Ismét túl vagyunk a bejglizabálós, estehányós, rokonlátogatós, karácsonyfa-leégős, ünnepnapokon. A Jézuska ezúttal sem hallgatta meg a kérésünket – legalábbis én nem találtam meg a Sport EVO-t, most is hagyományos ajándékok tűntek elő a karácsonyi csomagolásból. Az ing és a zokni mellett azért autót is kaptam karácsonyra, na nem örökbe, hanem egy Note-ot a Nissantól, az ünnepekre. Visszavigyem vagy megtartsam?
Buborék és bumeráng
Bár ezúttal a használhatósággal szemben számomra teljesen mellékes, azért a vevőknek fontos a formaterv. A nissanosok a markáns formákat nőies vonalakkal vegyítették. A hatalmas buborék fényszórók láttán le sem tagadhatná a Note, hogy a Micra a testvére, a komolyságot adó hűtőmaszkot pedig a Muranotól örökölte. Viszont a bumerángszerű hátsó lámpákat önálló génekként kell feljegyeznünk számára. Épp ezért igazi unisex vevőcsalogató ez. A nőknek tetszhet az arca, a férfiaknak meg talán a sziluettje.
A méret a lényeg
Lehet, hogy a rengeteg kalória az oka, de az autó teljesen máshogy mutat a valóságban, mint a képeken. Azokon egy kisautó van, de itt a parkolóban többedmagával látszik igazán, hogy ez a Nissan tényleg négyméteres. Az ereszkedő tetővonalban vagy nagy sárvédőívekben lehet a trükk? Ki tudja, de a méret nem véletlen, hiszen ha kisebb egyterűt akarnánk, ott a Renault Modus, ha nagyobbat, akkor meg a Renault Scenic. Bár nem közvetlen márkatársak, de rokonok, onnan meg nem ér vevőket elcsalni.
Pedig a Nissan mindent bedob ennek érdekében. Az már szót sem érdemel ebben a kategóriában, hogy elöl a nagyobbaknak is jut hely, amit a kissé magas üléspozícióval értek el. Ám máshol hátulra kevesebb figyelem jut. Hiába no, a statisztika mindent visz: kb. 1,5 ember ül átlagosan egy autóban. De a Note nem a magányosoknak vagy pároknak készül, hanem a családoknak, így aztán hátulra is jutott az ötletekből.
Praktikum
Sínen csúsztatható hátsó pad fogadja az ide betérőket, így a lábtér fordítottan arányos a csomagtartó hosszúságával. De ha csomagot vinnénk sem veszik el minden, még egy babakocsi elhelyezése után is utazhatnak felnőttek hátul, én (178 cm) is kényelmesen elfértem magam mögött. Alaphelyzetben azt mondhatnánk, hogy nem túl bőséges a raktér, de mihez képest? Ugyanazt tudja, mint a szinte ugyanilyen hosszú új Renault Clio, Fiat Punto vagy Peugeot 207. Ám ha feltárjuk a csomagtartó padlója alatti rekeszeket és az üléseket is előrébb csúsztatjuk, sokkal barátságosabb a helyzet, tehát a Note a nyerő.
Persze azért nem minden fenékig tejfel, ami ki is derül a második oldalon
Jónak látszik
Remek összeszerelési minőség, barátságos formák és színek fogadják a karácsonyi utazót a Note-ban, de megdöbbentő az anyagminőség. Persze hogy kevesen tapogatják a műszerfalat, de akkor is, nagyon olcsó anyagot használtak, ugyanúgy mint az ajtóknál. Ami azért feltűnő, mert az olcsóbb Micrában jobbak a felületek ennél. De ugyanígy nem illik egy négymilliós modellbe a csak magasságban állítható gumi kormány sem, hiába jó a formája.
De nem vagyok kibékülve a váltókarral sem: itt már nem az anyagokkal, hanem a működéssel van a gond. Rövid utakon és viszonylag pontosan lehet vele kapcsolni, de közben folyamatosan akadó pontokon kell áttolni a kart, sőt még szörnyen zajos is, kattog, kopog. Jobb lett volna ha a Renault Clioban is használt hatfokozatút vetik be, hisz az remekül muzsikált.
Vele van az erő
Pedig megérdemelné a motor a jót, mert az kitesz magáért. Hiába csak 1,5-ös, remekül muzsikál, négy felnőttel sem gond, ha előznünk kell, jól húz, és ehhez nem kell fordulaton sem tartani, már az alsóbb tartományokban is elég nyomatékos. Nagy száguldozásra azért nem kell számítani, de 150-ig sima az út. De nem is baj, mert a zajcsillapításon is lehetne még csiszolni, főleg a szélzaj a nyomasztó, de a futómű sem túl csendes.
A kormányzás, a futómű hangolása igazi karácsonyi ajándékká teszi a Note-ot. Nem mondanám családinak, sokkal inkább barátinak, követi az utasításokat és buszos formája ellenére sem billen sokat kanyarban. Nehezen engedném át a volánt másnak. Jó vezetni ezt az autót!
Sok is meg nem is
Valamivel négy millió felett van ennek az erősebb dízelnek az ára, ami a konkurenciát tekintve jónak mondható, de tudva, hogy hatszázezer a felár az 1,4-es benzineshez képest, már elgondolkodtató. Jó hír, hogy az extrákra már nem kell túl sokat költeni, mert ezért a pénzért rengeteg dolgot megkapunk. A jó vezethetőség billenti a mérleg nyelvét a dízel felé, mert az általam tapasztalt 7 literes átlagfogyasztás nem átütő erő. Vissza azért nem cserélném, mert nagyon szerethető, jól eltalált karácsonyi ajándék lenne.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76 x 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63 (86) / 3750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200 / 1900 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13 |
Végsebesség (km/h) | 168 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 135 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4083 / 1691 / 1550 |
Tengelytáv (mm) | 2600 |
Csomagtér (liter) | 280-437 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1240 / 320 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 46 |
Gumiméret | 185 / 65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 061 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Meriva 1.3 CDTI Enjoy: 4 327 000 |
Hyundai Matrix 1.5 CRDi: 4 299 000 | |
Ford Fusion 1.6 TDCI: 4 217 000 | |
Honda Jazz 1,4 i ES: 3 710 250 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 150 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromos ablakemelők, elektromos tükör, manuális légkondicionáló, CD-s rádió, multi kormány, fedélzeti számítógép, távirányítású központizár, szervokormány, első és oldasló lézsákok, blokkolásgátló, sebességfüggő szervokormány, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Tágas és praktikus a Nissan Note. Az 1,5-ös dízelmotorral takarékos és dinamikus, sőt vezetni is jó. Bár nem olcsó, de megdolgozik az áráért. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |