Ki gondolná, hogy a BMW X3-as már két és fél éve fut az utakon? És ki gondolná, hogy az X3-asból több, mint 260 ezret adtak el (ebből 52 százalékot Európában), és több országban vezeti az off-road eladásokat? Nálunk kevesen: itthon alig látni. Miután nagyot nyelve feldolgoztuk a magyar valóságot, lapozzunk, és térjünk a lényegre.
Szóval: az új X3-asban van a világ legerősebb hathengeres dízelmotorja! Punktum, vita nincs! De ezt a gyár nem veri nagydobra, csak egy szolid 3.0sd jelzés sejtet valamit a külvilággal. Mi kipróbálhattuk, de erről majd később! Nem ez az egyetlen újdonság ugyanis az X3-asban, több motor is jócskán megemberesedett a modellfrissítés óta.
A háromezres benzinmotorból már 272 lóerő szabadul az útra, amivel már több, mint kellemes tempóban lehet utazni, netán kisgyerek módjára a sárban tapicskolni. Utóbbit a szelídített elektronika engedélyezi, így a korábbinál látványosabb kunsztokkal teríthetjük be sárral/porral/hóval a rossz helyen és rossz időben bámészkodókat.
A 2,5 literes, – szigorúan soros hatos – benzines 26 lőerőt szedett fel, így most egy 218-as ménes dobog a motorháztető alatt. Ezzel majdnem annyit megy, mint a 3.0 si, csak gyorsulásban marad el némileg tőle. A belépő 150 lovas dízeles és benzines modelleket inkább csak koros úrvezetőknek, avagy úrhölgyeknek ajánlanám.
286 lóerő, 580 Nm – Azt a …
Mikor másfél éve kipróbáltam a háromliteres biturbó dízelt az ötösben, kapásból kikiáltottam a világ legjobb dízelmotorjának, és még csak hengerszámhoz sem voltam hajlandó kötni ítéletemet.
Na tessék, erre most rádobtak még egy lapáttal a BMW-nél, a cucc kapott plusz 14 lóerőt, 20 newtonmétert, sőt Szabó Robi kollegám szerint még a nyomatékgörbén lévő puklikat is eltűntették. Erre már nincs mit mondanom – hogy is fokozhatnám anno felsőfokú véleményem?
Az 50 kiló híján kéttonnás X3-as 6,6 másodperc alatt robban ki százra, sőt könnyedén futja a 240 kilométeres végsebességet. Mintha ez nem lenne elég, menet közben olyan rugalmas, hogy bármikor taposok a gázra, mindig kicsúszik egy „Azt a mindenit…” a számon.
Mintha a motor nem lenne tisztában azzal, hogy mi is az a turbólyuk. Az új, hatsebességes automata pillanatok alatt visszakapcsol, és iszonyatos erővel kezd húzni úgy, hogy belekóstol az 5000-es tartományba is. Nem mellékesen: a német utak minőségét és engedékeny szabályait kihasználva sem sikerült 11,5-nél magasabb fogyasztást elérnem, ami literekkel a normál tempó feletti fogyasztási adat.
A következő oldalon kiderül mi a SAV, és hogy mit keres egy sielő a világ legnagyobb homokozójában
Sportautó és/vagy terepjáró
Nehéz meghatározni, mi is tulajdonképpen a X3. A BMW SAV-nak (Sports Activity Vehicle) hívja, de erről velem együtt az emberek nagy része azt se tudja, eszik-e vagy isszák. Leginkább úgy oldható fel ez a rövidítés, hogy egy sportautó és terepjáró kereszteződése, feltéve, hogy a csúcsmodellnél maradunk.
A 3.0 sd dízellel olyat lehet autózni, hogy a szerpentinen egy szupermotósnak is tátva marad a szája. Dőlni persze a finomított elektronika ellenére is dől a nagy doboz, de ha van hely íven kanyarodni, akkor ebből vajmi keveset érzékelünk csak. München környékén az autópályán kiderült, hogy nem kunszt elérni a végsebességet sem, de az utazósebesség inkább 200 körül van.
Valódi terepjáró képességét tekintve egy átlag vásárlónak messze tökéletes, de a somogybabodi versenyre valószínűleg alkalmatlan. A padkákon, gödrökön, fekvőrendőrökön viszont gond nélkül átgázolhatunk vele hóban, esőben vagy akár időszakos jégkorszakban. Egyszerűen azt éreztem benne, mint apukám fiatalkorában: „Szét tudom csűrni a világot!”
Már nem kopog?
Lőerődagasztás mellett ilyen esetekben kötelezően a dizájnereknek is jut munka, ők is próbáltak dolgozni kicsit a pénzükért. Most kevesebb fekete műanyag virít az X3-as felszínén, mint korábban, és a lámpák, meg a hűtőrács is dögösebben mered a világra. Ettől a kocsi elegánsabb lett, de nem vesztett semmit a sportosságából, robosztusságából.
A belső térben feljavultak a kopogós anyagok, és általában a minőségérzet, így most nívósabb fa, műanyag és bőr öleli körül az utasokat. Bevallom, ezt nem volt időm leellenőrizni, de majd a hazai teszt alatt kiderül.
És erre hamarosan lesz lehetőség, akárcsak a vásárlásra. Nagyjából 10 és 14,5 millió közötti alapáron bármelyik változathoz hozzájuthatunk – akár a biturbó dízelhez is.
Guerlain CHICHERIT (Siseri) – Egy őrült síelő a homokozóban Nem gondoltam volna, hogy egy síbajnok fogja nekem életem legnagyobb autós élményét szerezni. Chicherit kiskora óta léccel a lábán esett-kelt, de többnyire győzött, az autóversenyzésbe pedig csak néhány éve vágott bele, akárcsak Palik Laci. Neki kicsit nagyobb szerencséje volt, mert a gyári BMW-csapattal indulhatott a Dakaron, és tavaly a kilencedik helyen végzett. Mellékesen élete első versenyén, egy jegesen is győzni tudott. A dakaros autó aktualitása, hogy ez leginkább egy X3-asnak tűnő versenyautó, és elvileg az a csúcsdízel dolgozik benne, amit próbáltunk – kicsit kevesebb lóerővel, és nagyobb nyomatékkal. Érzésre persze legalább kétszer annyinak tűnt minden, miután behámoztam magam a lecsupaszított utastérbe, amelyben annyi cső fut, mint egy bérház alagsorában. Az élmény leírhatatlan, inkább a repüléshez áll közelebb, mint az autózáshoz. Elképesztő, mit bír a futómű, és elképesztő, hogy egy síelő, szőke hajú, kék szemű, modellarc hogy kezeli ilyen biztosan az autót. Csak ennyit tudtam kinyögni: „You are crazy!*” *Sajnos az érzéseket hűen tükröző magyar fordítás nem pixelképes… |