A Nissan elnöke egy ritka őszinte menedzser. Sajtóbeszélgetéseken kimondta már, amit a többiek elkennek: csakis azért gyártanak autókat, hogy pénzt keressenek velük. Mivel mi a vonzó, izgalmas és megbízható autókért többet adunk, mint a nyugdíjasotthonból szabadult, bekrepáló gépekért, ezért jó minőségű és érdekes autókat kell gyártani a részvényesek és a vásárlók nagy örömére.
Egy szót sem az Almeráról!
A Nissannál jó pár éve tudják, hogy az Almera hiába megbízható, nem hoz pénzt és nem használ az arculatnak sem. Nevét egyetlen egyszer meri csak megemlíteni a sajtóanyag, de akkor sem az autót leváltó Qashqaijal összefüggésben, hanem az angliai Nissan-gyár történetét taglalva. A 67 oldalból hat (6) leütés jut csak annak a típusnak, amelyet 12 évig árultak. A Golfok, Astrák kategóriájában a Qashqai bevezetésével a Nissan most merőben más autóvásárlókat céloz meg, tehát hódít el más márkáktól, hiszen az európai piac stagnál.
A nevet és a magasra emelt kompakt autót a Nissan megfuttatta már a 2004-es Genfi Autószalonon is, aztán tavaly decemberben megkezdték sorozatgyártását Angliában. Első nekifutásra semmit nem tudunk kezdeni a névvel, amit egy iráni nomád törzs után kapott. Leírni nem mindig sikerül, de kiejtésével már jól haladok: káskájnak kell mondani.
Nomádok Perzsiában
A qashqai törzs ma is létezik és fáradhatatlanul nomadizálnak Perzsiában, amit már este tudok meg Etienne Henrytól. Henry úr a mi asztalunkhoz kiosztott gyári ember, akivel szerencsénk van. Ő az autó mindentudó termékfejlesztési menedzsere.
Öt hete tartja a prezentációkat, már halálosan unja a menüt, és a személyzet elfelejtette, hogy ő bármi mást szeretne vacsorára, mint a standard. Kis késéssel befut a tányérja, közben elmeséli, hogy szerintük a kategória legkényelmesebb autója a 307, a Qashqai fejlesztése három évig folyt és a kétféle designterv közül az egyikből az oldalnézet ment át, a másikból meg a lámpa.
De igen. De nem! De igen!!
Aztán két kollégával rászállunk a „tényleg olyan új-e mint hirdetik” témára, és jönnek a korábbi, szerintünk hasonló autók.
– Hyundai Tucson?
– Nem, nem. Magasabb, kevésbé agilis, sokkal inkább SUV.
– Scénic RX4, Golf Cross Country?
– Ugye jól tudom, hogy ma egyik sem kapható?
Jól tudja, de van itt még muníció.
– Suzuki SX4?
– Ööö, koncepciójában tényleg hasonlít, de kisebb egy arasszal és nincs csomagtartója. Családi használatra nem válik be, szemben a miénkkel, ezt nyilván belátják.
Belátjuk, és kezdünk kifogyni az ötletekből. Én még bedobom a régi Civic Shuttle-t, mint magas üléshelyzetű, összkerekes kompakt családi autót. Nem nyert, kajánul rákérdez, mikor is árultak ilyet utoljára. Tényleg nem gyártják 15 éve.
Borban az igazság
Szellemünket hiába serkentettük jófajta katalán vörösborral, mindenre volt értelmes ellenérve. Ő tényleg profi és az utolsó hámsejtje is biztos abban, hogy a Qashqaijal új kategória jött a világra.
Amikor a személyzet feltűnően hangosan kezdi leszedni a szomszéd asztalokat, áttáborozunk a bárba. Itt hangulatlazító keverékek hatására világosság gyúl az agyamban: a testreszabott ellenfél a Jeep Compass! A mindenvivő ötletet már nem tudom elsütni Monsieur Henrynak, mert időközben nyugovóra tért. Pedig sínen vagyok, a főként városi használatra tervezett Compassból is van első- és összkerékhajtású, méretében is nagyon hasonló. Sokkal rosszabb autó, de most nem ez számít, mert szerintem ugyanabba a résbe lőtték be az amerikaiak. Elégedetten hajtom álomra a fejem.
Színes, szagos, de mennyibe kerül? Árak a túloldalon
Városnézés, gyorsban
Másnap az összkerekes dízel helyett fronthajtású benzinessel megyünk. Ha már a Nissan kiötlötte a kocsihoz a városálló (urban proof) szlogent, gyorstalpalón megnéztük vele Barcelona belvárosát. Itthon ez egy Citadella-Várnegyed-Váci utca-Andrássy út-Hősök tere kör volna.
Egy ilyen lüktető és ismeretlen nagyvárosban nem könnyű közlekedni, de a Qashqai segített. A magas ülésből ellátni a „hagyományos” személyautók felett, ezért toronyiránt mehettünk a Katalán Nemzeti Színházhoz, Gaudi örökké épülő Sagrada Familia templomához, vagy az El Corte Ingles áruházhoz a Placa de Catalunyán. A tisztes hasmagasságnak már előző nap is hasznát vettük, mert a feláras összkerékhajtással a kocsi jól feltalálta magát az aszfaltról letérve, városban pedig felpofátlankodhattunk mindenhová a fotózáshoz.
Jó a dízel, jó a benzines
Meg kell szokni, hogy Barcelonában az utakat nem két tágas, hanem négy szűk sávra osztják, ezért a szomszéd autókban ülők váratlanul közelről bámulnak ránk a lámpánál. A Qashqai masszív és erőteljes, de nem hosszú és egészen jól áttekinthető, könnyű vele városban érvényesülni. A kétliteres benzines meglepően jó volt. Van ereje lent, még több fent, a rövid városi kalandozáskor nagyot alkotott az új fejlesztésű benzines.
Országúton és autópályán a 150 lóerős, Renault-tól átvett dízel még meggyőzőbb. Mint az ezerhatos benzinest kivéve az összes Qashqai, a 2.0 dCi is hatfokozatú, egész pontos váltót kap. Autópályán 150 körül a motorzaj nem volt zavaró, a szélzaj annál inkább és a belső térben is érezni a spórolást. Az ablakemelők például nem dolgoznak fel-le egy érintésre.
Színes, szagos, 4,6 milliótól
A Nissan elfüstöl nem kevés pénzt a piac és az újságírók megdolgozására, hogy a Qashqaijal új szegmens jön létre az Astra-méretű autók között. Ez vitatható, de nem alaptalan, a nehezen kiizzadt Compass ellenére a Qashqai tényleg eredeti gép. Színes, szagos, nagy üvegtetős autó, értelmes motorválasztékkal és rendelhető összkerékhajtással az X-Trailből.
Tiida a Note és a Qashqai mellé
Ám a két Almera-generációból a több mint egymillió tulajt kár volna mind átengedni a konzervatív Corollának. Ők vélhetőleg egy szürkébb, emészthetőbb, hétköznapibb autóra vágynak, amit a Tiidával még idén meg is kapnak a Nissantól. Mert a részvényeseknek mindegy, hogy nagyon új vagy maradibb autókkal termel-e pénzt egy autógyár.
Árak és motorok
1.6 84 kW/115 LE, 156 Nm, 12,0 s, 175 km/h, 6,7 l/100 km, 4 577 000-5 327 000 Ft
2.0 104 kW/141 LE, 196 Nm, 10,1 s, 192 km/h, 8,2 l/100 km, 5 449 000-6 899 000 Ft
1.5 dCi 78 kW/106 LE, 240 Nm, 12,2s, 174 km/h, 5,4 l/100 km 5 177 000-5 527 000 Ft
2.0 dCi* 110 kW/150 LE ,320 Nm, 10,9s, 190 km/h, ár később
(*Teljesítmény, maximális forgatónyomaték, gyorsulás 0-100-ra, végsebesség, listaár. A 2.0 dCi csak az év közepén fut be, még nincs hozzá gyári fogyasztási adat. Az erősebb dízelhez hatfokozatú automata váltó rendelhető, a kétliteres benzineshez pedig fokozatmentes CVT. Az összkerékhajtás felára 600 000 Ft.)