Milyen ez a kombi?
Sokkal szebb, mint amilyen praktikus. Eleve nincs kilincs, fogantyú, kallantyú vagy bármiféle gomb, ami arra utalna, hogy a csomagtartót ki is lehet nyitni. A távirányítóról vagy belül egy gombbal old a retesz, a fedél megemelkedik egy centit. Mivel markolófelület még mindig nincs, a koszos lemezt kell megfogni, hogy elénk táruljon a 445 liternyi űr. Ejnye! Aztán a koszos kezemet meg beledörgölöm a steppelt kárpitba.
Belül jobb a helyzet, mert apró, fedeles dobozt alakítottak ki az apró holmiknak, hálót a még apróbbaknak. A 445 liter nem kevés, az előd kombija a 360 literével elhúzhat a sunyiba. De magas a küszöb, a tető meg alacsony, ezért valóban nagyméretű holmit lehetetlen az Alfa 159 kombiba begyömöszölni.
Hogy a 159 kombi nem a teherhordásra szakosodott kisvállalkozók mobilizált territóriuma, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy az Alfa még mindig SportWagonnak hívja a kombit. Szó sincs Caravanról, Variantról vagy más csomaghordásra utaló fogalomról. Egyértelműen a sporton van a hangsúly és a szépségen.
Ha jobban belegondolok, a 159 SW talán szebb is a limuzinnál. Pont azért, mert nincs teherhordó jellege, senki sem fogja cégautónak nézni, mint egy Passat kombit. A mostanira talán nem, de az előző kombi Passatra mindenképpen illik a cégautó megkülönböztető jelzése.
Orrnézetben durva a 159-es, innen lefülelhető a Brera-vonás. Ilyen arcot látni a visszapillantó tükörben nem jelent jót. Valahogy az Alfa nagyon ért a kombiformához, talán azért, mert nem ragaszkodnak görcsösen a praktikumhoz és a nagy csomagtartóhoz. A tetővonal lejt, az övvonal emelkedik, az üvegfelületek mesterien harmonizálnak, az egész tökéletes tömböt pedig lezárja a fitos csomagtérajtó.
Belül gyönyörű, de szűk
Tisztán kivehető a fotókon, hogy egy nagy ráspoly adta az ihletet az aludekorhoz, de nincs ezzel baj, az aranyló fémes felületek jól állnak az Alfának. A krémszínű kárpit, a hurkásra tömött szövetek és szivacsok nosztalgikus érzést keltenek, pedig egyik öreg Alfára sem hasonlít a 159-es belül. Egyszerűen csak szép, jó benne élni, utazni.
187 centimre beállított magam mögött kínkeserves lenne minden egyes kilométer, ha megtehetném, hogy magam mögött utazom, miközben vezetek. Tényleg. Nem fér el a lábam kényelmesen. Illene több helyet adni.
Cibáltam, rángattam, nyaggattam. Az autós újságíró beleköt, amibe tud. Alfába belekötni nem volt nagy mulatság, mert magától adódtak a hibák, bajok, anomáliák. Olyannyira, hogy ők sem nézhették tétlenül. Az Alfa 159-ből egy masszív, megbízható tömböt faragtak. Nehéznek, tömörnek, elpusztíthatatlannak tűnik az autó. Nem véletlenül. Egy 325d-nél 100 kilóval nehezebb.
Annyi ideje piacon van már a 159-es, ha komoly baja lenne, kiderült volna. De nem derült ki, úgy tűnik, nincs baja. Bár az akadó váltó nem tetszett, mint ahogy a jobb első fejtámla lelógó szövetkárpitja sem mutatott valami szépen. Nem a huzat kapcsolódott ki, nem egy gomb tört le, hanem megadta magát a varrás, a szövet meg lefittyent.
Odaát folytatom azzal, miféle motorral kaptuk az autót
2.4 JTDm
Az apró „m” betű jelentése multijet, vagyis többlövetű. Egy befecskendezési ütem alatt a multijet több üzemanyagot fecskendez, ettől lágyabb a robbanás, csendesebb a dízel. Nem akkora szám ez, ahogy hangzik, az összes második generációs common rail dízelmotor így tüzel. Amiben az Alfa-motor szenzációs, az a hangja. Az öthengeres dízelmotor egy gyönyörű állat. Agresszíven morog, dühöngve ordít, vagy csak szelíden fújtat. Hah! Ennél szebb szólamot nem lehet kihozni egy dízelmotorból. Mintha Bartók Béla taktusait dolgozta volna fel Paul Oakenfold. A szabálytalan ütemek tisztán hallhatóak, a basszusok kemények, nagyot ütnek. Fantasztikus.
De mit nekem hang, ha nincs benne kraft. Ebben ne lenne? Nincs szükség kalimpálni az akadozó váltóval, az öthengeres dízel pincétől a padlásig húz, ahogy mondani szokás. Vagyis felejtsd nyugodtan hatodikban a váltót, elmegy vele Hencidától Boncidáig. És közben vezetni: baromi jó. Persze szeretnénk mi is inkább Q4-est, ami mindenhol hajt, nemcsak az első két kerekén. De ehhez a motorhoz nincs, Hamar kolléga épp most teszteli a 3,2 JTS-t Q4-ként, várják meg türelemmel. Az sem lesz rossz, azt mondja.
Bizony az elsőkerék-hajtású 2,4 JTD könnyen elveszti tapadását ezen a taknyos úton, ezért is kedvelném sokkal inkább az állandó 25 fokot, az esti csapadékot és napközben napsütést. És ha kérhetem, hó ne essen, csak az Alpokban, síelni úgyis útra kell kelni. Így marad még tartalék a vasban, nem lehet kiautózni mind a 200 lóerőt. Számra nem tűnik oly soknak a ménes, de a 400 Nm megadja a kellő magabiztosságot. Hozzá a pöpec kormány és futómű. Jó vezetni, na, kár tagadni. Takarékos mivoltával nem ejtett bámulatba. Ép teszt alatt sínylődik a BMW duplaturbós 335d-je, ami 286 lóereje ellenére 8,8 gázolajat kér 100 km-re. Az Alfa pont egy literrel fogyaszt többet, pedig azért annyira nem jó.
Próbára vele
Ajánlom a 159-est azoknak, akik szeretik az Alfákat. Nekik ugyan nem kell ajánlani, de azért hadd biztosítsam őket szándékuk helyességéről. Azoknak is ajánlom, akik nem szeretik az Alfákat, de vezetni igen. Adjanak egy esély, hátha útközben megjön a szerelem. Dízelt vegyenek, benzinmotorral ne is kísérletezzenek. Ha 2,4 JTD nem fér a büdzsébe, vegyék fel a hangját, és az 1,9 JTD CD-lejátszójából egyfolytában az szóljon! Jut eszembe, pénz bőven kell az autóra. Az Alfa prémiummárkaként keményen fogalmazza árait, szemrebbenés nélkül 10 milliót kérnek ezért a kombiért.
Utolsó oldalon árak, adatok, konkurensek táblázatos formában
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2387 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S5/20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 147(200)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,6 |
Végsebesség (km/h) | 226 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 184 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4661 / 1830 / 1452 |
Tengelytáv (mm) | 2703 |
Csomagtér (liter) | 445 – 1235 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1680 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10.345.000 |
Konkurensek (forint) | Audi A4 2.7 TDI Avant (180 LE): 10.906.800 |
BMW 325d Touring (197 LE): 11.129.000 | |
VW Passat Variant 2.0 TDI (170 LE) Sportline: 7.710.400 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 10.345.000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 3 év vagy 120.000 km ingyenes karbantartás, 17 colos könnyűfém kerekek, menetstabilizáló, sebességtartó automatika, Alfatex kárpit, kétzónás klíma, elektromos ablakok, CD-s rádió, első, oldalsó és függönylégzsák, térdlégzsák a vezető oldalán |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Drága mulatság a 200 lóerős dízel Alfa 159-es, de hibát is nehéz benne felfedezni. Talán a szűk hátsó és az akadozó váltó hozható fel ellene. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |