Teszt: Opel Astra 1.8 GTC

Korábbra vártuk

Lassan két éve, hogy az Opel bemutatta az Astra GTC-t. A kocsiban a lendületes vonalakon túl már akkor is a panoráma szélvédő volt a nagy szám, amely Peruban készül. A normál esetben páncélautók üvegezésével foglalatoskodóknak meggyűlt a baja az 1,7 négyzetméteres üvegkupolával, ezért a GTC-hez a tervezettnél később lett csak rendelhető. Most viszont végre a miénk az autó egy hétre.

Amíg az ember hozzá nem szokik egy új kocsihoz, sokat számít az első benyomásoknál, hogy miből ült át. Az Astra GTC előtt egy dízel Mazda3 volt nálam, ahhoz képest az Astra ment mint a beszappanozott villám a népmesében.

A motornak már tavasz van

Ez azért is lepett meg, mert sok benzines Opelnek mintha gumiból volna a lusta motorja, de ennek a 140 lóerős egy-nyolcasnak már kitavaszodott. Felszabadult, jól harap, érezni rajta, hogy az elégetett benzinben rengeteg energia van. Annyira nem bír magával a sok lóerő, hogy egy szigorú napközis tanár szétültetné őket.

A vérbő gyorsuláshoz jó hinterland a rövidre áttételezett váltó, de ennek egy hatodik fokozattal volna igazán értelme. Autópályán a motor beleharsog a beszélgetésbe és nagy fordulaton törvényszerűen több benzinből termelünk szén-dioxidot, mint a kímélőbb tartományban.

Ezekkel az adottságokkal 10,3 literes tesztfogyasztás jött ki, ami csak városban elmenne, de vegyes forgalomban gyenge eredmény. Az Astra nem támogatja a családi konvergenciaprogramot, a másként áttételezett Vectra ugyanezzel a motorral elvolt kevesebb benzinből.

Ez a továbbkattintásra motiváló szöveg helye. Pályázni e-mailben lehet nálam, a legjobbat becsszóra megjelentetjük


Bura alatt

De a gyógykezelésére fordított pénzekből komoly megtakarításokra számíthatunk a panoráma üvegtetővel. Ez az a találmány, amivel Budapest hirtelen kivirul. Akit eddig Xanaxszal doppingoltak búskomorság ellen, az nyugodtan hagyja el a napi adagot! A dobozdíjak ritkulásán nyilván nem jön be a 349 000 forintos felár, de az üvegkupola minőségi változást hoz az autózásba.

Este élmény volt végighajtani az Astrával az alsó rakparton. A várat nézve béke és nyugalom veszi át a napi stressz helyét, látva a Világörökség meghitt fényben fürdő pompás szeletét. A vár után bántó a kontraszt a csak a kupolánál megvilágított Parlamentre nézve. Talán gyűjtést kéne szerveznünk az ottani fényárra, mint alulról jövő kezdeményezés.

Romantikus idill

Tényleg csöpögősen idilli tud lenni egy sima hazaút a GTC-ben. Az összebújós csillagnézés végképp a Romana regényfüzet lapjaira kívánkozik, amit télvíz idején fűtött sportülésekben is előadhatunk a padon reszketés helyett.

Igény esetén a romantikus autókázás helyett az Astra vad kanyarokra is képes, ehhez csak be kell izzítani az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás Sport állását. A gombnyomásra elszabaduló sportos hevület a gázreakcióra és a kormányzásra is hat, ilyenkor sokkal szorosabban él együtt a vezetővel az autó.

Zártosztály hátul

Az ülések jól tartanak és kényelmükre sincs panasz, de magasabb embereknek túl magasan vannak. Egy sportosnak szánt, az ötajtóstól merőben eltérő Astrában megérdemelnénk az alacsonyabb üléshelyzetet.

Hátra nem kívánkoztunk, de nem a helyhiány miatt. A térkínálat átlagos, bemászni viszont bajosan sikerül, pedig az első ajtókat jó hosszúra vették. A nyújtott ajtókkal szűk parkolóhelyeken nehézkes a kikászálódás, ha nem akarjuk az ajtó élét belemártani a szomszéd autó fényezésébe.

GTC, vagy nincs kupola

Ezt egyébként 10-ből legalább 9 kétajtós kocsiról elmondhatjuk, de attól még nem lesz könnyebb az élet a GTC-vel. Aki viszont ilyen kapitális üvegtetőt akar, annak nincs más választása: az ötajtós Astrára (és bármilyen más autóra) befizetők hiába vágyakoznak ilyen élményszerű üvegházba.

Értékelés, ár és adatok a következő oldalon


Műszaki adatok – Opel Astra GTC 1.8 Enjoy
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1796
Furat x löket (mm) 80,5×88,2
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103 (140)/6300
Max. nyomaték (Nm/ford.) 175/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,1
Végsebesség (km/h) 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,9-10,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,8-6,0
Vegyes (l/100 km) 7,3-7,5
CO2 kibocsátás (g/km) 175-180
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4290/1804/1435
Tengelytáv (mm) 2614
Csomagtér (liter) 340/700/1070
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1230/455
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 52
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 507 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első és oldallégzsák, manuális légkondicionáló, fűthető, motoros állítású külső tükrök, CD-s rádió
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kár, hogy a varázslatos üvegkupola csak a GTC-hez kapható, ami belekényszeríti az ember a kényelmetlen kétajtós felállásba. A motor erős, de nem takarékos, az üvegtető felára méltányos a dinamikus kétajtós Astrához.
Pontszám (max. 10) 7,25 pont