Biopacal
Szuperluxus bádogváros, multiplex művészmozi és karcsúsító megapacal. Nincs itt valami ellentmondás? A Mercedes szerint egyáltalán nem, legalábbis az autók világában. Nem véletlenül érezték úgy éppen ők, hogy az összkerekes egyterűk és a belül egyre rafináltabb, padlóba hajtható üléses, három üléssoros szabadidő-autók között megvillan egy R-osztálynyi rés. Az erőfeszítés eredménye egy összkerékhajtású autó a kombik felett, de a terepjáróknál alacsonyabban, megdobva az egyterűek minden tudományával.
Két sor Ritz
Menjünk leghátulról előre, mert a harmadik soron jutunk túl leggyorsabban! Nem is olyan szűk, ha muszáj, beférnek a felnőttek is, de ha valakit középről parancsolunk leghátra, az mintha a Ritzből vadkempingbe költözne.
A második sor a sokféleképp állítható pompás fotelekkel, a valószerűtlenül nagy lábtérrel tényleg pazar, csak a kandalló hiányzik. A fejedelmi kényelmet megtámogatja egy utazóláda, amely az egész utastérhez illően míves kivitelű, igaz, hogy mahagóni helyett műanyagból van.
Családi S-osztály
Így már meg sem lepődünk, hogy az elöl ülőknek trónus jár, az anyagminőség és a tesztautó felszereltsége maga volt a négy keréken gördülő luxus. Rengetegen megbámulták a nagy fekete autót, s inkább a férfiak, mint a nők. Egy benzinkutas szerint ez lenne az S-osztály a családoknak, amiben nagy igazság van.
Fagyiban a lángvágó
Ha nincsenek szűk kanyarok, az R-osztály megy előre, mint fagyiban a lángvágó. Mivel összkerékhajtású, ezért szántóföldön és hóban is ugyanígy tesz. Mozgásában van valami egy tekintélyes, deres halántékú férfi fellépéséből, aki határozottan vág át ugyan a tömegen, de közben vigyáz, hogy senkinek ne tiporjon a lábára.
Ehhez az erőlködéstől mentes, de eltökélt autózáshoz pont egy háromliteres dízelre van szükség. Az 1600-as fordulaton leadott 510 Nm megnyugtatóan sok. Ez még a 2,3 tonnás élősúly és a jó öt folyóméteres karosszéria mellett is elég az erőből történő, de békés kocsikázáshoz.
Lapozz! Az átkattintók között legénybúcsút sorsolunk ki, táncosnővel csokitortában :-)
Lóerőben mérve a 320 CDI-nél egyetlen motor gyengébb csak a kínálatban (a 190 lóerős 280 CDI), mégsem hiányzott a benzinesek nagyobb teljesítménye. Az alapáron járó automata figyelmesen és kifinomultan zongorázik a hét fokozaton, további pozitív vonása hogy nem engedi égbe szökni a fogyasztást.
Úr az autópályán
A városi 14-15 liter után jó volt látni a 10,6-os autópályás fogyasztást, ahol egyébként azok is lemenekülnek az autó elől, akik amúgy csak reggelente a fürdőben néznek tükörbe. Talán a Zeppelin úszik olyan méltóságteljesen, gyorsan és csendesen, mint az R-osztály. Utazóautóként zseniális.
Kétféle csillapítást kínál a futómű. „Comfort” állásban süppedős-hömpölygős hintóélményt kapunk. Ilyenkor állandóan leng a karosszéria, kanyarban szinte leér a tükör. Ha rá tudunk hangolódni egy nagyon ráérős, brómozott teával itatott nagypapás stílusra, nyitott tolótetővel, országúti naplementében nagyon hangulatosan terelgethető a bálnaszerű Mercedes.
Súlyos kényelemben
Mivel az ennyire meghitt pillanatok azonban ritkák, általában „Sport” állásban marad a gomb. Ilyenkor nagyjából az történik, mint egy kínai súlylökőnővel, amikor megnyeri az olimpiát, átcsusszan a doppingteszten és lelazul az olimpiai faluban. Kicsit élénkebb, próbál belevaló lenni, de a 186 centis testmagasság és a 124 kilós versenysúly miatt könnyedsége relatív.
A Sport fokozat furcsa mód nem sportosabbá teszi az autót, hanem a kevesebb utánlengés és a kisebb oldaldőlés miatt kényelmesebbé. A határozatlan nyomáspontú féket és kormányt használva pedig az az érzésünk lehet, mintha valakinek jóvá kéne előbb hagyni döntéseinket: az autó azt csinálja, amit akarunk, csak egy kis késéssel.
Modern bálna
Az R-osztály napjaink bálna Mercije. Nem hosszabb, de nehézkesebb az S-nél, kicsit olyan, mint mikor megjön az amerikai cseregyerek, és mindenkinél két számmal nagyobb cuccokat hord. Az R-osztály valóban az Egyesült Államoknak készül, ezt a hosszabbikat végképp rájuk gondolva gyártják Alabamában, ugyanott, ahol az ML-t és a még jóval drabálisabb GL terepjárót is. Többen is úgy jártunk vele, hogy a kertben alig tudtuk elhelyezni, túl széles, túl hosszú és túl áttekinthetetlen volt. Az előre és hátra is látó parkolóradar életmentő, kötelező – naná, hogy feláras extra.
Nem tudom, mennyire örüljek az R-osztálynak. Leginkább talán négyszemélyes luxusautóként lehet értelme, mert a második sorban tényleg kényelmesebb egy E kombinál, vagy az ML-nél. Három üléssorral ugyanúgy nincs csomagtartója, mint a legtöbb egyterűnek, reptéri shuttle-ként a Viano praktikusabb, bár messze nem ilyen reprezentatív. Családi autónak azért túlzás, mert míg kicsik a gyerekek, miért kéne egy trónteremben utazniuk? Kevésbé hintós futóművel talán más lenne a helyzet, de ebben a felállásban nem tudom elképzelni, hova jut Európában a fekete bálna.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2987 |
Furat x löket (mm) | 83,0 x 92,0 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 165 (224)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 510/1600-2800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,8 |
Végsebesség (km/h) | 222 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,2-12,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,6-7,8 |
Vegyes (l/100 km) | 9,3-9,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 246-253 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5157/1922/1656 |
Tengelytáv (mm) | 3215 |
Csomagtér (liter) | 314-2385 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 2270/625 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 235/65 R 17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 16 459 000 |
Konkurensek (forint) | Audi Q7 3.0 TDI, 14 445 600 |
Mercedes-Benz E 320 CDI T 4 Matic, 15 440 000 | |
Renault Grand Espace Priv. 3.0 dCi, 12 160 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, négykerék-hajtás, első, oldalsó és függönylégzsák, hétfokozatú automata sebességváltó, bőr/szövet kárpitozás, CD-s rádió 8 hangszóróval, elektromos ablakemelők elöl-hátul, részben el. állítású első ülések, aut. klímaberendezés, fűtött ablakmosó fúvókák, motoros állítású, fűtött külső tükrök, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, tempomat |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az európai változat futóművébe kevesebb juharszirup és zselatin is elég volna. Az R-osztály nagy és nehézkes, luxus utazóautóként viszont kevés vetélytársa akad. A V6-os dízelmotor és az összkerékhajtás így együtt nagyon jó. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |