Ruha katalógusból:
Valami nincs rendben ott lenn Spanyolországban a SEAT-nál. Előbb megcsinálták a Leon FR-t, aztán idén nyáron bemutatták a Leon Cuprát is. Nem is ez a baj, hiszen elődeikhez hasonlóan remek járgányok lehetnek, hanem ahogy kinéznek, vagyis, ahogy nem.
Sportosság, utólag
A SEAT Sport katalógusában szerepel egy csomó kiegészítő, amit a vevők utólag is megrendelhetnek autóikhoz. Na most, a magyar importőrnél kiválogatták egy csomó elemet, és létrehozták a Monstert, ami látványban simán kenterbe veri mindkét fenti sportmodellt. Sokkal ütősebb lett, mint a gyáriak!
Az emberek úgy megnézték a Monstert, mintha legalábbis egy Ferrari lenne, pedig még a színe sem volt feltűnő. Na jó, a hatalmas felirat a kocsi oldalán is besegített, de még így is „túl” sok tekintetet vonzott. A hatalmas nyílással az első spoileren olyan a kocsi, akár a kisgömböc, egyetlen hatalmas száj. Hamm bekaplak!
Terveztek még ide kopoltyúkat is, amikből előre és a hátsó ütközőbe is jutott kettő. Az új lökhárítók mellett van még tető- és küszöbspoiler is a kocsin, utóbbi például abszolút nincs is a „gyári” sportmodelleken. A látvány miatt aztán sokan be is próbálkoztak az autónál, kevés sikerrel.
Tuningolt TDI: ez üt
Ez a járgány ugyanis pont úgy megy, ahogy kinéz, jó és rossz értelemben egyaránt. Igazi állat! Nekünk nem a legerősebb (2.0 TFSI), de talán a legjobb motorváltozat jutott: kétliteres turbódízel, ráadásul DSG váltóval szerelve. Ha ez nem lenne elég, az O.CT tuningcég hazai szakemberei megvadították a Leon motorját.
A chiptuning után 165 lóerőt tudott az autó, padon mérve, de ami ennél lényegesebb, hogy 444 newtonméterre emelkedett a maximális forgatónyomaték. Mindezt 27 Celsius-fokon, így vélhetően a hivatalos 20 fokos mérésnél magasabbak lennének az értékek.
Fékezzék meg!
A számok nem hazudnak, nagyon jól megy a Monster, viszont sokkal inkább érezni a PD TDI-kre jellemző turbólyukat is. Olyan nagy a kontraszt 1800 alatt és felett, hogy minden elindulásnál úgy érezzük, baj van: nem megy a kocsi! Azután viszont megjön a töltés és beindul a móka. Ördög és pokol, valaki fékezze meg!
Rugalmasságban kevés ellenfele van a kocsinak, 100 felett ő az úr az úton. És a „legrosszabb”, hogy az eddigiekhez képest ebben a Leonban nagyon jó a szigetelés, nem érezni a tempót. A kocsi nem fogy el, csak megy és megy, aztán oda jogsink! A motort fordulaton tartva igazi élményautózásban van részünk.
Tanulni kell a DSG-t
Ezt a kocsit tanulni kell, főleg a váltó miatt. Ha mások is utaznak velünk, és országúton előzgetni támad kedvünk, márpedig a Monsterrel ez végig így van, akkor szinte használhatatlan a DSG automata része. Alig lehet olyan finoman gázt adni, hogy ki tudjunk ugrani az előttünk autózó mögül, de ne váltson vissza kettőt az elektronika, 4000-ig forgatva a szerencsétlen dízelmotort. Javaslat: manuális állásba a váltót, egyet pöccinteni rajta, 2000 felett úgyis miénk a világ és az utasaink sem kapnak tengeribetegséget a bólogatástól.
Jól fordul, de nem lassul
Sajnos a fékhez nem nyúltak, pedig minden tekintetben elférne rajta egy nagyobb cucc. Ha hosszasan hajtjuk a Leont, bizony megérezni a rendszer lanyhulását. Sírás lesz a vége! Miután a SEAT Sport katalógusában szép felnik is vannak, azokból is jutott a Monsterre, mégpedig 18 colos.
Az ezekre szerelt 225-ös abroncsok és a beszerelt gyári sportrugók pedig annyival megdobják a stabilitást, hogy igazán élvezetes minden út. Most már nem csak gyalogtúráért érdemes a Mátrába autózni. Rossz úton kopog, viszont normális körülmények között remekül fordul a Leon, sőt, ha négyen ülnek benne, még kényelmesnek is mondható.
Belső értékek
A legtöbben a külső alapján ítélnek, pedig a Leon a „belsőjével” is szerez híveket. Már az ajtók is úgy csukódnak, amit korábban a prémium osztályban szoktunk meg, tompán puhán. Nem csak sportosnak mondják, a Leon az is. A Porsche és a Ferrari mellett a Mazda RX-8-ban van olyan műszeregység, melynek központi helyén a fordulatszámmérő van. Lám, a Leonban is. Mindenki vette, hogy az első három született sportkocsi?
Ezen felül kapunk még nyerget és gyeplőt, hogy megüljük a szörnyet. Könnyedén életre keltek versenyzői génjeim, miután behuppantam a frankó sportülésbe és „kézbe vettem” a kormánykereket. Előbbi a leggyorsabb kanyarokban is kitűnően tart, utóbbi pedig nem csak jó fogású, de egészen közelre húzható. Imádtam!
Latin ez az autó, bárki láthatja, mert heves érzelmeket vált ki az emberből. A nagy tepsi, középső műszerfalat utáltam, hiába utánozza az E 30-as BMW-t azzal, hogy a vezető felé fordult. Egyszerűen csúnya.
Azt is értem, hogy erős a kocsi, érdemes két kézzel kell fogni a kormányt, így biztonságos! De ki lopta el a könyöktámaszt? Ez egy automata autó, mit csináljak a jobb kezemmel? Maradt a váltókar, mint ideiglenes támaszték. Jót tettek viszont a feketeségben tobzódó utastérnek a szintén a SEAT katalógusából rendelt, alumínium díszítőelemek az ajtókon.
Mennyi az annyi? Nagyon sok
Nem használtam spórolósan az autót, ahol lehetett gyorsítottam a Monsterrel, de nem nyomtam ki a szemét sem. Így fogyasztott javarészt országúton 8,8 litert 100 kilométerenként. Ha az élményt nézem, semmiség. Ha arra gondolok, hogy a PD TDI tulajok szerint mindig hat liter alatt van az átlaguk, hát nem értem.
Vélhetően kevesek boldogsága lesz a Monster az általunk tesztelt kivitelben, az ugyanis az alapváltozat 5,9 milliója helyett közel 8,7 millióba került, amiben a motortuning és a sportkipufogó is benne van. Jó hír viszont, hogy az egyes elemek külön-külön is megvásárolhatók és akár az 1,6-os modellre is felszerelhetők. Aki teheti, vegye meg, ha már az övé, csalódni nem fog.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 x 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103 (140)/ 4000 – Tuning:165 LE |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320 / 1750-2500 – Tuning:444 Nm |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,3 – gyári |
Végsebesség (km/h) | 205 – gyári |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 154 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315 / 1768 / 1458 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 341 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1462 / 463 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/ R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 982 000 |
Konkurensek (forint) | |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 660800 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Blokkolásgátló, kipörgésgáltó, ESP, elektronikus fék asszisztens bőr borítású kormány és váltókar, elektromos ablakok elöl, hátul, központizár, kétzónás automata klíma, két tengely mentén állítható kormány, tempomat, sebességfüggő szervokormány,hat légzsák, esőérzékelős ablaktörlő, fényérzékeny belső tükör, bis-xenon fényszóró,MP3-as CD lejátszó 8 hangsóróval, Bluetooth kihangosító, Sport-Up csomag (sportfutómű, sportülések elöl, egyedi fekete – vörös kárpit, 7Jx17 kf) , Monster csomag (Egyedi első hátsó lükhárítók, köszöb és tetőél spoilerek, 18 colos felnik, 225/40 R 18-as Pielli PZero Rosso gumik, krómhatású kilincsek és külső tükörház borítások, kipufogó rozsdamentes ovális véggel, belső ajtódekor szett). |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Rendkivül látványos a kivitelű a Monster. Nyers, de nagyon élvezetes vezetni a kocsit. Az ára elgondolkodtató, bár a különlegességek soha nem olcsóak. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |