„Bőr” és plasztika!
Dél-Korea vadul nyomul, de most már nem a focira gondolok, hanem a Hyundaira. Nem csak a minőség és a design terén igyekszik, de a márkanévnek a köztudatba való beépítését is gőzerővel tolja. Ha idehaza nem is, nemzetközi szinten erős marketingcsapat dolgozik a márka imidzsének építésén.
Ezt figyelhettük meg a foci világbajnokság ideje alatt is – hogy ne szakadjunk el a bőrtől – ahol furcsa mód nem egy német autógyár, hanem a Hyundai volt a főtámogató, és biztosan többen olvasták-hallották a nevét, mint Zidane-ét, Ronaldo-ét, netán Beckhamét. Ott volt a pálya mellett, a lelátón, a parkolóban és szinte minden ismert focista elvitte legalább egy körre.
Még olyan is előfordulhatott, hogy az ezer autós flotta mellett a Mercedes buszokon is hatalmas Hyundai hirdetés díszelgett, pedig a két gyártó semmilyen közös projektbe nem fogott erre az időre.
Ha nem is ekkorában, de Hyundai tesztautónkon is hasonló reklám hirdette magát, amerre csak kanyarodtunk vele. Igaz, egy nappal az olasz-francia döntő után jutottunk hozzá a kocsihoz, de a sztárokat ünnepelni kell és mindenféle bulvárhírt írni róluk.
Nyílt titok, hogy a kis növésű Hyundai szülei kérésére plasztikai sebésznél járt nemrég, hiába, manapság már csak így tudják megőrizni fiatalságukat a sztárok. Felvarrták a szemöldökét, a száját feltöltötték szilikonnal, ettől jóval fiatalosabb lett, de azért még így sem egy szexszimbólum, inkább egy csinos öregasszony, mondjuk mint Cher!
Mivel sztárunk nem rejti ruha alá deréktetkóját sem, az is kiderült, hogy a rátetovált Get szócskából Getz lett mostanra. Régen az utolsó betűt magyarországi látogatásai alkalmából következetesen testszínűre festette, mivel a rosszmájúak állítólag könnyen egy csúnya szóra asszociáltak belőle. Mostanra bevállalósabb lett.
Itt van tehát a Hyundai Getz. Korábbi tapasztalataink szerint legnagyobb előnye és hátránya megegyezik, mégpedig az, hogy nem túlságosan izgalmas. Ez önmagában még nem jelent rosszat, és ez hatványozottan igaz a Getzre is. Jó feleség módjára bőven megfelel a hétköznapokra, de azért néha jó egy kicsit belevágni valami vadabb kalandba is, persze csak úgy, hogy ő meg ne tudja.
Szebb, de nem jobb
Hála a fémsebészeknek, mostanra egy valamivel élettelibb formájú kisautó született, bár kéz és láb nélkül is el tudnám mutogatni, hogy mennyien fordultak meg utána az utcán. Ettől függetlenül a Getz szerintem jól néz ki, semmiképpen sem csúnya. Biztosan lesz ez még szebb is, elég csak nagyobb testvéreire, a Sonatára, vagy az új Santa Fére pillantani, mindkettő pofás külsőt kapott, egyikről sem a régi dél-koreai csodák jutnak eszünkbe.
Így van ezzel a Getz is, lassan elfelejthetjük a régi időket, az Európán kívüli gyártók is kezdenek lassan ráeszmélni, mitől döglik a légy itt a kontinensen. Legyen szexi, keltsen minőségi benyomást, szerencsére ez kívül-belül nagyjából össze is jött a Hyundai esetében.
Belső térrel nem állt már rosszul az előd sem, sok újdonságot ehhez nem is kellett, és nem is sikerült hozzátenni. Ha leginkább egy Fordra emlékeztetnek valakit a látottak, akkor azzal nagy baj nem lehet. A műanyagok igényesek, a rekeszek ötletesek, van hely, az elrendezés inkább logikus, mintsem egzotikus.
Ha valaki áldoz a Style felszereltségre, akkor választhat még kék betétekkel tarkított üléseket, kormányt és váltógombot is. Persze ettől nem lesz kényelmesebb, csak csicsásabb a belső, pedig előbbire volna inkább szükség.
Méretéhez képest ugyan nem mutat keveset a Getz, mégis volna min javítani. Az első ülések nem tolhatóak eléggé hátra, illetve a kormány csak magasságában állítható. Ez leginkább a nyurga focistákat és a kosarasokat zavarja, a többiek meglesznek nélküle.
Részben a rövid síneknek köszönhetően egész méretes lábtér várja a hátsó utasokat, akiknek nem kell a fejtér miatt sem aggódniuk, bár fejelgetni azért nem lehet.
Pörög és halad, de drágán!
Sem papíron, sem az életben nem teljesít rosszul az 1,4 literes benzinmotor, amivel kis túlzással élvezetesen is lehet autózni. Jól veszi a fordulatot – bár talán a régi Suzukikhoz hasonlóan túl érzékeny a pedál – és ha nyomjuk neki, a mutató hipp-hopp felugrik 160 felé, ahonnan már csak kevés van hátra a végsebességig.
Nyoma sincs a dízelnél tapasztalt lomhaságnak, a motor kiválóan viszi az egy tonnánál alig nehezebb karosszériát, amit a váltó is támogat. Koreai autóhoz szokott kezeket meglepi, hogy nem pudingot kell keverni a váltásnál, hanem egy egész feszes kart kell ide-oda tologatni, viszonylag precíz mozdulatokkal.
Ez önmagában is kisebb fajta csoda, pláne az, hogy a magas karosszéria nem billeg vészesen a kanyarban, bár azért nem egy pályaversenyző. A kormány és a pedálok könnyen járnak, a vezetési élmény bőven megüti az átlagos szintet a kategóriában, jóval izgalmasabb, mint az angol-portugál negyeddöntő volt. Ha némileg több lehetőség volna a vezetői pozíció beállítására, akkor a Getz még nagyobb sikert aratott volna körünkben.
Fogyasztás tekintetében sem adott okot panaszra a Getz. Normális tempóban is sikerült 9 liter körül maradni vele, ami biztosan szorítható még lejjebb is, lévén a Hyundai vásárlóknak elhanyagolható százaléka autóversenyző típus. Nem kell bele drága energiaital, elég a normál 91-es benzin is, bár már az is messze van az olcsótól.
Talán egyetlen ponton találhatunk igazi fogást rajta, ez pedig az árcédula. Style felszereltségű tesztautónk 3,3 milliónál is többet kóstált. Ugyan minden lényeges extrát kipipálhatunk, kapunk kormányról vezérelhető utólagos hifit, ablakokat és tükröket mozgató elektromotorokat, 4 légzsákot, klímát, sőt még tárcsaféket is hátra, de ez nem változtat a lényegen. Alacsonyabb áron nagyot rúghatna a labdába és a konkurensekbe is a Getz.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1399 |
Furat x löket (mm) | 75.5 x 78 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 95(70)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 125/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,2 |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 154 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3825/1665/1495 |
Tengelytáv (mm) | 2455 |
Csomagtér (liter) | 254/977 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1000/1510 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 175/65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 305 000 |
Konkurensek (forint) | Fiat Grande Punto Sport 1.4: 3 590 000 |
Mitsubishi Colt 1.3 Invite Plus: 2 999 000 | |
Citroën C3 1.4 16V Exclusive: 3 310 000 | |
Seat Ibiza 1.4 16V Premium: 2 797 600 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 4 légzsák, központi zár, 4 elektromos ablak, könnyűfém felni, kormányról vezérelhető rádió, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Könnyen vezethető, jól átgondolt kisautó, kicsit magas áron. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |