Meditációval kezdem a tesztelést, testemet és tudatomat igyekszem egyesíteni a jelen pillanatában és erőteljes csendjében. Merthogy az autót anélkül kell megértenem, hogy bármiféle cél elérése kényszerítene erre. Nem korlátozhatom magam arra, hogy az anyagias világ leszűkítse ítélőképességemet. Egy zen tanító így tenne, én is ezt követem.
De csak azért, mert más módszerrel nem tudom megérteni azt az autót, amit japánok készítenek amerikaiaknak. A Honda fő piaca természetesen nem Európa, de még csak nem is Japán. 1977 óta az USA-ban fogy a legtöbb Honda, illetve Acura, merthogy ott úgy hívják. A Legend sem Legend, pedig az Egybesült Államokban értik, mitől lenne Legendás (egyszer elfér ez a poén), mégis Acura RL felirat kerül az autóra.
Tehát mentesítem magam minden erőfeszítéstől, létem értelme a puszta megértés.
Elképesztően csendes a Legend. De nem úgy magától, hanem aktívan. Zseniális találmány. Képzeljék el zajt egyszerű hanghullámnak. Ezt az okos rendszer méri, és a hangszórókon keresztül kiadja a zajhullán „negatívját”. E kettő kioltja egymást, vagyis nem hallani mást, csak a semmit. Aprócska szépséghiba, hogy a tökéletesen kiirtott motorhang miatt feltűnően hangosak a kerekek, amiket normál esetben valószínűleg észre sem vennénk.
Hosszasan próbáltam értelmezni a Legend arcát – szerintem minden autónak van arca. A Legend arca semmitmondó, érzelemmentes, minden világi dologtól független. Zen. Nem törekszik semmire, nem akar agressziót sugározni, félelmet kelteni másokban. Csupán a funkció határozza meg értelmét. Mert az autó orra speciális érzékelőt rejt. Ez vezérli a távolságtartó tempomatot, a hazai viszonyok között nehezen használható műszert. A Honda túl óvatosra programozta a Legendet. A magyarok meg pofátlanok, a biztonsági követési távolság arra készteti őket, hogy bevágjanak elém.
Ekkor a zen-Legend újabb emberfeletti képességét dobja be, a Bajelőrejelző Rendszert, amit ők ütközésmérséklő fékrendszernek neveznek (ami egyébként sokkal kevesebbet árul el a valódi természetéből).
A rafinált gép a legváratlanabb pillanatokban csap le. Előzés közben, mikor egy darabka még belóg az érzékelő hatókörébe az előttem haladóból. Lassan araszolva, amikor a másik jármű óvatosan fékez, én meg sehogy. A rendszer kíméletes: villogó felirattal felszólít a fékezésre, majd ha nem reagálok, háromszor megrántja az övet: Ember, legyen eszed! Hát nem látod, hogy fékeznek?!”
Igenis látom, de képesnek tartom magamat uralni a helyzetet. Nincs szükségem arra, hogy egy hisztis gép agya felülbírálja az akaratomat. Ha mégsem lennék képes, a rendszer erőteljes fékezéssel lassítaná az autót és csökkentené az ütközés súlyosságát. Eddig a pontig már egyikünk sem merészkedett a tesztelés során, megelégedtük a tudat bársonyos melegével.
Japánban, illetve máshol is, ahol jobb oldalról kormányozzák a járművet, létezik sávelhagyást megakadályozó rendszer, ami egy kamerával pásztázza a sávot, és ha a vezető eltér a gép által megállapított ívtől, akkor ellenkormányozással tartja saját sávjában az autót.
Ezen a ponton hitem talaját veszti. Most akkor tulajdonképpen ki vezet? A vezetés nekem kikapcsolódás, öröm, nem pedig szükség. Kell az érzés, hogy az autót én vezetem, nem ő vezet engem. Vagy ez az önmegvalósítás olyan magas foka, amikor már a zen-Legend hamarabb tudja, hogy én mit tennék, mint én magam?
Egy zen harcos lapozna, te sem tehetsz mást.
Az idő nem számít, csak az, hogy mit kezdesz vele. A nyugodt, tiszta, józan szellemi tartalom megtartása a cél.
Különböző színű, formájú és feladatú kapcsolókat zsúfoltak össze a Sony mikrotorony méretű középkonzolra. Utoljára sushi-rendelésnél találkoztunk ilyen formaorgiával. A neojapán élményszoba a kényelem magas fokát képviseli: tikkasztó hőségben hideg, farkasordító hidegben meleg levegőt pumpál a fáradt vezető ülepébe és combjába. Az esztétikus gombtúltermelés klasszikus vetülete a távol-keleti mindentudásnak, ugyanakkor az europid faj számára ez a kaotikus gombfelhozatal átláthatatlan.
Egy zen bölcs sajátságos módon reagál a támadási helyzetre. Ereje és harcművészeti tudása képessé tenné arra, hogy puszta ököllel kivégezze a teljes magyar hadsereget. Tudja, hogy könnyen megölhetné bármelyik ellenfelét. Épp ezért nem védi meg magát, inkább némán tűri a veserúgásokat, ezzel mutatva igazi erejét.
Minden hiába, menthetetlenül elveszem a 295 lóerő misztikus felhőjében. Egy zen bölcs nem száguld a Legenddel. Képességei lehetővé tennék, de nem akarja egy nanoszekundum alatt beszippantani a teret. Erejét arra használja, hogy inkább magabiztosan meggörbítse azt. Ennek eredményeként az autó utasai nem érzékelik a teljesítmény fizikai valóságát. A fej nem csapódik a fejtámlába, a gyomor nem cserél helyet a vesével. Az agy nem fogja fel, hogy az autó 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, mert a lóerő feloldódik a tudat tisztaságában.
Érzelmeimet mindvégig magam uralom, nem hagyom, hogy a Legend ámulatba ejtsen. Az alantas örömszerzésre irányuló ösztönömet megfékezem, az autózást biztonságos helyváltoztatásra korlátozom.
Az ötméteres autó (vagyis akkora, mint egy Mercedes E-osztály vagy egy ötös BMW) az emóciót teljességgel korlátok közé szorítja. Speciális összkerékhajtási rendszere egyáltalán nem az örömkeltés eszköze. Vegytiszta biztonsági intézkedés annak érdekében, hogy az átszellemült vezető minden út- és forgalmi viszony közepette pusztán tudatával tudja az autót elfordítani. A rendszer lényegében nem tesz mást, mint a hagyományos összkerékhajtás mellett aktív hajtással osztja meg az erőt a hátsó jobb és bal oldali kerekek között.
Teszi mindezt oly könnyedén, hogy büszkén nevezi a Honda Super Handling All-Wheel Drive-nak az egész ténykedést. Ez magyarul Szuper vezethetőségű összkerékhajtásra korcsosult. Javaslom még a Hihetetlen Kanyarstabilitás, és az Ámulatba Ejtő Suhanás elnevezést is. Szigorúan nagy kezdőbetűvel.
Most már értem, vagy legalábbis tudni vélem a Legend mibenlétét. Olykor helyettem tesz meg dolgokat, de mindvégig az jár a fejében, hogy nekem jó legyen. És létem egy részének ez jó.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3471 |
Furat x löket (mm) | 89×93 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 217(295)/6200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 351/5000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,3 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 17 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,9 |
Vegyes (l/100 km) | 11,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 282 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4955/1845/1450 |
Tengelytáv (mm) | 2800 |
Csomagtér (liter) | 452 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1864-1882 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 73 |
Gumiméret | 235/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 15 499 000 |
Konkurensek (forint) | BMW 530xi (258 LE): 14 613 000 |
Mercedes-Benz E 350 4Matic (272LE): 16 453 000 | |
Lexus GS 300: 13 730 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 15 499 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Blokkolásgátló, adaptív tempomat, ütközést mérséklő rendszer, esőszenzoros ablaktörlő, xenon fényszóró, BOSE audiorendszer, elektromos ablakemelők, kormányról vezérelhető váltó, légzsákok: függöny, oldalsó, vezető és utas oldali |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A lét körforgásában a Honda Jazz egy magasabb szinten született újjá. Ez a Honda Legend. Egy japán autó amerikaiaknak, itt, Európában. Tudat alatti 295 lóerővel és kikezdhetetlen technikai zsenialitással. |
Pontszám (max. 10) | 9,0 pont |