Teszt: Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI

Ha csak egy kicsit is kedveljük anyóspajtást, akkor nem a szomszéd kaszájának kiegyenesítésével kezdünk neki a probléma megoldásának. Ha meg ne adj’ Isten még jóban is vagyunk vele, akkor egy kis bútorcipelés nélkül nem fogjuk megúszni a kényelmesebb jövőt.

Legjobb, ha mi költözünk el, vagy neki találunk egy másik ingatlant. Esetünkben a főhős az önkéntes száműzetést választotta, így a több évtized alatt összegyűlt holmik eltüntetésére ki kellett találni valami működő módszert. Nem kísérleteztünk teleportálással és egyéb boszorkányságokkal, maradt a hagyományos módszer: szerelés, cipelés, pakolás…

Akinek nem is kéne

Persze egy igazi, színes, szélesvásznú költöztetést nem mertünk bevállalni profik nélkül, meg hát a több száz kilós bútorokkal is küzdjön, aki akar, nekünk elég a kínai váza által okozott stressz, ami mellé nem hiányzik még egy kiadós sérv is. Szóval voltak erős emberek is, persze ők is autóval. S persze ők is Sprinterrel. Igaz, az még egy korábbi eresztés gyümölcse, de gazdája szerint az eddig megtett több mint 500 ezer kilométer alatt nem volt rá panasz.

Sofőrjük irigykedve nézte az új, nagy sárga vasat, de aztán hamar meggyőzte magát arról, hogy ez neki nem is lenne igazán jó. Persze igaza van, ezt a jószágot nem is neki találták ki.

A szakik szerint költöztetéshez hátul dupla kerék és magasított ponyva illik, és a nagyméretű kabin is csak úri huncutság a szemükben. Legjobban mégis a visszapillantóba integrált irányjelző miatt aggodalmaskodtak, máris azt tippelgették, hogy egy szűkre vett belvárosi kapubejáróban araszolva mennyit bukhatnak egy elnézett centin.

Párizsi, kakaó, Kőbányai

A duplakabinos, platós jószág elsősorban a lakás- házfelújító brigádokkal dolgozó vállalkozóknak lehet jó választás. Persze csak azoknak, akiknek jól megy a bolt, és ki tudják fizetni az általunk kipróbált, extrákkal rendesen telezsúfolt Sprinter tízmilliós árát. A platóján megfér a cement mellett a betonkeverő, néhány lapát, a járólap, de még egy irdatlan méretű Yacuzzi-kád is gond nélkül felzsuppolható.

A kabinban pedig vidáman elférnek a szorgos munkások is, akik a hátsó ülés felhajtható ülőlapja alá akár több rekesznyi seritalt is elrejthetnek a szívtelen művezető elől. Ha a hátsó sorban utazóknak nem is, de az elöl ülőknek fejedelmi kényelmet kínál a Sprinter. Az első sorban kényelmes ülések, hatalmas tér kényezteti az utasokat. Nem lehet panasz a műszerfalra sem, hiszen az személyautóban is megállná a helyét, slusszkulcsa pedig tök olyan, mint bármelyik nemrég nálunk járt csillagos kistestvéréé.

A következő oldalon izzadásgátlásról, átverős lámpáról, gyermekmunkáról és a szerencsésen megmenekült Anyósról írunk


Tárolórekeszekkel is bőkezűen bántak a gyárban, jutott külön hely a szerszámoknak, a plató két oldalán zárható dobozban szintén rengeteg csörgő-zörgő kacat elfér, az ajtózsebekben gyári szerelőlámpa, a jobb első ülés lábánál pedig egy tűzoltó-berendezésnek is jutott hely.

A méret a lényeg

Nekem már első pillantásra belopta magát a szívembe, és nem csak azért, mert így nem kellett 265-ször fordulni szerencsétlen 45 éves Land Roverrel. Tisztességes méretei vannak, megpakolva is szépen halad, bár nekünk nem sikerült túl nehéz cuccokkal megtölteni a platót. Az aggódó német mérnökök még biztonsági berendezésekkel is rendesen kitömték.

Jutott bele számtalan légzsák, menetstabilizáló elektronika, a bi-xenon fényszórók mellé pedig még kanyarfény is. Bár fényszórója még nem annyira intelligens, mint pl. az E-osztályba épített rokona, de bőven többet tud, mint amit elvárnánk egy teherautólámpától. Este, leállítás után még világít egy keveset, míg a megfáradt sofőr, kezében a hideg, a nap végére tartogatott jutalommal el nem tűnik a ház kapujában.

Hátszag ellen is véd

Légkondija nyári napokon még attól is megóvja a sofőrt, hogy az építkezésre érkezés előtt elájuljon a munkások osztályáról előretörő hátszagtól, mert nekik is igazságosan juttat a hűsítő fuvallatból. Így csak a hazaút okozhat ebből adódó konfliktushelyzeteket.

Hátulja aránylag felejthető, hacsak a bitang méretű platótól nem szöknek könnyek a szemünkbe. Illetve egy érdekes része mégis van, ez pedig a hátsó lámpa. Mikor először megláttam, kivert a hideg veríték. A tréfáskedvű dizájnerek olyan lámpaburát álmodtak, ami első blikkre éppen úgy néz ki, mintha össze lenne törve. Aztán jobban megnézve már nem ennyire vészes, de továbbra sem szép.

Egy szörnyű nagy baja van, családi autónak elég nagyra sikeredett. A plató is útban van, ritkán tudnánk megtölteni, bár mobil játszótérnek remekül használható. A költöztetés során agyonhajszolt gyermekmunkásoknak is tetszett a vas, néha elképesztő artistamutatványokkal borzolták a szüleik idegeit. Néhány nap alatt annyira belejöttünk a költöztetésbe, hogy rögtön három család főhadiszállását is áttettük egyik kerületből a másikba.

Az Anyós azóta is remekül megvan új otthonában, mi pedig boldogan élünk míg meg nem halunk. Vagy míg újból költözködni nem kezdünk.


Műszaki adatok – Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2148
Furat x löket (mm) 88×88,3
Hengerek / szelepek száma 4/4
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 150/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 330/1200-2400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) n.a.
Végsebesség (km/h) 157
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,8-13,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,7-8,7
Vegyes (l/100 km) 9,2-10,4
CO2 kibocsátás (g/km) 245
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 6830/1990/2350
Tengelytáv (mm) 4325
Csomagtér (liter) Szörnyen nagy
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2800/
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75
Gumiméret 235/65 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 770 000
Konkurensek (forint) Renault Master 5 815 000
Tesztelt autó ára (forint) 10 019 191 ÁFÁ-val
A szériafelszereltség fontosabb tételei Légzsákok, tempomat, ülésfűtés, xenon lámpa, kanyarfény, klíma
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Öröm lehet vele dolgozni. Szép, kényelmes, megpakolva is remekül szalad és még az étvágya sem vészes. Kár, hogy akkora, mint egy tankhajó és nem férne be a garázsba.
Pontszám (max. 10) 9.0 pont