Teszt: Mercedes-Benz A180 CDI tanulóautó
268 800 forintot sokféleképp rákölthetünk egy Mercedes A 180 CDI-re. Ha ezt a pénzt az „autós iskola teljescsomagra” áldozzuk, akkor a józan kis dízel Mercivel időnként nagyobb feltűnést kelthetünk, mint egy kezdő ferraris.

6 pedál, 5 tükör

A csomagnak a plusz három pedálon kívül része a megvilágított pedáltér, hogy az oktató lássa, éppen mire tapos rá a nebuló. Van még egy kiegészítő belső tükör, de a plusz jobb külső visszapillantó csak felárért jár a tanulóautóhoz.

Ha sokszor be kell avatkozni, kemény műszak vár az oktatókra. A jobb oldali pedálok nagyon szerencsétlen helyen vannak, annyira magasra szerelték őket, hogy egyiket sem lehet a padlóra támasztott sarokkal nyomni. Ez keveseket érint majd érzékenyen, mert A-osztályos Mercire itthon nemigen szerelnek majd T betűt. Ezen a konkrét autón 6,7 millió forintos árcédula lóg az extrákat is beleszámítva.

Magától megy!

Jobb oldalról úgy autózni, hogy a vezetőülés üres, jópofa móka. A tököli reptéren gyűjtögettük az első tapasztalatokat, ahol egyáltalán nem volt forgalom. A ballal váltás nem gond, csak ne épp akkor kelljen, amikor ugyanez a kezünk el van foglalva a kormány tekergetésével. A kétliteres, 109 lóerős dízelmotor nem igényel állandó váltogatást, egész erős és átlagosan kicsivel 7 liter alatt fogyasztott.

Egyik este nem bírtam magammal és egy kilométer erejéig átültem jobb oldalra, hazakocsizva saját magam. A szemben építkező munkások kezéből kicsúszott a sörösüveg, mikor meglátták kikanyarodni a kormány mögött üres kocsit. Aki észreveszi, hogy a kocsi „magától megy”, azt a Mars-autóval sem lehetne jobban meglepni. Városban kiderült, hogy jobb oldalról nem kormányozni vagy váltani nehéz, hanem indexelni, amihez át kell dőlni a másik ülésen.

Nem tilos, mégsem szabad

Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles „úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon”- mondja ki a KRESZ 3. paragrafusa. Némi jó szándékkal ebből elvileg az következik, hogy az autót nem a jobb egyből kellene vezetni, mert így mondjuk indexelni is problémás.

Konkrét tiltás tehát nincs, nem jutott eszébe a törvényalkotónak minden egyes apróságot szabályozni. Erre talán csak Amerikában volna szükség, a legendás kártérítési perekkel az éjjel napszemüvegben vezetőkről, a macskát mikróban szárítókról, vagy arról az autósról, aki állítólag beperelte a lakóautó gyártóját, mert nem írta oda a vezetőnek, hogy menet közben tilos hátramenni rántottát sütni.