Teszt: Grand Cherokee 3,0 CRD

Persze odáig nem olvastam a papírt, ahol az 55 lóerő, és 110 Nm forgatónyomaték-többletről is énekel az irat, ennek a plusznak a megérzéséig csak az első indulásig kellett még kibírnom. Ezután már nyoma sem maradt a korábbi kedvetlenségnek, az autó remek tempóban kezdte hasa alá gyűrni az aszfaltot. Ekkor már halvány mosoly körvonalazódott a szám szélén, és lelki szemeim előtt – igaz, elhamarkodottan – a nyakig sáros pajtásaim képe derengett fel, amint gumicsizmában próbálják kitolni az autót a mocsárból.

Átváltozás

Amíg azonban eljutottunk a mátrai célig, még alaposan kiélveztük az autóval a városi létet is. Többek szerint egy hasonló autóban könnyen megy az átváltozás és hamar kopasz bérgyilkos módjára hasítja a sofőr a sávokat. Azért mi a buszsávban előzés, gyalogosriogatás, zebrán parkolás mesterfogásainak gyakorlásától inkább eltekintettünk.

A felelőtlen száguldozásnak mindössze az a tudat szab határt, hogy a Grand Cherokee fékje nem áll a helyzet magaslatán. Úgy éreztük, túl nagy falat neki a bő kéttonnás száguldó monstrum megzabolázása.

a videó a hirdetés után indul

Már nagyjából megszoktuk, hogy amerikai autó belsejében semmi jóra nem számíthatunk, így a Grand Cherokee utastere sem okozott akkora csalódást, hogy egy megértő pszichológus vállán kellett volna könnyezni miatta. Nagyjából ezt vártuk. Csúnyácska, famintázatú műanyagdíszítés a középkonzolon, óriási műanyagfelületek és persze az elmaradhatatlan bőrkárpit. Ezzel kapcsolatban egy jó barátomat idézném, aki szerint remek dolog a bőrülés, aminél már csak egy jobb ülés van, az ami nem bőrrel van bevonva.

Az elmaradhatatlan kolompolás (nyitott ajtónál) ebben az autóban is kísért, de már szinte hiányozna, ha nem lenne. Na, jó, ez nem igaz, a kutya sem bánkódna, ha véletlenül eltűnne.

Villanyváltó

Automatikus váltója és annak környéke a Jeep belsejének legimpozánsabb darabja és még használni is jó. Terepváltója már kevésbé férfias kinézetű darab, kezelése is sokkal könnyedebb, mint amivel a sima Cherokeeban volt dolgunk, itt akár egyetlen ujjal is lehet kapcsolni a felezőt, bár az ilyenkor az alváz felől érkező fura hangok könnyen megrémiszthetik az ijedős sofőrt.

A reklám után: izgő-mozgó vasdarabok, liftező pedálok, elmaradt iszapbirkózás. Maradjanak velünk!


Ördög tudja milyen méretű vasakat mozgatnak ilyenkor a motorok az autó hasa alatt, de a tisztességes áramfelvételük jól látszik a kapcsolás alatt hunyorgóra váltó belső világításon.

Jobboldali vezetés

Hála a középkonzol egy másik gombjának, autózás közben a jobb oldalon elől ülő utasnak is lehet némi beleszólása a vezetésbe. Az említett gombbal a pedálok magasságát lehet elektromos motorok segítségével állítgatni, így menet közben ennek a gombnak a nyomogatásával könnyen tréfát lehet űzni a vezetővel, csak ki kell húzni a lába alól a gázpedált, esetleg éppen alátolni, ha az utasok éppen úgy érzik, kicsit dinamikusabban kéne menni.

Persze ennek az apró, de annál mulattatóbb extrának nem ez az elsődleges funkciója, de megéri ezt is kipróbálni.

Apróbb kellemetlenségekkel találkoztunk a csomagtartó megtömésénél is, amelynek méretével ugyan nem volt gond, de akik nem nőttek elég magasra, azok nehezen juthatnak hozzá a csomagtér végébe csúszott cuccaikhoz. Ők két lehetőség közül választhatnak, vagy nekifutnak, és hassal bevetik magukat a csomagtartóba, és úgy piszkálják ki az áhított rakományt vagy nyitott hátsó ajtóval, rükvercben gyakorolják a nagy gáz, nagy fék kombinációt.

Elmaradt iszapbirkózás

Bár a fotózás idején a Mátrában jártunk, az autót még a favágók, erdészeti munkagépek által közepesen sújtott földútra sem mertük bevinni. Nem ide való ez a jószág sem, ennek inkább a könnyebb terep fekszik. Aránylag alacsonyan van a hasa, nehéz is, és a tesztautón lévő gumik sem igazán jók arra, hogy az ember lemerészkedjen velük a biztos aszfaltútról. Így nagy bánatunkra ismét kimaradt a sárdagasztás, aminek egyik oka, hogy nem lett volna fair az autóval szemben, ha aszfaltgumival szégyent vall, és azt írjuk meg, a másik pedig, hogy az elakadt Jeep mentéséhez nem jó érzés magában kárörvendően röhögő traktorost keríteni.

Hasonlóan hitvány utakon már a kisebb, de egyértelműen terepjárósabb Cherokee jóval élvezetesebb útitárs volt. Bízzunk benne, hogy egyszer végre olyan terepjárót is kapunk tesztre , amivel valóban ki lehet menni szörnyű mocsarat túrni.

Szóval, ha karácsonykor egy ilyen jószág kulcsait lelnénk a fa alatt, boldogságunk többé-kevésbé őszinte lenne. Persze ha a 13 milliós vételárat ki kéne kifizetni, akkor azért tudnánk okosabban is választani. Szebbet is, jobbat is. Olcsóbbat is.


Műszaki adatok – Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2987
Furat x löket (mm) 83 x 92
Hengerek / szelepek száma 6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 160 218 / 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 510 / 1600 – 2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9
Végsebesség (km/h) 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,7
Vegyes (l/100 km) 10,3
CO2 kibocsátás (g/km) 272
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4750/1870/1740
Tengelytáv (mm) 2780
Csomagtér (liter) 978 – 1909
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2210/
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 245/65 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 13 000 000
Konkurensek (forint) Land Rover Discovery3 TDV6 12 380 000
Toyota Land Cruiser Land Cruiser 3,0 D-4D
Tesztelt autó ára (forint) 13 000 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Elektromos ablak, tükör, ülés, kétzónás klíma, tolatóradar, ülésfűtés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Remek V6-os motorral felszerelt szerethető batár, nem túl barátságos kabinnal, gyengécske fékkel.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont