Mindenhol a kínai autók előretöréséről hallani, de eddig még nem láttunk belőlük egyetlen darabot sem a hazai utakon. Nekünk azonban nemrég szerencsénk volt, egyszerre négy különböző modellt is kipróbálhattunk.
Ha a világon már szinte mindent Kínában gyártanak, akkor ez alól az autó sem lehet kivétel. A hatalmas ország remekül el van látva autógyárakkal, több tucat üzemben szerelnek össze ilyen-olyan járműveket.
Mi egy szabadidő-autóval, és három limuzinnal köthettünk közelebbi ismeretséget. Mind a négy modell 2005 végén érkezett az országba, és a csapatban csupán egy darab volt, amely már a sorozatgyártás egyik korai gyümölcseként került le a szalagról. Volt közöttük igazi, kézzel összeszerelt prototípus, de olyan darab is, amiből még akkor kapott a magyar cég, amikor a gyárban is mindössze tíz darab állt készen. Tehát többségük nem kiforrott példány, de a tesztpark fele már akár a jelenlegi formában is forgalomba kerülhetne.
Azt, hogy mely cég termékei a kipróbált vasak, egyelőre nem árulhatjuk el, – külső képek is ezért maradtak ki a cikkből – ezt megígértük a leendő forgalmazónak. Bár aki némileg otthon van a távol-keleti autók világában, az könnyen kitalálhatja, mely gyár termékeit teszteltük.
Hamarosan kaphatók
Így nem lehet elfelejteni
Nem áll rosszul az autók forgalmazás előtti engedélyeztetése sem, van olyan modell, aminek már csak a gyalogosvédelmi teszten kell megfelelnie ahhoz, hogy megkapja az európai engedélyeket, amik a hazai forgalmazás megkezdéséhez is szükségesek. Egyes hírek szerint már idén év végén megvásárolhatóak lesznek az olcsó kínai autók, míg mások a jövő évi kínai olimpia idejére prognosztizálják az európai piacok elárasztását.
Olcsó húsnak híg a leve?
A kínai üzemek technológiája vetekszik sok európai és koreai gyár színvonalával, így a megtakarítást máshol, főként a környezetvédelem, illetve a munkabérek terén kell keresni. A nagy volumenű gyártással, és a már bevált formák, műszaki megoldások elcsenésével további kiadásoktól menekülnek meg a gyárak, igaz ez utóbbiak okozhatnak bonyodalmakat. Kína azonban tisztában van saját erejével, amit nem is próbál palástolni, így mikor a GM fenyegetett perrel egy márkát, azonnal váratlan problémái adódtak a Buick sanghaji gyárával kapcsolatban.
Kevész szok, szok kevész
Az utóbbi időben azonban javult a helyzet, így igazán vitatott modellekkel nem jelennek meg Európában.
Nem érdemes alábecsülni a kínai márkákat, amik közül négy-öt is van, amely hosszú távon megvetheti a lábát Európában. Várakozások szerint 2010-2011 környékére a kínai autók már érezhető piaci részesedést szerezhetnek a kontinensen. Erre a japán modelleknek 20, a koreaiaknak 10 évre volt szükségük.
Kína, röviden Kína szörnyen nagy ország, szörnyen sok lakóval és hasonló mennyiségű autógyárral. A kínai emberek egyenként kisebbek ugyan, mint a magyarok, de ha mindet összeadnánk, akkor egy 78 000 000 tonnás hústömeget kapnánk. Mi magyarok Fekete Lacival és a Padödövel is csak 755 000 tonnát nyomnánk. 9,6 millió négyzetkilométeres területével több mint százszor akkora, mint Magyarország. Hogy legyen valami fogalmunk erről a méretről, ha valaki autóval indul Pekingbe, a kínai határhoz érve közúton még mindig nagyjából olyan messze lesz a magyar fővárostól, mint a kínaitól. Kína ereje előtt nemcsak az autógyártók hajolnak meg, hanem a hatalom nyomásának még a Skype is engedni kényszerült. Így a helyi felhasználók üzenetváltása közben a cenzúra miatt nem jelenhetnek meg az olyan nem kívánatos kifejezések, mint a „Falun Dong” vagy a „Dalai láma”. A nyomtatás, porcelán, puskapor, selyem, és az iránytű után a kínai piacot is itt találták fel, gyorsan el is kezdték terjeszteni a világban. Az ókori lendület után a kreatívok kifáradtak, így a legújabb korban csupán gyenge másolatok készítésére futja, amikkel Józsefváros környékén bárki szembesülhet. |
A legfontosabb részletekről, árakról, garanciáról, megbízhatóságról a lapozás után rántjuk le a leplet!
Az ár a lényeg
A leendő forgalmazó szerint elsősorban a járművek árával tudnak majd labdába rúgni a költségérzékeny hazai piacon. Ígéretek szerint egy középkategóriás kínai autó 2 millió forint körüli áron kerülhet a vevőkhöz, de a drágább, jobban felszerelt nagyobb autók ára is 3, 4 millió forint körül alakulhat.
Kényes kérdés: garancia
Manapság egy autónál az ár már nem minden, nem árt, ha megfelelő garancia is van az autóra. Pláne egy eddig ismeretlen, új márka esetében. Az előzetes tárgyalások alapján a Kínában gyártott autókra hároméves garanciát adnak majd, ami versenyképes lehet a többi gyártó által kínált szavatossággal.
Színes, de inkább szagos
Ami elsőre feltűnt, hogy mindegyik kocsiban jellegzetes, de egyedi szag uralkodik. Nem rothadó tavaszitekercs vagy ezeréves tojás bűzére kell gondolni, csak a felhasznált műanyagok illatoznak ennyire intenzíven.
Elsőként egy szabadidő-autó került a vezess.hu boncasztalára. Próbáltunk eltekinteni a kézi összeszerelés miatti apró hiányosságoktól, és itt még tartott a lelkesedés is.
Külsőre pofás darab várt a parkolóban és a kínai piacon edzett szem is csak a sok kék LED miatt jelzett veszélyt az utastérben. Elhittük, hogy a szériamodell ennél jobb lesz, hiszen állítólag a motorvezérlésen és a váltó környékén is csiszoltak azóta a járművön. Nem tagadjuk, volt mit javítani rajta. Orrában az a 2,0 literes benzines motor dolgozik, amelynek közeli rokonai kerültek a másik két tesztalanyba is.
Másodikként a négyes legolcsóbb, 1,6-os motorral felszerelt, egyik legígéretesebb darabja következett. Kétmillió körüli árával ez a darab tekintélyes csomagtartót, európai ízléssel is vállalható belsőt kínál. Itt csak egyetlen utólagos kapcsoló szúrt szemet, amit itthon építettek a kocsiba. Ezen kívül semmi baja az autónak, ha fogadni kéne, melyik megy majd a legjobban a hazai piacon, mi erre a típusra tennénk komolyabb pénzösszeget. Az 1,6-os motor elégséges ehhez a karosszériához, és néhol a berendezés kidolgozása sem marad el sokkal néhány európai típushoz képest. A képeket nézegetve érdemes a kétmilliós árcédulát is odaképzelni.
Következőnek egy igazi hardcore prototípusra esett a választás. Ez kaland volt a javából. Brutálisan hézagokkal illesztett burkolatok, utólag beszerelt kapcsolók, sorjás, a sufniban gázlángon megolvasztott, kiürült tejeszacskóból öntött színes műanyagok mindenhol. Mielőtt bárki felkiáltana, hogy „háháhááá, tudtam, ez mégiscsak piaci cucc”, ne feledjük, még egy nullszériánál is kezdetlegesebb darabbal van dolgunk. Viszont ha akadozva is, de minden működik rajta. A biztonsági öv és a felkapcsolva felejtett lámpák miatti büntetőhang nagyon hatékony, bármit megtennénk, csak hallgasson el azonnal. Tolatóradarja pedig valóságos álom, centiméterben mérve jelzi az autó mögött lapuló akadály távolságát. A hírek szerint ez lehet a kínai gyár első, itthon is piacra kerülő modellje.
A prototípus kézi összeszerelésének bája
A végére hagytuk a csemegét, egy igazán szépen összerakott jószágot. Derűs, világos kárpitozás ebben is, meggyőzően csukódó ajtók, berhelésnek nyoma sincs. Első bőrülései fűthetőek, van benne légkondi, hátul pedig fotel méretű ülőhelyek várják az utasokat. Nem csörög, nem zörög, minden a helyén van, bár a fene tudja miért annyira népszerű kék LED-eket valahogy ez az autó sem tudta megúszni.
Mindent összevetve van még mit javulniuk a kínai autóknak, de a kipróbáltak közül néhány már akár most is az utakra kerülhetne. Ha felidézzük, hogy ezeket a járgányokat közel másfél éve gyártották és azóta a gyárban folyamatosan finomítanak mind a külső megjelenésen, mind a műszaki tartalmon, akkor jó eséllyel megszorongatják a kínaiak az olcsó kategória mostani favoritjait.
Tiananmen Square 1989