Szokás mondani: a Maserati a csórók Ferrarija. Ezt az analógiát továbbgondolva a 4X4-es Octavia a csórók Allroad Audija. A csórót persze itt is idézőjelesen kell érteni, mert aki 7,8 milliót kiad egy autóért, azt nem így hívjuk. Ennyibe kerül ugyanis a 140 lóerős dízel.
Az 1,9-es TDI-re nem egészen 800 ezer forintot kell ráfizetni. Emlékeim szerint annak mindössze annyi volt a hibája, hogy a maga 105 lóerejével nem volt elég heves, amiből halványit még az összkerékhajtás is felemésztetett. A 2.0 TDI pont ezt a hibáját hivatott kiküszöbölni a 4X4-es Octáviának.
A mai napra kicsit elavultnak hat ugyan a 140 lóerős dízel, de a manuális hatos váltóval, 320 newtonméteres nyomatékkal egy tágas kombiban azért még nem számít rossznak. Talán van csendesebb, és van egyenletesebb dízel is a konkurenseknél, de a Skoda minőségre való törekvésével még képes kiküszöbölni ezt a csorbát.
Anno a Skoda 120L kormánya mögött valószínűleg senki nem gondolta, hogy egyszer egy olyan 4X4-es Skoda is lesz, amit majd egy Audihoz lehet mérni. Pedig ezt lehet. Kicsit puritánabb, kicsit szerényebb, de lényegében ugyanazt tudja jóval kevesebbért, és talán kicsit megbízhatóbban. Ugyanazt a feszes, és „nagyon egyben van”-feelinget nyújtja, amit csak a 10 millió feletti presztízsmárkák tudtak eddig produkálni.
Az okos négykerékhajtásnak köszönhetően nincs már olyan, hogy csúszós úton buta csörömpölésbe kezdene a futómű, amint a kipörgő első kerekek a felgyűrődött aszfalton próbálnak fogást találni. Bármikor, bárhol beletaposhatunk a gázba kedvünkre, ez tuti elindul, még ha egy fék nélküli Kamaz elé fordulunk is ki.
Lényegében itt már nincs az a késlekedés indulásnál, amit az 1,9-esnél még érezni lehetett. Majdnem 3 másodperccel jobban gyorsul annál, és a nagyobb nyomaték is alacsonyabb fordulat mellett érhető el. Biztosan ez a legjobb választás a három motor közül. A kétliteres FSI-vel szerintünk senki ne próbálkozzon, hacsak nem szereti a sokat fogyasztó, nyomatékszegény benzinmotorokat.
A következő oldalon kiderül, milyen hangot ad, ha átgázolunk vele egy rendőrön (fekvő)
Magasabbról
Mindössze 2,5 centivel vagyunk magasabban a 4X4-es Octáviában, mint egy normál verzióban, mégis úgy érezzük: sérthetetlenek vagyunk. Sokkal merevebb a karosszéria, nem kell holmi úthullámoktól, feljáróktól vagy kisebb domboktól megrémülnünk.
Ezzel az egyik legnagyobb városi előnyünk el is úszott. Azért lehet vele még vígan parkolni, anélkül hogy leérne az orra, és az eddig bevehetetlennek tűnő padkákat is birtokba vehetjük. Ez is valami.
A 4X4 előnyei
Az összkerékhajtás előnyeiből csak az egyik a rángatásmentes indulás. Stabilan lehet vele haladni hóban-jégen, és a legnagyobb esőben is, bár a forgalom általában az első csepp eső után triplájára nő. Az Octáviában ilyenkor a természet felett állunk, akárcsak bármelyik más 4X4-esben. Ilyenkor jóval stabilabb, mint kétkerékhajtású társai, bár ezt az előnyét szárazon nem képes mindig kamatoztatni.
Éles kanyarokban hajlamos farkitörésre, még szerencse, hogy van menetstabilizáló, ami megoldja helyettünk az autóversenyzői kunsztokat. A futómű kényelmére viszont nem lehet panasz, akárcsak a pedánsan járó váltóra.
Városon kívül vígan lehet vele lazább földutakon is csapatni, erdő közepén élő remetéket és világvégi rokonokat látogatni. De senki ne gondolja, hogy ez terepjáró. A kisebb erdei puklikat még leküzdi, de durvább természeti kitüremkedésekkel ne próbálkozzunk. A komolyabb behatásoktól ugyan burkolat védi alul a létfontosságú alkatrészeket, de ezzel a magassági és hajtási kombinációval, be kell érnünk ennyivel.
Inkább örüljünk annak, hogy a megemelt hasmagasság és a hajtás ellenére sem növekedtek érezhetően a menetzajok, és sikerült az alaphelyzetben nagyon csendes Octávia eme remek tulajdonságait átmenekíteni.
Átlag felett
További előnyös tulajdonsága az Octáviának, hogy jóval tágasabb a konkurenseknél. 580 literes csomagteret a Dacia kombin kívül egyetlen hasonló méretű autóban sem találunk – pláne összkerekesben – ilyen hátsó helykínálat mellett. Ára mellett egyetlen helyen lehetne még belekötni a 4X4-esbe: ez a fogyasztás. A sima 2.0 TDI motornál 0,5-1 literrel fogyaszt többet, amit szerintünk bőven kompenzálnak előnyös tulajdonságai.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 X 99,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 199 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,8 – 7,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 – 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,2 – 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 170 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4572/1769/1495 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 580 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1470/650 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 816 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A4 Avant Quattro 2.0 TDI: 8 911 400 |
Kia Sportage 2.0CRDI EX 4X4: 7 699 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, 2 elektromos ablak, elektromos tükrök, automata klíma, központi zár, 4 légzsák, rádió előkészítés |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Erős, strapabíró autó benyomását kelti a 4X4-es Octavia. Elég drága! |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |