Maradnak a régiek
A Párizsi Autószalonon újabb taggal gazdagítja egyterű kínálatát a Citroën. A hetedik évét taposó – nálunk kifejezetten kedvező áron kínált – Xsara Picasso, és a nagyobbra nőtt C8-as mellé érkezik a C4 Picasso. Az új modell megjelenésével továbbra is gyártásban marad mindkettő. A gyár szerint 2010-ben húzzák le a Xsara Picassónál a rolót, és szűnik meg a tojás alakú forma.
A C4 Picasso nem hogy nem tojásalakú, de az öt ember helyett, akár 7-nek is otthont ad egy-egy utazás alkalmával, ami mind azt bizonyítja, hogy itt nem utódról van szó. A Xsara Picasso leváltása valószínűleg egy, az új modellhez hasonló ötüléses verzió feladata lesz, de ezt egyelőre nem erősítette meg a gyár.
Az új C4-es egyterű a régi Picasso és a C8-as Citroën közé lett bepozícionálva, mind méretben, mind árban, bár utóbbiról még csak sejtésünk sincs. A több mint 4,5 méteres egyterű a C4-esre épült elvileg, de nem sok hasonlóság van a kettő között.
Terrárium feeling
Az új Picasso legnagyobb büszkesége az a hatalmas üvegfelület, amit körben találunk az autón. Elöl egy hatalmas panoráma szélvédő kunkorodik a fejünk fölé, úgy hogy egyetlen lámpánál sem kell nyakmeresztő mozdulatokat végrehajtani.
Ezen kívül inkább csak jól néz ki, mint hasznos, mert látható dolgok nagy része nincs a látóterünkben, ha vezetünk. Hátulról sokkal jobb, mint sok más dolog az életben. Ennél nagyságrendekkel zseniálisabb megoldás az A-oszlop átláthatóvá tétele, ami most tényleg nem zavar a kilátásban még kanyarodáskor sem. Az oszlopok olyan vékonyak, hogy szinte észre sem vesszük, köztük pedig olyan gyönyörűen kilátni, mintha csak az oldalablakon bámészkodnánk.
Ennek folyományaként elsőre olyan a Picasso, mintha egy üveggömbe ülnénk be, kicsit talán szédültem is, bár lehet, hogy ez a második napja tartó étvágytalanságnak volt betudható esetemben.
Városnéző busz
A kilátás csodás, talán városnéző busznak is elmenne. A szélvédőt a sínen mozgatható napellenzők hátra húzásával tehetjük egész terjedelemben átlátszóvá, amire leginkább egy romantikus beszélgetés alkalmával vesszük hasznát a fent említettek mellett és miatt. A megoldás egyetlen hátránya, hogy így nem maradt hely a kapaszkodóknak, amit igazán furcsállunk.
A második oldalon, kiderül, hogy mikor derül ki a C4 Picasso ára és hogy parkolásnál egy gép pásztázza helyettünk a teret
A szélvédő/napellenző párossal még korántsem ért véget a különlegességek sora. Itt van mindjárt az a parkolást segítő elektronika, amely aktív állapotban felméri a két parkoló autó közötti távolságot, és tudatja velünk, hogy könnyen, nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk közéjük behámozni magunkat. A rendszer működéséhez, ki kell raknunk a megfelelő irányba az indexet, én nem szabad 20 felett száguldani. Na meg elkél némi szerencse is, mert a próba idején jó időre megmakacsolta magát a rendszer.
Aktiválni arról a fix állórésszel ellátott kormányról lehet, amit a C4-esből vettek át, és rengeteg egyéb gomb tárolására szolgál. Ergonómiából elégtelen a megoldás, mivel csak egyenes kormánynál érjük el a gombokat. Egy gombnyi helyet foglal, az elektronikus kézi fék a műszerfal tetején, és még ennyit sem a cserélhető gyári illatosító.
A kormány mögött találjuk a váltókart és azt a két fülecskét is, amivel manuális fokozatban válthatunk, feltéve hogy az új 6 sebességes, elektronikusan vezérelt váltót választottuk. Erre a korábbinál jóval nagyobb esély van, mert mindössze a benzinesekhez kínálnak kézi váltót. Így jut hely a középkonzolon egy hűtött italtartónak is, ez a kézi váltósból kimarad.
Alaphelyzetben minden modellből hiányzik a hátsó pneumatikus felfüggesztés, amit gombnyomásra 14 centivel süllyeszthetünk, hogy könnyebb legyen pakolni. További előnye, hogy kényelmesebb a hagyományos megoldásnál és nem ül a hátulja megpakolva sem.
Családra hangolva
Példásan nagy a csomagtér, öt üléssel 576 liter, de ez közel 2 köbméterig bővíthető, ha a földbe döngöljük a két hátsó sort. A leghátsóba talán ennél könnyebben még sosem tudtunk bejutni, de ez nem jelenti azt, hogy eggyel is több percet szeretnénk ott eltölteni, mint a konkurencia bármelyikében.
Középen nagyjából mindenkinek ugyanakkora kényelem jár, mivel három különálló és teljesen egyforma ülés van, amire ráadásul egyszerre szerelhető fel gyerekülés. Példamutató a biztonsági felszerelések aránya is, szériában jön a 7 légzsák, amibe egy térdre vigyázó párna is beleszámoltatik.
A biztonság szolgálatában áll a feláras sávfigyelő rendszer is, ami ütemesen kopogtat alulról comb/fenék tájékon, ha átlépjük a felezővonalat, vagy a felfestést a jobb oldalon. Kár, hogy csak 80 felett aktív, kisebb sebességnél is el lehet aludni. Tök ingyen kapjuk a tempomatot és a sebességkorlátozót.
Jó dízelek, és javuló váltók – mind októbertől
Két benzines és két dízelmotor választható, váltóból van robotizált, automata és kézi. Utóbbi kettőt csak elszórtan, a robotizáltat annál nagyobb gyakorisággal adják. Ez már nem a kormánylefejelős Sensodrive, érezhetőn sokat javult a gyorsasága. A kézi váltó a franciás kényelem szemléletében készült, így jól megérti magát, a puha futóművel és a pehelykönnyű kormányzással. A C4 Picasso egyértelműen nyugodt családi kocsikázásra készült.
Magyarországon erre nagyjából egy hónap múlva lesz lehetőség, hogy mennyiért, azt csak a jövő héten tudjuk meg. Várhatóan közel sem lesz olyan kedvező ajánlat, mint a Xsara Picasso. De azért bízunk benne!