Viszonylag olcsó és nem fogyaszt sokat! Akinek ebbe a kategóriába sorolható autó kell, az nyugodtan kattintson a Honda City tesztre, vagy a Chevrolet Sparkra, és hagyja itt a Fiesta ST-t, nem neki való.
Az ST-t kár volna kizárólag bevásárlásra tartani, bár arra is teljesen alkalmas. Ugyan egy kisautóhoz mérten drága, akkora helyen fordul, mint egy Volvo S80, és mellé nagykanállal zabálja a benzint, de használható.
Mégis inkább azoknak a száguldást kedvelő egyéneknek szól, akik nem szeretik elvenni a gázt a kanyarban és jellemzően Clio Sport drukkerek. Ők, ha bepattannak az ST-be, vélhetően gyorsan átértékelik a sportos autóról alkotott addigi véleményüket.
Itt percek alatt kiderül, hogy az autózás sokkal többről szól, mint a lóerők számáról, amiben az ST tényleg elmarad a konkurensektől. A kétliteres szívó benzines „csak” 150 lóerőt produkál, ami a többiekkel szemben nagyjából 30 lóerős hátrányba hozza a Fordot.
Innen szép nyerni
Az a szép, hogy az összhatást tekintve, nem lehet kérdéses: a Fiesta ST az első számú élményautó a kategóriájában, majdhogynem durván alázza a többieket. Nem állítjuk, hogy nem szerethető a Clio, vagy a 206 RC, de míg ott inkább egyes részletekbe lehet beleszeretni, a Fiesta ST úgy jó, ahogy van, egyetlen csavaron sem változtatnánk rajta. A kis franciák tulajai csak azzal tudják magukat ezután nyugtatni, hogy az „enyém sokkal jobban megy”, a „Clio sokkal szebb” meg, hogy „gyere, legyorsullak te nudli!”, más dumának már ne dőljünk be.
Ne tévesszen meg senkit, hogy mindössze az enyhén sportosra rajzolt lökhárítók, meg a hálószerű hűtőrács árulkodik a másságról, az ST igazi vadállat az utakon, igaz, ennek bizonyítására jobb, ha magunk mögött hagyjuk a város fényeit. Gyér forgalmú, kanyargós erdei utakra teremtették a Fiestát, ahol egy vérbeli sportautó magabiztosságával tolhatjuk le a forgalmat magunk elől a kanyarban. Gyorsaságunk nyomatékosítása érdekében, mi mindenképpen versenycsíkkal rendelnénk, ami baromi jól néz ki.
Cikkünk folytatódik, ez nem kérdés. Hiszen itt még nincs vége.
Egyben jó
A gyorsaság oka a fantasztikus futómű, ami olyan szinten felülmúlja az összes többit, hogy kis túlzással nem érdemes egy napon sem említeni őket. Bombabiztosan tartja az ívet, de nem attól, hogy szét van keményítve, sőt, városban valószínűleg az övé a legkényelmesebb rugózás, az oldaldőlés minimális, a kormányreakció pedig teljesen közvetlen.
Az előző változattal ellentétben most nem éreztük, hogy a 17 colos felnik elkóborolnak az útbordákon, lehet, hogy azt a téli gumik okozták. Alaphelyzetben 16 colos gumikkal jön a gyárból, de érdemes a nagyobbikat választani. Utóbbival még tovább javulnak a kanyarodási tulajdonságok, bár valószínűleg a futóművet is jobban kínozza.
Talán a futóműnél is előrébb jár a többieknél a Fiesta a váltó területén! Szinte hibátlan, elképzelésünk szerint ez az érzés dukál egy utcai versenyautóban. Imádtuk gyorsan kapcsolgatni, amit zokszó nélkül tűrt, nem úgy, mint a Peugeot vagy a Renault katasztrofális botmixerei.
A hatodik fokozat bőven elférne, kérem, ezt legközelebb építsék bele! Hiányában közrejátszhat az a városi legenda, miszerint az ST váltót egy márkakupa kedvéért fejlesztették ki, márpedig ott nincs szükség hatodikra. Megértjük, viszont ezzel elérték, hogy szinte lehetetlen tartósan gyorsan haladni, mert 110-nél már kezd zavaróvá válni a motorzaj, a fogyasztásról nem is beszélve.
Pedig emlékeinkben az előd még hangosabbnak tűnik, szerintünk durrogott a kipufogó és a motorzaj is erősebb volt, de így sem kevés. Sőt, az összhatás eszméletlenül jó! Kemény, ezért két kezet igényel a kormány, a pedálokat taposni kell, nem zörög a műszerfal, egy masszív kisautó benyomását kelti bennünk az ST. Ezt nehéz elmondani a többiekről.
Árnyoldalak
Közel áll a tökéleteshez, de mégsem az. Hiányzott az ST-ből a tengelyirányban állítható kormány, és az ülésen is alig lehet valamit babrálni, de tény, hogy jól néz ki a belehímezett logóval. A külső szerintünk abszolút nem változott előnyére, bár a lámpaburákon kívül nekünk nem tűnt fel sok minden. Könnyebb kiszúrni, hogy a műszerfal sokkal rondább lett a korábbinál, még szerencse, hogy a vezetési élményt ez egyáltalán nem befolyásolja.
A rövid áttételekből következik, hogy magas a fogyasztás, így nem érdemes csalással vádolni a benzinkutast, mikor 100 kilométerre 14 litert tölt a tankunkba. Városban nehéz vele 13 alatt kijönni, nekünk közelebb volt a 14-hez.
Ettől eltekintve az ST zavarba ejtően jól muzsikál, ráadásul a konkurensekhez mérten kedvező a 4,4 millió forintos vételár is. Némi plusz motorerőn kívül nem kívánhatnánk szinte semmi többet, de úgy néz ki, ezen igényünket a 2008-ra tervezett XR2-es Fiesta kielégíti majd. Kíváncsiak vagyunk az új Clio RS-re is, de sokat kell majd felmutatnia, ha a Fordot le akarja gyűrni.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1999 |
Furat x löket (mm) | 87,5 X 83,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 190/4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,4 |
Végsebesség (km/h) | 208 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 7,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 179 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3921/1683/1486 |
Tengelytáv (mm) | 2486 |
Csomagtér (liter) | 268 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1137/453 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 205/40 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 425 000 |
Konkurensek (forint) | Seat Ibiza 1.8 FR: 5 569 000 |
Mini Cooper S: 6 177 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, sportfutómű, 4 légzsák, elektromos ablak, ködfényszóró, légkondi, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Egy hangányit gyengébb vetélytársainál, élményben mégis első osztályú. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |