Szépen megnőtt a tavalyi modellváltással az Opel Zafira: hosszban 15, szélességében 6 centiben mérhető a növekedés. Ám testessége mégsem látszik, mert öt centivel megkurtították a magasságát. De valójában mekkora is az egyterű?
Legtöbbször a vezess-nél álteszteléssel magunk vagy kollégáink valamelyike foglal helyet alkalmi percekre a hátsó üléseken. Sokat így nem tudunk utazni, valódi tesztre ez a módszer aligha jó. Csak annyi derül ki, az adott kolléga elfér-e vagy sem. Ezúttal azonban úgy adódott, hogy péntek este hatan terveztünk közös vacsorát. Máskor két autóval vagyunk kénytelenek menni, 5-1, 2-4, 3-3 kiosztásban. De most itt a Zafira, ami elvileg hét személyes. Ugye, milyen jó is nekünk?
A felnőtt próba
Így hát bátyám és kedvese, a barátom és a párja illetve barátnőmmel mi ketten nekivágtunk, hogy meglátogassunk egy jó olasz éttermet. Amíg négyen voltunk, nem is volt gond: bődületes hely mindenkinek, mögöttünk 645 liternyi hely a csomagtartóban. Utóbbit most nem használnánk, a csatlakozó két barát számára inkább a padlóban lapuló ülésekre lenne szükség. Nosza.
Kiszedem a csomagtartó-takaró merevítését, felhajtom a szőnyeget, és már ott van előttem két fül. Húzom, de az ülés csak nem jön: megszorul az középső sor miatt. Megyek a hátsó ülések oldalához, hogy előrébb toljam őket. Kar meghúz, középső ülések ütközésig előre. Én meg vissza hátra, húzom a füleket, továbbra is semmi. Még mindig beakad a nagy truváj a második sor padjába. Kezd idegesíteni ez a dolog. Mit rontok el?
Újra előre, de most már a vezetőüléshez, azt is előre húzom. Megkerülve az autót, ugyanezt megteszem az anyósüléssel is. Egy kis mozgás mindenkinek kell… Majd vissza középső padhoz, újabb centiket nyerek, ahogy az is előrébb csúszik. Végre ki tudom nyitni a hátsó üléseket és beszállunk.
Hatan odabenn
Végre úton! Odafelé úgy ültünk be, hogy a fiúk egymás mögött sorban és a lányok ugyanígy, optimalizálni próbáltuk a kényelmetlenséget. Hát ez nem jött be! Mind a vezetőülést, mind a középső ülést előrébb húztuk az ideálisnál, hogy leghátul se legyen olyan, mint egy kalodában. Négy-kettő arányban rosszul ültünk: két lány nem panaszkodott.
Elpusztítottunk némi zöldség- és olasz bablevest illetve pár tányér pasta bolognesét és pizza prosciuttót, majd kellően jó hangulatban nekivágtunk a hazaútnak. Ezúttal azonban máshogy osztottuk ki a helyjegyeket. Mögöttem Edina és Gergő, a jobb oldalon viszont Zsuzsi, András és Szilvi osztoztak a hosszúságon. Na, ez már jobb! Még evés után is!
Most már négyen ültünk jól és csak a leghátsó sorban volt kényelmetlenebb. Rövidtávon nincs gond, de hosszabb utat csak részegen-félálomban vállalt volna be a két hátsó utas. Ha magasabban lenne az ülőlap, vagy mélyebb lenne a padló, javulna a helyzet, jelenleg a felnőttek felhúzott térddel görnyednek, pedig a vacsi jó volt… De fiataloknál ez sem akkora gond, mi például jól szórakoztunk, sok jóember kis helyen is elfér.
Hogy mégis miért feledhető mindez, és miért nagyon jó autó a Zafira? Katt a második oldalra, ott kiderül
A gyerek próba
Családunk hamarosan kis csöppségekkel bővül. Nosza hát, rávettem a jövendőbeli anyukákat nézzék meg, nekik jó lenne-e a Zafira. Elő a babakocsit, meg a gyerekülést! Bár a kihajtogatható ülés mechanizmusát nem tartották a legegyszerűbbnek, de megbirkóztak vele és imádták a Zafira tágasságát, hogy akár heten is együtt lehet a család.
A sok rakodórekesz és a mindent elnyelő csomagtartó is kedvükre való volt. Más autónak talán gondot jelentett volna egy ekkora babakocsi, még ha össze is lehet csukni, de a Zafirának ez rutinfeladat. Nincs gáz még akkor sem, ha vinni akarunk némi műanyag kismotort, homokozóvödröt, a pelenkástáskát, és a bevásárlókosarat is. Befér minden.
Kellően tágra nyílnak a hátsó ajtók. Ez miért fontos? Normál esetben nem nagyon tűnik fel, de ha egy hordozóval egybeépített gyerekülést akar betenni az anyuka, akkor már nem mindegy, mekkora a nyílás. Itt viszont akad tér elég.
Apa is szereti
De nehogy már csak nekik legyen jó! Engem mint apajelöltet és a férfilakosság többi tagját is legalább ugyanilyen súlyos érvekkel győz meg a hétszemélyes Opel. Az 1,9-es dízelmotor könnyedén bír a kasztnival, nem csoda, hisz 150 lovas. Rendesen húz alulról, és csak nagy ritkán kell 2500 fölé pörgetni, pedig ez sem jelent gondot. Úgy forog, mint egy benzines. Sajnos az étvágya viszont egy dagié, normál – nem budapesti – használat mellett 8,5 liter gázolajat pusztított 100 kilométerenként. Ez pedig sok.
Viszont teljesen feledhető, hogy egy buszban ülünk, nyugodtan kergessük meg a szerpentinen is a járgányt. Én kellemesen csalódtam a futóműben. Viszont egy automatával inkább kiegyeznék, egyfelől annyi erőtartalék van a motorban, hogy fölösleges a kapcsolgatás, másfelől ez a mostani olyan hosszú utakon jár, hogy már kényelmetlen használni. A lányoknak ez nem tűnt fel, ők szimplán jelezték, hogy csak az azért hiányzik az automata, mert az jó szokott lenni.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4 / 8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320 / 2000-2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 202 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 165 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4467/1801/1645 |
Tengelytáv (mm) | 2703 |
Csomagtér (liter) | 645 / 140 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1645/567 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 088 000 |
Konkurensek (forint) | VW Touran 2.0 TDI: 7 337 200 |
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D: 6 373 000 | |
Renault Grand Scenic 2.0dCi: 6 780 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromos ablakok, elektromos tükrök, szervokormány, automata légkondicionáló, ABS, négy légzsák, könnyűfém felnik, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Rendkivül parktikus jármű az Opel Zafira. Jól belakható utasterével és kitűnő motorjával az egész család kedvében jár. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |