Teszt: Lancia Ypsilon MomoDesign

Nemzeti értékek

Magyarország lányai messzeföldön híresek szépségükről, az olaszok autói pedig eleganciájukról. A két nemzet kincseinek legtökéletesebb elegyítéséhez egészen ideáig kellett várnunk.

A Lancia Ypsilon MomoDesign a 2005-ös Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, hozzánk némi csúszással most érkezett meg. Az Ypsilon alaphelyzetben is az egyik legdivatosabb, legszebb és legtrendibb kisautók egyike, ezt mégis megpróbálták fokozni valamelyest.

Nem kérdés, hogy egy német cég egy olasz formatervező nevével próbálja még csillogóbbá tenni a termékét, mint ahogy tette azt a Mercedes a CLK Armani kivitelnél, de kit kér segítségül egy olasz autógyártó?

A Lancia a Momo tuningcég designereivel dugta össze a kobakját, hogy együtt valami még szebbet és még divatosabb ékszert alkothassanak. A Momót valószínűleg itthon is mindenki ismeri, bár talán a híre nem annyira ütős, mivel a legtöbben szakadt GSI Kadettekben találkoztak csak a felirattal. Mindegy, a név jól cseng, a végeredmény pedig magáért beszél, ennyi bőven elegendő.

A tuningelemekre éhes szemeknek viszont csalódniuk kell, mivel az Ypsilonban hiába keresik a négybetűs márkajelzést a kormányon vagy a váltógombon, nem találják sehol, mindössze a B-oszlopon hosszában olvasható a MomoDesign felirat. Kicsit talán elszomorító, de az összhatást kell nézni! Apropó, egy collal nagyobb felni, azért sokat dobna rajta!

Nüansznyi különbségek

Még mindig nem látod? Ja, hogy a karosszériától eltérő színű tető és csomagtérajtó sem újdonság? Hát nem! Viszont a narancssárga – fekete szín kombináció kizárólag a MomoDesignos Ypsilon ismertetőjegye, úgy ahogy még sok apró dolog. Nekem ugyan a narancssárga kicsit fakónak tűnt, de a megkérdezett nőnemű egyedek szinte odáig voltak meg vissza. A fekete szín még érdekesebb és különlegesebb, én leginkább MadMax elfogóautóját tudnám ilyenben elképzelni, matt jellege miatt. Haladjunk befelé!

Az utastér a Lancia szerint már sokkal intenzívebb differenciát mutat a hagyományos kiviteltől, mint a külső. Az átlagos szemlélő azonban ebből mit sem vesz észre, azon kívül, hogy a kétszínű ülések a kocsi fényezéséhez passzolnak, bár ilyet láttunk a bi-colorban is!

A műértők, a lakberendezők, a piperkőc stylistok, vagy az egyszerű felvágósok viszont bemagolhatják a különbségeket, és fellengzősen de kellő komolysággal szót ejthetnek a finom bőrborításról, az eltérő kilincsekről, kapaszkodókról, légbeömlőkről, középkonzolról, kárpitokról vagy a műszerfal egyedi grafikájáról.


A design a lényeg

Az összhatás maradt a régi! Egy különleges, egyedi belső, amit a sima Ypsilon is tud, egy olyan világ, ahol a funkcionalitás a design mögé szorul. Ennek fényében teljesen rossz helyen van az irányjelző kar és megvakulunk az ajtóba beépített LED-től, ami a zárt állapotra figyelmeztet.

Van viszont a Fiat Puntóhoz hasonló, gombnyomásra működő City fokozat, aminek feladata a műkörmök élettartamának meghosszabbítása, olyan módon, hogy az amúgy is pillekönnyű kormányt, még jobban elkönnyíti. Van méretes központi kijelző is, ami legalább 24-es betűmérettel kiírja nekünk, ha nyitva maradt az ajtó, vagy az amúgy teljesen érdektelen fogyasztási adatokat.

Nagyon szépek és kényelmesek az ülések, de inkább egy nappaliba raknánk őket, mint egy autóba, mivel oldaltartásuk gyakorlatilag nulla. Ennél csúszósabb érzésem, már csak a márványlapon volt a törökfürdőben. Hátul szinte semmi lábhely, cserébe viszont van jó hosszú ülőlap, amin sok szép csomag elfér, ha már a pirinyó csomagtartót elfoglalja két csizmásdoboz.

Plázától plázáig

MomoDesignos Ypsilont lehet venni egy 1,3-as Multijet dízellel, és 1,4-es benzinessel, nekünk az előző jutott. A 70 lóerős dízelmotor elbír a súllyal, de egyáltalán nem versenyautó. 15 másodperc alatt érhetjük el a 100 km/órás sebességet, a végsebesség pedig 165 km/óra. A gyakorlatban ez arra elég, hogy kényelmesen vonuljunk vele a városban, egyik plázából átmenjünk a másikba, vagy kiguruljunk a Lisztre egy jeges kávét inni.

Annak ellenére, hogy az Ypsilonok életük nagy részét egy pláza parkolójában töltik, mégsem ez az ideális életterük. Kiviteléből adódóan hatalmasak a kis Lancia oldalajtai, így ha nem hagyunk kellő távolságot a szomszéd autó mellett, gyorsan még különlegesebb fényezést szerezhetünk, anélkül, hogy felárat fizetnénk.

Fogyasztani nem fogyaszt sokat a kis ékszerdoboz, de a vásárlók nagy részét ez csöppet sem izgatja. A dízelmotor választását sokkal életszerűbb a csúcstechnikára való fogékonyságra, vagy a környezetvédelemre fogni!

Utálom, imádom

Az Ypsilon MomoDesignnak épp ésszel nézve tulajdonképpen a világon semmi értelme, de ettől még nagyon cuki, és ettől még jobban lehet imádni. Ha igazán divatosok akarunk lenni, akkor szinte kötelező, ha inkább a heavy metalt és a bakancsot hordjuk szívesebben, akkor egy giccsparádé. A felszereltség jó, a MomoDesign felára pedig csak 340 ezer forint. Ennyit simán megér. Igaz így 60 ezer híján 4 millióra rúg!


Műszaki adatok – Lancia Ypsilon 1.3 Multijet
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1251
Furat x löket (mm) 69.6 X 82
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 51(70)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 180/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,1
Végsebesség (km/h) 165
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,9
Vegyes (l/100 km) 4,6
CO2 kibocsátás (g/km) 119
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3778/1704/1530
Tengelytáv (mm) 2388
Csomagtér (liter) 215
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1045/n.a.
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 47
Gumiméret 195/55 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 940 000
Konkurensek (forint) Fiat Grande Punto Emotion 1.3 MJet: 3 810 000
Mini ONE D: 4 854 000
Toyota Yaris D-4D Sol: 3 725 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei 6 légzsák, manuális klíma, 15 colos alufelni, ABS, CD-s rádió, ködlámpa
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Egy igazi drága csecse-becse az Ypsilon!
Pontszám (max. 10) 6,75 pont