Német ellentábor
Mennyi dögunalmas autó van! Sokat olyan műgonddal optimalizálnak, hogy az embernek az élettől is elmegy bennük a kedve. A kabriók között a szív diktál és itt az Alfa sosem szorult a kispadra.
A Spider is abból az alomból született, ahonnan a 159 és a Brera származik. Emiatt már cseppet sem az kecses és könnyű autó, ami a Diploma előtt című filmben Dustin Hoffman számára maga volt a szabadságélmény. Az új kabrió kicsit tömzsi, erőteljes és nagyon jól megépített kocsi. A konkurensek jó része is német, az Audi TT és a BMW Z4 mellett a Nissan 350Z Roadster tűnik testreszabott ellenfélnek.
Le a tetővel!
Ebben az emocionális műfajban nem számít, hogy egy német autós lap tesztjében 438 vagy 443 pontot kap az autó. Számít viszont a kabrióban-ülök-érzés, amit a fémtetős CC-k csak nyitottan adnak meg. Az Alfa tudja, hogy vászontetővel kabriósabb a hangulat az autóban, ezért megmaradt a ponyva.
Néhány Alfa rajongónak az új Spider csalódás lehet. Nincs benne féktelen temperamentum, a 185 vagy 260 lóerőt szó szerint ellensúlyozza a vaskos bálnaháj. De nem is kell elnézni neki ostoba hibákat csak azért, mert ez a csupa nagybetűs ALFA ÉLMÉNY része, és aki ezt nem érzi, az száradjon el egy szívódízel Almerában.
Menet közben hamar ráérezni arra, hogy a rengeteget javult minőség és a meglepő kényelem is okozhat örömöt. Itt most nem az volt a cél, hogy egy Honda S2000 jellegű aszkétikus sportautó jöjjön létre. Bizonyos értelemben puhulnak az Alfák (ahogy pl. a Porschék is), de a gyár csak reagál az igények változására és a nap egyébként is pont ugyanúgy süt az új Spiderben suhanókra, mint a vad elődökben küzdőkre.
Ajándék magunknak
Vezetés közben nem izzanak fel a szenvedélyek. Ez itt inkább egy ajándék magunknak a megállapodott kor felé tartva, egy szépséges, biztonságos és stabil minőségűnek tűnő kabrió. Azt kapjuk, amit a gyár szerint a tehetős és nyilván nem huszonéves korosztály elvár. A 2006-os Év kabriójának megválasztott Spiderben kapunk például egy ötrétegű, nagyon igényes vászontetőt. A tető szépen megkomponált előadásként gombnyomásra nyílik és záródik fél percen belül, de csak állva és behúzott kézifékkel működik.
Kapunk ezenkívül szép és ízléses belső teret, amivel az Alfa biztosra mehet, mert ugyanez már a 159-ben is tetszett a népnek. A rokonsági fok annyira magas, hogy ezúttal is addig kell nehézkedni az indítógombra, míg a motor életre kel, nem elég csak úgy megnyomni és kész.
Folytatás a következő oldalon
Kétféle motorral suhantunk a szicíliai tengerparton, a kisebbik is elég erős a Spiderhez. A 2,2 literes négyhengeres induláskor megtorpan, aztán ahogy felpörög, egyre többet mutat a 185 lóerőből.
Viharosan gyors
A 260 lóerős V6-os nem azért kell, mert a 2.2 JTS-ben ne volna boldog az ember, de a nagy motor csak sokkal többet ad hangban és erőben. A sarokszámok jók, bár gyengébbek az elődénél (7,0 másodperc százra, 235 km/órás végsebesség vs. 6,3s és 242 km/h). Ez nagyjából mindegy, mert az új Spider is olyan könnyedén megy, ahogy a bárányfelhők vonulnak.
Ha akarjuk, a haladás másodperceken belül átmegy viharosba. Ezt a kilométerórán látni leginkább, mert a futómű fensőbbségesen ragaszkodik az úthoz. Az adu az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros felfüggesztés, ideális egységben a továbbfejlesztett Alfa Q4 állandó összkerék-hajtással. Itt megmaradt a 43:57 arányú erőelosztás a hátsó kerekek javára, ami 22:78 és 78:22 között változhat, ha a helyzet úgy kívánja.
Súlyos literek
Négykerék-hajtás csak a V6-os motorhoz van, ami visszafelé is igaz, tehát 3,2 literes Spidert csak Q4-ként gyártanak. Ez a felállás 1690 kilós súlyt jelent. Az átlagfogyasztás a tesztúton 17 liter volt a fedélzeti számítógép szerint, aki jobban beleélte magát az örömökbe, 19 litert is letolt a V6 torkán országúton. Ezt még az automata váltóra sem kenhetjük, mert mindkét motorhoz hatfokozatú, szoros és pontos kézi váltó jár. Ha lesz dízelváltozat, akkor a 2,4-es öthengeresnek örülhetünk, talán 2007 végétől.
Nem lennénk meglepve, ha a Pininfarina stúdióval tervezett és a Pininfarinánál is gyártott autó öt csillagot aratna az Euro NCAP teszten. Oldallégzsákból mindjárt kétféle van hozzá a medence és a mellkas védelmére, térdlégzsák pedig az utas oldalán is lehet.
Majd ősszel!
A magyar utcaképet a vénasszonyok nyarán, várhatóan szeptember végétől szépítheti néhány Alfa Spider. Ára még nincs, az egészen biztos, hogy az alapját adó és 2+2 üléses Breránál többe kerül majd, nyugaton 2000 euróval.
Jó lenne sokunknak eljutni oda, hogy megédesítsük az életet egy saját Alfa Spiderrel. Mindegy, hogy egy hekkre ugrunk ki a Rómaira, vagy jachtot avatni az Azúr-partra. A Spiderben az is beleszeret a kabriózásba és az Alfa Romeóba, akinek soha nem volt érzéke az élet szépségéhez.