Teszt: KIA Carens 2,0 CRDi

Legnehezebben az a piros orrú, gyári hibás Rudolf típusú kelt el. Fél áron. Mindegy, a nyári kollégának csak jó lesz valamire. Mikulás jól nevelt ember hírében áll, így nem feszegette többet ezt a témát.

Négylábúi helyett nemrég motorizált járgányt vásárolt magának. A rénszarvasok is lelassultak, meg ő is öreg már ahhoz, hogy ilyen cudar időben nyitott járművel száguldozzon, és a meló is egyre több. Sokat töprengett, milyen márkájú autót vegyen. Nem hagyta magát holmi európai, vagy amerikai szülők által tervezett vassal korrumpálni, így bölcsen egy dél-koreai autóra esett a választása. Oda úgysem kell szállítania édességet, így nem zaklatják majd a kocsiért cserébe extraajándékokért.

Persze igényei azért voltak. Megy az üzlet, és segítőkkel dolgozni jobb, mint egyedül, tehát a vállalkozáshoz tágas vasat kellett beszerezni. Az ár nem volt annyira fontos, belefért az 5 799 000 forintos autó is, mert amióta tejcsokoládé helyett kakaós tejbevonóból készülnek a Mikulás-csokik, rengeteget tud spórolni a beszerzési költségen. A plasztik virgácsot pedig Kínából hozatja. A Mikulás szociálisan igen érzéketlen, ha más kultúrák gyermekeinek kizsákmányolásáról van szó.

6 óra 30 perc – Készülődés

Már muszáj felkelni. Mivel ruhatára meglehetősen egysíkú, sokat nem töpreng azon, mit is vegyen fel. Ma is piros gúnyát ölt magára. Sminkkel sem törődik, a borvirág évtizedek óta a szériafelszereltség része. A reggeli pálinka azonban most elmarad, hiszen hamarosan egy 5+2 személyes gépkocsi volánja mögött fog pöffeszkedni. Nem jó ez így, dünnyögi, és bánatosan gondol vissza a rénszarvasokra, a szánra, a laposüvegre.

Rosszkedve azonban hamar elillan, hiszen tetszik neki az új, motorizált szerzemény. Ugyan korábban sok rosszat hallott a távol-keleti formatervekről, de amit most a ház előtt lát, az tetszik neki. Nemcsak kívül, hanem belül is.

7 óra 00 perc

Kell a sok ülőhely, – gondolja, miközben az autóhoz csoszog. Ma próbaidős télapótanoncok is besegítenek, így Mikulás fél kézzel varázsolja elő a csomagtartó aljából a szükséges plusz két ülést. Nincs velük sok gond, ülésenként csupán egy hevedert kell megragadni, cibálni egy kicsit és már elsőre sikerül a mutatvány. Ügyes, gondolja a nagyszakállú. Kicsit távolabb áll, méregeti a kerekeket. Jövőre talán beruház egy collal nagyobbakra, ami jobban illene egy ekkora géphez. Vagy ír a Jézuskának, hogy hozzon ő.

A vezetőülésben nem okozhat kényelmetlenséget a nagy has sem, hiszen a kormány állítható az új szerzeményben. Bár sajnos csak fel-le lehet mozgatni. Mindegy, majd reggelente nem malacarcot fog ropogtatni, hanem áttér az ápdét madáreleségre. Ettől vonásai ismét szigorúvá válnak. Aztán az autóba huppanva rögvest visszatér a jókedv, hiszen az utastér kialakítása is ízlésesre, barátságosra sikerült, a Mikulás keze mindenhol formás, jó minőségű anyagot érint, és még tempomat, valamint kormányról vezérelhető CD-s rádió van az autóban. A fránya gombokat még szoknia kell, hiszen kövér ujjaival néha akkor is hozzájuk ér, amikor ezt nem szeretné.

Következő oldalon kiderül, hol van a csoki, mit szeretne a Mikulás és, hogy milyen kegyetlenségekre képesek a karampuszok


7 óra 45 perc – Ide nem férünk be!

Befutnak az első munkások. Döbbenten nézik az autót: ebbe fogunk ennyien beférni? Biztosan leér az alja, lassan megy majd és hasonló dolgok miatt aggodalmaskodnak, de úgy érzik, az első munkanapot nem kezdhetik a főnök nyaggatásával. A segítők bölcsek. Persze azért krampuszékat a pirossapkások a hátsó sorokba kényszerítik.

Hiába, ők vannak többen, könnyen elnyomják a hátrányos helyzetű segédeket, akik gyorsan meg is torolják a sérelmet: kegyetlenül lefejeznek, majd jóízűen elfogyasztanak egy csokimikulást. Rossz belegondolni, mit tehetnek a krampuszok a komisz gyermekekkel, ha elkapják őket. Talán még egy matek röpdolgozat megírattatásától sem riadnának vissza.

8 óra 00 perc – Indulás

Minden összeállt, személyzet a fedélzeten. Illetve csak egyetlen apróság kerülte el a csapat figyelmét. Nem maradt hely a hatalmas, csokoládéval, dióval, mogyoróval töltött zsáknak. Vagy a sok segítő, vagy a csomagok. A praktikus tetősínre szerkeszthető csomagtartóval ugyan áthidalható lett volna a probléma, de Mikulás nem gondolt időben a beszerzésére. Majd kér egyet karácsonyra, villan át az agyán, és nem jut eszébe, hogy a nagyobb kerekekhez is hasonló módszerekkel akart hozzájutni.

A Mikulásnak választani kell. Mivel alkalmi melósaival már jól összebarátkozott, a hátsó sorban morgolódó krampuszok nélkül meg a hosszú idők alatt fáradságos munkával kialakított imázson esett volna csorba, így inkább úgy döntött, hogy senkit nem rak ki. Kevés édességet visznek majd magukkal, és csokihordás helyett elmennek autókázni egy jót.

Ennek szellemében az autó sok-sok apró tárolórekeszét, fiókját, zsebét tömték tele ajándékkal, az ajtózsebbe pedig könnyedén becsúsztatták az A/4-es méretű „Jógyerek Excel-t”, majd nagy gázzal elindultak a Miklós-tető irányába. Ott aztán el is rejtették a sok édességet egy szikla mellé. Lehet keresgélni, mert pontosan itt szabadultak meg édes terhüktől.

Elinduláskor Mikulás még kicsit bosszankodott a lábbal működtethető kézifék miatt. Ki hallott még ilyen csacsiságot, morogta segítői felé, akik egyetértésükről biztosították a főnököt.

14 óra 47 perc – Száguldó Mikulás

A városban gyorsan haladtak, bár a Mikulás megfontolt ember, nem pörgeti a motort. Pontosan ezért a 140 lovas dízelre szavazott és hatfokozatú váltóval rendelte az autót. Igaz, ez menetteljesítmények terén csak hajszállal marad el a benzines adataitól, de jóval kevesebb üzemanyaggal is beéri, a messzi északon pedig trendi dolog a környezetvédelemre, fogyasztásra is odafigyelni, és a sajtósa szerint ebből ő sem maradhat ki. Nem is bánja, jó az a 305 Nm-es nyomaték a benzines 189 Nm-ével szemben.

Mikulás menet közben nagyon élvezte a kanyarokat, az ESP sokat segített neki, segítői viszont közel álltak ahhoz, hogy a kapucnijába ürítsék felkavart gyomruk tartalmát. Néhol azonban már a főnök is érezte, hogy a krampuszok nincsenek jó helyen a kisbusznyi autó legvégében. Oda inkább csak kistermetű és könnyű gyerekek valók. Hasonlóan vélekedtek a langaléta termetű patás rémek is, ők is inkább máshonnan szemlélnék az elsuhanó tájat, de hát így jár, aki a társadalom perifériájára szorulva, negatív főhősként, testi fenyítéssel, vesszőzéssel, rémisztgetéssel vesz részt a Mikulás-bizniszben.

Mikulás csak egy apróságot sajnált, hogy nem rendelt ülésfűtést az új járműbe. Az bizony elkelt volna, kellemesen melengethette volna az ülepét.

Az ajándékok azonban az átautózott nap ellenére is odakerültek az ablakokba, de hogy ez hogyan történhetett, azt csak a nagyszakállú tudja…


Műszaki adatok – KIA Carens 2,0 CRDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1991
Furat x löket (mm) 83×92
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103 140 / 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 305 / 1800 2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11
Végsebesség (km/h) 187
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,2
Vegyes (l/100 km) 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 165
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4545/1820/1650
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 422
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1556/599
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 199 000
Konkurensek (forint) Renault Grand Scenic 6 040 000
VW Touran
Mazda 5
Citroen C4 Picasso
Tesztelt autó ára (forint) 5 799 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Két első, oldalsó és függönylégzsák, hét ülés, klíma, elektromos ablakok, tükrök.
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Meglepően jó, tágas autó, amit már a kinézete miatt sem kell rejtegetni.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont