 7 699 000
Konkurensek (forint) Honda S2000: 10 422750
BMW Z4 2.0: 9 593 000
Peugeot 206 CC 2.0: 5 070000
Opel Tigra 1.8: 4 944 000
Tesztelt autó ára (forint) 7 699 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei szervokormány, elektromos ablakok és tükrök, központizár, xenon fényszóró, 6 lemezes CD tár, automata klíma, első és oldalsó légzsákok, menetstabilizáló elektronika, bőrülések, önzáró differenciálmű
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Mazda MX-5 továbbra is fantasztikus élményautó, ami drágább, kényelmesebb és tágasabb lett elődjénél.
Pontszám (max. 10) 8.0 pont