Nem teherautó, egyterű
Amikor kiderült, hogy a Peugeot 207 CC mellett az Expert személyautós változatának próbája is része a spanyolországi programunknak, elsőre nem lelkesedtem, kabriózni azért jobban szeretek. De aztán felrémlettek korábbi évek, mennyit buliztunk a haverommal a jó öreg Merci 309D-vel.
Eredetileg az is teherautónak készült, aztán átalakítottuk, ablakok, ülések kerültek bele és lett belőle egy jó kis busz. Az Expert is eredetileg teherautónak készült, a Tepee (ami indián sátort jelent) azonban más. Nem a kőművesbrigádokat célozták meg az új modellel, sokkal inkább azt az egyre bővülő kört, amelybe az egyterűt vásárlók tartoznak, vagyis a jó nagy családokat.
Ők azok, akik a tágas belsőt és a praktikumot keresik és ebben igen jó a francia dolgozó. Ez nem egy fapados, kilencfős gép, belül szinte mindent szövetkárpit borít, az ajtókat és még a padlót is. Azért egy gyermekes családnál valami könnyebben tisztítható műanyag borítás hasznosabb lenne a földön. Pluszszigetelést kapott a személyautós kivitel, hogy csendesebb legyen belül. Kár, hogy nem vezettük a sima Expertet, mert őszintén szólva nem találtam túl csendesnek az utasteret.
Hatalmas doboz
Nem kicsi, inkább nagyon nagy az autó! Egy ekkora géppel pedig bánni kell, főleg a városi forgalomban, ahol parkolni amúgy sem mindig egyszerű. Ez azért egyeseket elrettenthet. A Tepee 1,9 méteres magasságával könnyen válhat a mélygarázsok rémévé, ám ha légrugós futóművel rendeljük az autót, ez már nem is akkora probléma. Ilyenkor akár öt centivel alacsonyabbra engedhető a kasztni. Ha hűtőt akarunk hazavinni, szintén hasznos lehet, hogy csak lejjebb engedjük a kasztnit, és máris könnyebben megy a parkolás.
Mérete ellenére könnyen irányítható, kis helyen képes megfordulni és a sok üvegfelület miatt viszonylag jól átlátható a Tepee. Azt azonban nem értem, hogy a teherautónál szériaként kapható osztott tükröt miért hagyták el, tolatáskor ennél is jól jönne.
Családoknak ideális
Nem tagadhatja a Tepee, hogy nagydarab. Bármerre nézünk az utastérben, mindenütt van hely. Ahol kellett ezt üresen hagyták, ahol kellett beépítették. Igazi családbarát járgány! A lábhely minden sorban kényelmes, és szélességben is elég hely jut az utasoknak.
Alkalmi tesztelő partneremmel, aki történetesen júliusban készül szülni, megállapítottuk, kisbabás családok számára a nyolcszemélyes változat az ideális megoldás. Az anyuka, illetve az apuka nem kell hogy hátul utazzon, az ülések között hátra tud menni, ha esetleg rendet kell tenni az óbégató gyerkőcök között. Nincs útban a váltókar sem, mert az nem a padló közepéből áll ki, hanem a műszerfalon kapott helyet.
Hátul a második és a harmadik sorban is három-három ülést találunk, amelyek egyenként ledönthetők, ilyenkor asztalként szolgálnak. Viszont a bal oldali kettő csak közösen vehető ki. A harmadik sorba a középső sor jobb oldali ülésének ledöntésével lehet bejutni a tolóajtón át, felárért a bal oldalra is kerülhet ilyen ajtó.
Motorok és árak, ez mind ottvan a második oldalon. Tessék megnézni
Hely mindenfelé
Ha kilencen ülnek az autóban, még akkor is 327 literes a csomagtartó az alapváltozatban, viszont a hosszított kivitelben 770 liternyit pakolhatunk tele. És ez csak a kalaptartóig értendő, ha plafonig rakodunk, mert teltházzal indulunk nyaralni, több mint egy köbméter áll rendelkezésre. Elképzelhető, mennyi cuccot vihetnek az utasok, ha csak öt ülés van a fülkében.
Ezen felül a műszerfalon a hatalmas kesztyűtartó mellett kisebb-nagyobb, nyitott és zárt rekesz fogadja dolgainkat. Ha ez sem elég, a tetőben is találunk rekeszeket. A hátsó üléseknél nyitott zsebek vannak, jut hely az italos üvegeknek vagy játékoknak is, társaságtól függően.
Kell az erő
A kétféle hosszúsághoz négyféle motor társítható, közülük három dízel és egy benzines. Mi a legerősebb dízelt, a 136 lóerőst próbáltuk ki, ez könnyedén mozgatja a kasztnit, ezzel tényleg lehet személyautósan közlekedni. Miután a fotózással kicsit megcsúsztunk, sietni kellett, hogy tartsuk a kijelölt menetrendet. Normálisan gyorsul és simán előzgettünk vele országúton, de mondjuk a fogyasztást nem mertem megnézni.
A tömege ellenére jól autózható még kanyarban is, nem válik túlságosan billegőssé. Persze érezni, hogy nem egy 207-es, de sokat letagadhat a súlyából. Viszont a váltót szokni kell. Az első pár váltásnál kb. 30 százalékos valószínűséggel sikerült a jó fokozatot eltalálni. Háromból hátrahúzva inkább kettőbe csúszott, mint négybe, ötből hatba ugyanez a helyzet. Kifejezetten helyezni kellett a fokozatokat. Bár szeretem a PSA 1,6-os HDi-jét, annak alapkivitele itt vélhetően kevés lesz. Azt azoknak érdemes választani, akik a rövid ötszemélyessel leginkább autópályán hajtanának. Vagy akiknek erre futja.
MŰSZAKI ADATOK
Nem olcsó
Aki akar, már szaladhat is Tepee-ért, az autó itthon is kapható. 6,15 milliótól indul az értékesítés, amiért a 90 lovas dízelt adják kilencfős utastérrel. Ez nem kevés pénz, de a konkurencia is hasonló áron kínálja járműveit. A gyengébbik 2.0 literes HDi felára 490 ezer forint. A legerősebb dízel és a benzines viszont csak a magasabb Symbole-felszereltséggel kerül forgalomba Magyarországon, ezek ára már jócskán hétmillió feletti. Sőt ezekben csupán öt ülés van, a hátsó ülések csak felárért kerülhetnek az autóba.