Korábbi fogadkozásaink, negatív tapasztalataink, valamint a barátainkat ért balszerencse ellenére, idén ősszel is a lassan kamasszá cseperedő, 14. életévéhez közelítő északi szomszédunkba, Szlovákiába indultunk látogatóba. Hiába, nem tudunk haragot tartani, és a Tátra vonzerejére a kultikus, ex-csehszlovák élelmiszerek népszerűsége is rátett egy lapáttal.
Útitársunk ezúttal egy nagybendőjű, első blikkre igen kényelmesnek tűnő francia volt, aki még falánknak sem bizonyult. A kitérőkkel elég hosszúra sikeredett úton, telepakolva is beérte egészen kevéske gázolajjal.
Jan Becher csodálatos találmánya
A határátlépés után hamarosan el is jött a bevásárlóturizmus első epizódja, az éhenkórász csorda kereskedelmi mennyiségű édességgel, sörrel, Becherovkával, (tudjuk, ez nem szlovák) sajtokkal és halsalátával próbálta megtömni a kocsit. Kevés sikerrel, mert még ezután is akadt bent hely bőséggel. Később spontán háziverseny alakult ki az autóban, amelynek célja a bevásárolt dobozos sörök minél kreatívabb elrejtése volt, az ezután következő műsorszám pedig a hátsó utasokat megörvendeztető műanyag asztalka rendeltetésszerű használata. Természetesen menet közbeni halsaláta majszolással.
Vakrepülés
Egy időben francia gyártóknál kedvelt megoldás volt, hogy a klíma mellé, fémgőzölt, hővédő szélvédőt építettek a kocsikba. Azonban úgy tűnt, erről a szokásukról a műszerfalra GPS-t biggyesztők legnagyobb örömére már sikerült leszokniuk. De nem. Sajnos külső antenna nélkül, a Berlingóban is használhatatlan volt a műszer, annyira lerontotta a vételt a fémgőzölt üveg.
Bátorságpróba
Hátul mindkét oldal saját tolóajtóval sokkolhatta magát, a kilincs sajátos kialakítása miatt. Ajtózárásnál a fogantyút megragadva, közvetlenül mielőtt becsukódik a tolóajtó az utas ujjai rettentő közel kerülnek az elvesztéshez. Persze csak optikailag, hiszen egy vékonyka műanyag lap megóvja a becsípődéstől. De látszatra valóban bátorságpróba íze van a dolognak, még a sokadik sikeres ajtócsukás után is megbizseregteti az ember gyomra tájékát. Ezt hasonló autókban, például a Fiat Doblóban, valahogy okosabban csinálták.
A következő oldalon kiderül, hogyan támadnak a gyógytornászmaffia emberei a Berlingo gyanútlan utasaira.
Ha már a stresszelős ajtónál tartunk, indulás után is minden alkalommal összerezzentünk, mikor az ajtók önműködően bezáródtak. Mindezt olyan csattanás kíséretében, amiről leginkább egy villanymozdony főkapcsolójának hangja jutott eszünkbe.
A gyógytornászmaffia támadása
Menet közben a hátsó traktusból néha elkeseredett siránkozások hangfoszlányai törtek előre. Többen összeesküvés elméletet szőttek, amelynek értelmében a kényelmetlen, hátfájdítós üléseket minden bizonnyal a zsírgazdag gyógytornászmaffia tagjai rendelték meg a Citroën mérnökeitől, annak reményében, hogy majd a hosszú utazások alatt lerokkant áldozatokat busás haszon fejében gyógyítják meg.
Ők, – mármint a hátul méltatlankodó tömeg – amúgy kényelmesen elfértek a puha fotelekben, vállban is volt elég hely, és még a lábtérre sem lehetett egy rossz szavuk sem. Rájuk lehetne fogni, hogy csak hisztiznek, de ez nem igaz. Valóban, hosszabb útra vagy mi nem vagyunk alkalmasak, vagy a kocsi ülései.
Hangszerkölcsönző
Hazaindulás előtt még túlestünk a fotózáson is. Azért ekkor, mert néhány fiatalkorú olvasónk így már nem szembesül a csomagtartóban felhalmozott, ipari mennyiségű alkoholtartalmú ital sokkoló látványával. Ez jót tesz az egészséges lelki fejlődésüknek, mi pedig nem járunk elöl rossz példával.
Hogy csurig kitöltsük a rendelkezésre álló rakteret, nem is volt elég öt ember csomagja, minden vacka. Kénytelenek voltunk kölcsönkérni még néhány hátizsákot, egy dobot, gitárt, citerát. A maradék helyre egy kazal furulya került, vegyesen néhány kavallal. Szóval rendesen meg kellett küzdeni, hogy ki lehessen rá tenni a megtelt táblát, de végül siker koronázta a kitartást.
Étvágyára nem lehet egy rossz szót sem ejteni, az összesen kilencszáz kilométeres utat megjárta 55 liter gázolajból, ami 6,1-es átlagot jelent. Ez fejenként alig 3 ezer forint, ami a teljesárú, retúr vonatjegynél jóval kevesebb. Mindössze a sofőrnek kell összeszorított fogakkal tűrni, amint a kocsiban innen-onnan sziszegő hangokat hall és erőteljes komlóillat csavarja az orrát.
Az 1,6 literes dízel ebben a guruló, üvegezett fémdobozban, aminek tervezésekor nem elsősorban a jó aerodinamika elérése volt a cél, tisztességesen megállta a helyét. A kocsi a méreteihez képest nem szalad rosszul, de fergeteges élményt nem nyújt. Legfeljebb a két tankolás között megtett út hosszával tudja elkápráztatni a gazdáját.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75 – 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | 4 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 66(90)4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 215 / 1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,9 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 143 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4137 / 1724 / 1819 |
Tengelytáv (mm) | 2693 |
Csomagtér (liter) | 624 / 2800 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1311 / 624 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 185 / 65 R 15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 830 000 (Most 3 830 000) |
Konkurensek (forint) | Fiat Dobló Panorama 1.3 Multijet Family / 4 050 000 |
Renault Kangoo | |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 830 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Légkondicionáló, elektromos ablakok, légzsákok elől, hővisszaverő szélvédő, ködfényszórók |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Francia autóhoz mérten kényelmetlen ülések, tágas belső, mindent elnyelő csomagtartóval. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |