Sokak szerint sportautóba sose tegyünk dízelmotort. A Porsche elnöke például kiszalad a világból, ha újságírók a dízelmotort kérik rajta számon, pedig csak a Cayenne-ről volna szó, nem a sportautóikról. Rendben, akkor sportkocsiba ne is rakják, de az Alfa Spiderbe minden további nélkül mehet.

Pocakos és megállapodott

Mert a Spider nem sportautó, valószínűleg nem is annak tervezték. Ahhoz eleve túlsúlyos, 1,7 tonnája miatt más viszonyban van a gravitációval, mint az 1955-ös Giulietta Spider óta az elődmodellek bármelyike.

Szerintem nem hiba, hogy az új generációnál megkímélték a tőkepénzes vásárlóközönséget az üvöltő motortól, a rettegéstől és a küzdelemtől. A dízel Spiderből a jólét harmóniája árad. Egy jólszituált középkorú úriember derűje, aki nem mond le egy jó vacsoráról csak azért, hogy lemenjen diszkrét pocakja.

Giugiaro és Pininfarina

Amikor benne ültem, mindene az életörömről szólt, főleg az észak-itáliai Portofinóban vezetve, gyönyörű napfényben. Mert a Spider elsősorban is szép. Az Alfa Centro Stile és a Ferrarikat tervező Pininfarina együtt alkottak kabriót a Brerából, amely ugye egy harmadik nagyágyú, Giugiaro munkája volt.

Szóval a külseje kikezdhetetlen, belül pedig ugyanazt hozza, amit a 159-ben is szeretünk. Igazi olaszos jó ízléssel sikerült megrajzolni a műszerfalat, végre az ülés sem kényelmetlen és az üléshelyzet is egészséges. A magasabbaknak a szélvédőkeret felső éle csúnyán beletakar a látóterébe, ebben a mélynövésű olaszok vannak előnyben.

Dízel az orrban

A lényeg most a 200 lóerős új motor, amely a Spiderben új, a Brerában és a 159-ben eddig is benne volt. Az öthengeres JTD egy őstulok erejével húz, ha biztosítunk neki némi fordulatszámot, ám dízel létére szavát is alig venni. A 400 newtonméter illik és kell is az autóhoz. Azt azért fontos leszögezni, hogy egy dízelmotor csak ebben a kulturált kiszerelésben üti meg azt a szintet, amit egy ilyen drága nyitott autóban elvárunk.

A következő oldalon eláruljuk, hány Swift árát emészti fel a dízel kabrió


Rossz rágondolni, mi maradna a kabriózás szépségéből egy négyhengeres, részecskeszűrő nélküli tádé trampli járásával és kormolásával. De az öthengeres, viszonylag szép hangú Alfa-dízelmotor se nem kerreg, se nem füstöl, és amíg a V6-ost nem forgatjuk szanaszét, legalább olyan jól is megy. Az a helyzet, hogy a 260 lóerős benzines egyedül hangjában ad többet, ide jutott a világ a modern dízelekkel. És míg a csúcsmodell a tavalyi bemutatón 17 litert fogyasztott főleg országúton, a dízel gyári adata városban is 10 liter alatti.

Elegánsan, vászontetővel

Örülünk, hogy a Spider nem hódolt be a keménytetős kupé-kabrió divatnak, a vászontetővel igazán előkelő. Jól jönne viszont, ha az égbolt nem ilyen méltóságteljes lassúsággal tárulna fel, a nyitás-zárás még nekem is lassú, pedig nem vagyok izgága. A kapcsoló lenyomásán és a türelmes üldögélésen kívül más feladatunk nincs tetőnyitáskor.

Országúton merevnek tűnt a karosszéria, egyedül a kisvárosok összegyűrt aszfaltján remegett a két szélvédőoszlop. A súlyos test rendesen ott van az úton, a hiperkorszerű futómű jól fogadja, ha nem fékezünk kanyar előtt. Ám a legjobb mégis lendületesen, de nyugodtan haladni vele, semmit nem erőltetve, de néha azért élve tartalékaival.

Konkurens alig

Az öthengeres Spider mellé bajosan tudnánk vetélytársat találni. Ha megállapodott, jóléti hangulatát és belső minőségét vesszük alapul, akkor a dízel Audi A4 Cabrio ugrik be, de abban kettővel többen férnek el. A kétülésesek közül a Chrysler Crossfire és a Nissan 350Z Roadster nincs dízellel, a többi ráadásul kisebb és sportosabb is. Az élet szép egy Alfa Spiderben. Szép a 185 lóerős benzinessel, szebb a V6-ossal, de legszebb a 10,8 millió forinttól kapható dízellel.

Nagy test, nagy élvezet. Érdekes számok a túloldalon


Műszaki adatok – Alfa Romeo Spider 2,4 JTDm
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2387
Furat x löket (mm) 82.0 x 90.4
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 147 (200)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,4
Végsebesség (km/h) 228
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,4
Vegyes (l/100 km) 6,8
CO2 kibocsátás (g/km) 179
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4393/1830/1318
Tengelytáv (mm) 2528
Csomagtér (liter) 200-253
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1660/n.a.
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 225/50 R17- 235/45 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 10 750 000-11 150 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye
Pontszám (max. 10) pont