Kicsit furcsa, hogy épp az a típus áll meg 150 lóerőnél, amelyikbe sokkal erősebb motort is el tudnánk képzelni. A Mazda nem is aprózta el a sportmodellel, és a 3 MPS-be beletették a lehető legnagyobb nyomatékú, a szokottnál öblösebb és jóval erősebb turbómotort, egyenesen a Mazda6 MPS-ből. A nagy motor kis autóba klasszikus muscle car recept, de ehhez megfelezni a hajtott kerekek számát, elég merész megoldás.
Nagy motor, kis autó
Azt tudtuk, hogy az MPS a Mazda Performance Series rövidítése, ezért az esti prezentáción jöhettek az érdekesebb infók. Az egyenesen Japánból berepült főmérnök elmesélte, hogy betették a 2,3 literes motort a prototípusba, nyomtak egy kövéret és a négy henger tépte-cibálta a kormányt.
Ekkor a Mazdánál nem azt mondták, hogy a volánnal párbajozni ugyanolyan férfias kihívás, mint asztal alá inni az orosz delegációt. Van többféle megoldás. Eloszthatják négy kerékre ezt az irgalmatlan erőt (pl. Golf R32 és Audi S3), esetleg eleve hátsókerekes autót kell gyártani (BMW 130i). Persze maradt a fronthajtás, de kitaláltak hozzá valami okosat. Utóbbiban a japánok régóta jók, mindegy, hogy a tengervízben megkötő betont, vagy épp jól vezethető fronthajtásos erőgépet kell összehozniuk.
Mechanikus gyógymód
A Mazda3 MPS-nek felírták receptre a differenciálzárat, amivel sikerült a nyavalya jelentős részét kikúrálni. Meglepő módon tényleg nem tekeri ki kezünkből a kormányt, bár van más trükk is. Például az első két fokozatban nem engedik teljesen eldurvulni a motorvezérlést, ezért a 380 Nm maximális nyomatéknál kicsit kevesebbel szaggathatjuk a féltengelyeket.
Látványszegény
Lehet, hogy nem a miénk néz ki a legvadabbul, de az utcán megeszi a szegecselt bőrjakósokat meg a kőlazákat is – mondták a kocsi külsejéről a bemutatón. A Mazda3 MPS ugyanis semmit nem mutat ahhoz képest, amit tud.
Kicsit szélesebb a sárvédő, hátul látni egy vaskosabb csövet krómvéggel, elöl meg a lökhárítót szabták kicsit rámenősebbre, de ezt mind a sajtóanyagból másolom ide. A 18 colos felni sem tűnik nagynak, pont jól áll neki.
Felfal mindenkit
Ezért is olyan meglepő, ahogy az autó gyorsul, fordul, lassul. A decens és csinos autó valójában egy igazi állat. Nem mondom, domesztikált négylábú, sose bömböl az éjszakába, beéri kevéssel és csak akkor fékezhetetlen, ha a gazdi is úgy akarja. Már a hangja, főleg a kipufogóhang jelzi, hogy itt most nem egy újabb GTI ficsúrról van szó.
Rajtoláskor befog a sperr, szép párhuzamos csíkokat húzhatunk mindkét kerékkel. Az egyes arra elég, hogy észleljük a füstöt, a kettes nem tart százig, csak harmadikban van meg, 6,1 másodperc után. Az elsőkerekes konkurensekre a Mazda ezzel szépen ráver jó néhány tizedet.
Mennyi van beleírva?
Gyerekkoromban mindig az üvegre nyomtuk az orrunkat, hogy mennyi van beleírva egy autóba. A Mazda3 MPS kilométerórája 280-ig tart, és az ígéret jó részét be is váltja, a gyári vége 250. Az a nagyon kemény, ahogy 180-ról 250-re gyorsul az autó, amikor kollégám 210-nél ráváltja a hatodikat és elvarázsolva nézem az órát, hogy ez még mindig bírja.
Később cserélünk a vezetésben, és ugyanezt játszom. Ötödikben kimondottan rúg az autó, ahogy ellő 160-ról. Kanyar jön, de ez az autó más dimenzióban megy, 227-nél maradok a gázon és a balkanyarból már 240-nel jövünk ki. Üres a pálya, nem kell sokat várni arra, hogy a mutató elhagyja a 250-et, majd a 260-at. Ennél gyorsabban egyszer mentem életemben, de a Porsche 911 Turbóban a bő 280-nak más a helyiértéke.
250: nem tűnt istenkísértésnek
És amikor óra szerint 260-nal gyaláztuk a belső sávhoz szokott germán felső kategóriát, egyikünknek sem jutott eszébe, hogy ez istenkísértés volna. Másfél tonna csúcstechnikában ülünk, és azon morfondírozunk, hogy vajon lesz-e több, mert a mutató 240-ig meg sem torpan.
Közben nem üvölt rám a családapa, hogy két árva marad utána a hülyeségem miatt. Őrület, hogy autópályán mennyire semmit nem érezni a sebességből, ezt eddig csak nagyobb és drágább autók tudták ilyen szinten. A kis forgalmú és korlátozásoktól mentes bajor sztrádán a 240-re 160-180-at tippeltem volna. Az RX-8 motorja nagyon különleges, de kanyarban sincs attól a vadságtól, amit ez a turbó hoz, ráadásul kevés benzinből. A teljes tesztflotta átlagfogyasztása 11 liter körül mozog az elmúlt hetek alapján, persze tartósan 240 felett ez jóval több.
Jövőre jön, 8 millió alatt
Itthon csak jövőre fűthetünk be a többi kompakt sportmodellnek a Mazda3 MPS-sel. A japán nagymenő 2007 elején jelenik meg itthon, 7,5 és 8 millió forint közötti áron.