Régebben a japán autógyártók erénye kimerült a megbízhatóságban, az emocionális vásárlók nagy része így kénytelen volt egy ergonómikusabb és kicsit életszerűbb német vagy egy érzelmesebb francia termék közül választani.
Igaz, a japán motorok keveset fogyasztottak, sportosak voltak, és rengeteget kibírtak – ez a tulajdonság mégsem volt elegendő ahhoz, hogy lenyomják, vagy egyáltalán beérjék a konkurenciát. Hiába, az emberek a kényelmet szeretik, adnak a külsőségekre, és nem bírják, ha mindennap egy Star Trek-ből ismerős, szekrényméretű, elektroncsöves számítógépet kell vezérelniük, ha már egyszer feltalálták a laptopot is.
Hiába volt Japán a csúcstechnika hazája, ha a marketingkörítés pocsék volt! Mostanra talán sikerült váltani, ennek ékes bizonyítéka két tesztalanyunk is: a Mazda3 és a Honda Civic.
A sportos és a sportosabb
Felettébb érdekes, hogy egy erősen konzervatív előd után az autópiac legkirívóbb autója lett a Civicből, de viszik, mint a cukrot, a népeknek bejött a váltás. A korábbi Civic-rajongók is örülhetnek, mert a sportos vérvonal is kezd visszatérni, már ami a formát és az összhatást illeti. Mi ugyan a létező leggyengébb motorral kértük most el, de a génállománnyal még a silány motorerő sem tudott mit kezdeni.
A Mazda sem öreges, csak jelen esetben a 3-as sorozat kevésbé izgalmas. Egyáltalán nem kívánja a sebességet, de aztán hirtelen beugrott a Ford Focus és a Mazda3 közötti rokonság. A Ford még mindig az egyik legstabilabb futóművet építi a Focus alá, amiből érzésre jutott a Mazdának is. Nehezebb felhergelni, de talán még a Hondáénál is stabilabb, ha belelendülünk.
Belépők, de nem gyengék
Még mindig tartom azon kijelentésem, miszerint irtózom és gyűlölöm az alulmotorizált tesztautókat. Ehhez képest a Mazda és a Honda is a létező leggyengébb motorral került hozzám, így borzasztóbbnál borzasztóbb kínokat kezdtem vizionálni. Szerencsére csak részben váltak valósággá.
A két motor közül a kisebbik és gyengébbik Honda tűnt sportosabbnak, aminek egyszerű a magyarázata. Gyengécske, 83 lóerős motorja (a Jazzben is ez van) meglepően pörgős, kicsit ideges, nyoma sincs a környezetvédelmi normák miatti lomhaságnak, ami a németeknél (főleg az Astránál) szinte minden vezetési élményt kiöl az autókból.
A pörgős motor mellett a másik trükk a hatsebességes váltó, ami igazán meglepő egy ilyen motorhoz párosítva. Kár, hogy ez nem divat más gyártóknál. Itt pedig az a kár, hogy a hatsebességes váltó ellenére nem lehet alacsony fordulatszámmal autózni, mert rövidek a fokozatok.
Eme apró csellel – városi környezetben – sikerül elhitetnie velem, hogy nem is olyan gyenge ez az 1,4-eske, sőt egész élvezhetővé vált a Civic, mondhatni sportos érzéseket ébresztett bennem. Valójában 14,6 másodperc kell, hogy felküzdjem 100-ig, és amint kitévedtem vele a betondzsungelből, máris ráébredtem, hogy az erő valaki mással van. Pörgetni kell, de nem jön félelmetes erőhullám feljebb sem.
Ítélethirdetés a következő oldalon
A Mazda ehhez képest 1 lóerővel erősebb, és egytizeddel jobban gyorsul 100-ra, kevésbé pörgős és ötsebességes a váltója. Gyengébbnek tűnik, de egy lámpától elgyorsítva olyan fölénybe kerül az elején, hogy nem tudom, mikor szenvedi vissza a lemaradását a Civic. Jóval lomhábbnak, sőt szomorúan gyengének tűnik a Mazda, mégis kiegyensúlyozottabb.
Feszes vagy kemény?
A Civic keményebb a Mazdánál, ettől sportosabbnak érezni, ergo gyorsabb kanyarvételt kíván. Élvezni vele a városi cikázást, a kanyarról-kanyarra repülést. Aztán átülök a Mazdába és minden megváltozik. A Mazda sokkal többet tartogat annál, amit elsőre kinéznénk belőle. Nem kemény, hanem pont elég feszes, kellően tompítja a kisebb úthibákat, mégis iszonyatosan stabil. Minden szempontból ez a jobb futómű, őt egyértelműen jobb vezetni.
A kisebb a nagyobb
Majdnem 20 centivel rövidebb a Civic a Mazdánál, mégis tágasabb annál. Nagyobb lábhely, tágasabb fejtér és több mint 100 literrel bővebb csomagtér szól mellette. A Mazdában valahol elveszik a tér a Hondához képest, tippre a lökhárítók nyújtott vonalában keresném az elveszett centiket.
Hogy csinálja a Honda? Az illesztések lazábbak, a műanyagok, az ajtókárpitok inkább csak oda vannak ragasztva, nem keltenek igazán tartós benyomást. A Mazda sokkal masszívabb, zömökebb hangulatot ébreszt, szemre is jobban tetszik.
Más tészta, hogy a Civic sokkal izgalmasabb, és űrhajós kinézete ellenére ugyanolyan jól használható, mint a másik. Ez sokat nyom a latban. A Mazda ehhez képest kommersz tömegtermék, amit csak a rádió piros futófényével próbálnak izgalmassá tenni. Mennyire kár érte.
1 liter mínusz
Családi autókról lévén szó, sokan adnak a fogyasztásra, amiben az adattáblák szerint a Honda 1 literrel jobban áll. Ezt az egy litert nálunk felemésztette a dinamikusabb tempó, így mindkét autó 9 literrel futotta a tesztutat.
De melyik a jobb?
Az első benyomás egyértelműen a Honda felé billentette a mérleg nyelvét. Pörgősebb, izgalmasabb, tágasabb. Aztán jött a Mazda, ami inkább nyugtatólag hatott rám, és tartósabbnak is ígérkezik, ami természetesen ronda szubjektív ítélet. Ráadásul egyértelműen jobb a futóműve a hazai viszonyok között. Tehát már alig vezet a Honda, ha még vezet egyáltalán.
Felszereltségben mindkettő jó, árban már kevésbé. A Civic 4,24 millió, a Mazda3 4,5, bár akcióban van rá félmilliós kedvezmény. Csak hajszálnyi előnnyel ugyan, de én mégis a Hondát választanám.
Adatok és árak a következő oldalon
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1339 | 1349 |
Furat x löket (mm) | 73 X 80 | 74,0 X 78,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 61(83)/5700 | 62(84)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 119/2800 | 122/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,6 | 14,5 |
Végsebesség (km/h) | 170 | 169 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 7,6 | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 139 | 157 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4245/1765/1460 | 4415/1755/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2620 | 2640 |
Csomagtér (liter) | 456 | 339 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1240/410 | 1265/525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 | 55 |
Gumiméret | 205/55 R16 | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 1.4 Comfort: 4.240.000 | 1.4 MZR TE: 4.499.000 |
Konkurensek | Opel Astra 1.4 Enjoy: 4.152.000 | Opel Astra 1.4 Enjoy: 4.152.000 |
VW Golf 1.4 Perfekt: 4.213.600 | VW Golf 1.4 Perfekt: 4.213.600 | |
Toyota Corolla 1.4 Sol Plus: 4.200.000 | Toyota Corolla 1.4 Sol Plus: 4.200.000 | |
Kia Rio 1.4 EX Plus: 3.435.000 | Kia Rio 1.4 EX Plus: 3.435.000 | |
Tesztelt autó ára | ||
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, központi zár, vezető és utasoldali légzsák, oldallégzsák, függönylégzsák, automata légkondi, CD-s rádió (MP3), 16 colos acéltárcsa | ABS, központi zár, vezető és utasoldali légzsák, oldallégzsák, függönylégzsák, automata légkondi, CD-s rádió, 15 colos acéltárcsa |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Sportosabb, mozgékonyabb, tágasabb, viszont gyengébb minőségű. | Kényelmesebb, nyugodtabb, jobb benyomást kelt, de unalmasabb. |
7,75 pont | 7,5 pont |